اجرای IFRS راحت نیست؛ اما شدنی است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، اکبر سهیلی پور امروز در همایش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی افزود: باید بسترهای اطلاعات را شفاف کنیم و افشای اطلاعات به ما شفافیت را می دهد.
 
رییس سازمان حسابرسی ادامه داد: مرکز پژوهش ها شش کتاب IFRS تهیه کرده و کار ترجمه اولیه را نیز شروع کرده ایم که با اجرای برجام و رفع نسبی تحریم ها قرار داد با آنها منعقد شد و سازمان توانست مجوزهای لارم را در این رابطه اخذ کند.
 
وی ادامه داد: همچنین رییس کل بانک مرکزی اصرار داشت که این امر اجرایی شود و صورت های مالی سال ۹۵ بر اساس آن در نظر گرفته شود و بر همین اساس بخش تلفیق در این امر دیده شده است.
 
سهیلی پور تصریح کرد: بر اساس IFRS و در تلفیق مشکل مالیاتی وجود ندارد؛ اما ارزیابی ها بر اساس اطلاعات بر اساس شواهد نیست و امیدواریم بتوانیم برای ارزیابی ها اطلاعات متقن پیدا کنیم.
 
وی گفت: بسیاری از کشورها تلفیق را در نظر گرفته بودند و در هر حال تهیه صورت های مالی تلفیقی از سال ۹۵ برای شرکت ها بر اساس IFRS در نظر گرفته شد و هم اکنون ۳۳ استاندارد ترجمه شده و امیدواریم مابقی استانداردها نیز ترجمه شود.
 
وی تصریح کرد: IFRS با بکارگیری ارزش منصفانه به دلیل نبود بازار دقیق و شفاف ممکن است با مشکلاتی مواجه شود و البته ناگفته نماند که از سال ۸۸ اجرای استانداردهای بین المللی به راحتی اجرا شد و می توانیم عملکرد حسابدارها را در این زمینه در نظر بگیریم.
 
رییس سازمان حسابرسی اظهارداشت: اجرای IFRS راحت نیست؛ اما شدنی است و با تهیه کتاب و بکارگیری می توانیم مشکل انتقال را حل کنیم.
 
وی گفت: حسابرس ها در حال حاضر بر اساس قانون تجارت ۱۳۴۷ در حال فعالیت هستند و حال از آنها انتظار می رود از حسابرس هایی که با این قانون کار می کنند هم اکنون معجزه کنند.