افزایش رقابت پذیری شرکت های آمریکایی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،یورو با وجود افزایش رشد اقتصادی اروپا به لطف تزریق نقدینگی از سوی بانک مرکزی این منطقه و همچنین تقویت صادرات به دلیل تضعیف این پول، مشکل‌سازترین ارز جهانی در سال ۲۰۱۷ خواهد بود.
به گزارش مارکت واچ، عوامل سیاسی و اقتصادی احتمالا موجب کاهش بیشتر ارزش یورو در مقابل تقویت موقتی دلار خواهد شد و در نتیجه به امیدواری دونالد ترامپ برای افزایش رقابت پذیری شرکت های آمریکایی کمک خواهد کرد.
اما سه مسئله گمانه زنی‌ها در مورد تضعیف یورو را بیشتر کرده است که همگی از معضلات آلمان به عنوان یکی از اعضای محوری اقتصاد اروپا در آستانه انتخابات ماه سپتامبر است. انتخابات آلمان آخرین انتخابات سال ۲۰۱۷ در بین کشورهای برتر اقتصادی در منطقه یورو به شمار می رود.
اول، سیستم موسوم به "هدف ۲" بانک مرکزی اروپا برای ایجاد توازن در داخل منطقه یورو اکنون به سیستمی برای انتقال مازاد تولید آلمان به کشورهای ضعیف تر اروپا تغییر کرده است که این خود می تواند خطر احتمالی برای آلمان باشد.
دوم، بوندس بانک آلمان در اقدام بی‌سابقه‌ای شروع به بازگرداندن ذخایر طلای خود از نیویورک کرده است که نیاز این بانک برای تقویت اعتماد عمومی در خلال اقدامات کنونی مالی منطقه یورو را نشان می‌دهد.
بوندس بانک به تازگی اعلام کرده است که ۴۷,۹ درصد از ۳ هزار و ۳۷۸ تن طلای خود را به فرانکفورت بازگردانده است؛ اما هنوز ۳۶.۶ درصد در نیویورک، ۱۲.۸ درصد در لندن و ۲.۷ درصد در پاریس باقی مانده است. این بازگشت طلا به آلمان بسیار سریع تر از چیزی است که قبلا برنامه ریزی شده بود.
سوم، مشکلاتی مالی و سیاسی است که به دلیل مخالفت آلمان به تقاضای صندوق بین المللی پول برای اعطای وام به یونان، این کشور را احاطه کرده است.اما سیستم "هدف ۲" مهمترین معضل آلمان است.
بر اساس جدیدترین آمار بوندس بانک، مطالبات بانک مرکزی آلمان مطابق با این سیستم از ۷۵۴ میلیارد یورو در پایان دسامبر به ۷۹۶ میلیارد یورو تا پایان ژانویه افزایش یافته است که بسیار بیشتر از رکورد ۷۵۱ میلیارد یورو در اوت سال ۲۰۱۲ است.
مطالبات بانک مرکزی اروپا بیش از نیمی از دارایی های خالص خارجی آلمان به مبلغ ۱,۵ تریلیون دلار را جبران کرده است. این مبلغ نیز از زمان ایجاد یورو در سال ۱۹۹۹ تا کنون افزایش قابل توجه ای را نشان می دهد.
به نوشته ایبِنا،در صورت تفکیک منطقه یورو و یا تغییر بدهی های اعضای یورو به ارزی جدید و ارزان تر، آلمان ممکن است از بخش اعظمی از دارایی های خود چشم پوشی کند که معادل کاهش پس انداز این کشور بعد از جنگ های جهانی اول و دوم خواهد بود.