نقش بورس کالا در اقتصاد ایران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، جعفر ‌آهنگران  با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه اقدامات زیادى را در راستاى بهبود وضعیت بازار کالاها انجام داده است افزود: بورس کالا علاوه بر مناسب کردن قیمتها، دسترسی متقاضی و عرضه کننده با یکدیگر را آسانتر می‌کند؛ همچنین کالاهای استراتژیک نیز از طریق عرضه در بورس کالا از معاملات قانونمندی بهره‌مند شده و قیمت مشخصی براى معامله خواهند داشت.
وی گفت: امیدوار هستیم تا بورس کالای ایران با توجه به قابلیت و کارکردهای بورس های کالایی که در دنیا اثبات شده است، علاوه بر توسعه فعالیتهای داخلی، در گسترده‌تر شدن ارتباط تجاری کشور در سطح بین المللی نیز نقش قابل توجهی ایفا کند تا شاهد تبدیل شدن قیمت برخی کالاهای ایرانی به مرجع قیمتی در منطقه شویم.
به نوشته تسنیم،آهنگران به راه‌اندازى تالارهای بورس کالا که در برخی از مناطق آزاد ایجاد شده اشاره کرد و گفت: افراد خارجی می توانند با حضور در مناطق آزاد از طریق تالارهایی که در مناطق آزاد راه اندازی شده مذاکراتی را جهت سرمایه گذاری انجام دهند، البته زمانی می توان گفت که ایجاد این تالارها در مناطق آزاد موفق عمل می کند که قادر به جذب بانک و بیمه های خارجی براى سرمای گذارى در مناطق آزاد به صورت حضورى و مجازى باشند.
وی با تاکید بر اینکه از ظرفیتهای بورس کالا مى توان براى بهبود روند صادرات و واردات کالاها در مناطق آزاد استفاده کرد گفت: بورس کالا به عنوان یکی از ابزارهای مهم براى مناطق آزاد تلقی می شود، با توجه به اینکه روابط مالی و بانکی مناطق آزاد موفق در جهان براساس استانداردهای جهانی است و بانک های بین المللی باید در این مناطق حضور پیدا کنند بنابراین بهتر است بورس کالا مانند همیشه در تلاش باشد تا ضمن برقرار کردن ارتباط با بورس های بین المللی به نوعی در مناطق آزاد به عنوان یکی از شاهراه های تجاری کشور محسوب شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های اصلی بورس کالا، مبادله کالاهای ایران از طریق مکانیزمهای قبض انبار است، تصریح کرد: راه اندازی تالارهای نمایندگی کارگزاران بورس کالا و همچنین انبارهای تحت کلید این بورس در برخی مناطق آزاد یکی از اهداف مهم بورس کالا است، چرا که ایجاد بازار بورس در مناطق آزاد تسهیل در روند صادرات و واردات همچنین در راستای نزدیک شدن ارتباط تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با یکدیگر از اقدامات اساسی است که باید به آن توجه ویژه کرد.