افزایش بهره وری در شرکت های واگذار شده
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، معاون وزیر اقتصاد با اشاره به برخی دیدگاه‌ها درباره اینکه خصوصی‌سازی یعنی ویرانی اقتصاد و اخراج کارگران گفت: هر ۶ماه یکبار از شرکت‌های واگذار شده گزارش عملکرد می‌گیریم.
میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی با تاکید بر افزایش بهره‌وری؛ اثبات سازندگی واگذاری ها گفت: شرکت های واگذار شده متعهد هستند که سطح اشتغال آنها نباید کاهش یابد، به همین دلیل هر 6 ماه از آنها گزارش عملکرد دریافت می شود تا از سطح اشتغال آنها نیز اطمینان حاصل شود. به طور ویژه در سال های 93 و 94 ارزیابی ها زیر نظر 8 نهاد مستقل انجام شده است.
رییس سازمان خصوصی سازی اظهارداشت: سازمان با توجه به پاسخ های دریافتی از سوی هر یک از شرکت ها نمره ای به آنها داده و نتایج آن را به اطلاع عموم می رساند. خوشبختانه با استفاده از این مدل ارزیابی که در سال های 93 و 94 انجام شد، مشخص شد که شاخص بهره وری کل در بیش از 50 درصد از شرکت های واگذار شده افزایش یافته است.
پوری حسینی در این خصوص که آیا در سازمان تنها به این مدل بسنده کرده‌اید و ارزیابی ها تنها به استناد این روش است؟ افزود: به طور حتم مدل ارزیابی ما تنها به این روش محدود نمی شود و سازمان خصوصی سازی نیز حوزه نظارت خود را به این نتایج به دست آمده بسنده نکرده است.
وی ادامه داد: در بررسی یکی از شرکت ها مشاهده شد که به دلیل وجود رانت، شرکت مورد نظر در مسیر سودآوری کلان قرار گرفته که در این مورد به هیچ عنوان نمی توان خصوصی سازی را دلیل این سودآوری آن دانست. همچنین خلاف این موضوع نیز وجود داشته؛ یعنی ممکن است به دلیل وجود تحریم ها، یک صنعت اعم از بخش دولتی و خصوصی با مشکلات فراوان روبرو شده باشد.
معاون وزیر اقتصاد به نوعی دیدگاه منفی و قضاوت نادرست نسبت به خصوصی سازی اشاره کرد و بیان داشت: عده زیادی بر این باورند که خصوصی سازی به معنای ویرانی شرکت های واگذار شده، اخراج کارگران و ... است. به همین دلیل، در ابتدای امر این تصور نادرست وجود داشت که خصوصی سازی ما را به بیراهه خواهد برد، اما اعلام آمار و اعداد و ارقام به دست آمده از این ارزیابی ها ثابت کرد که خصوصی سازی باعث رشد عملکرد این بنگاه ها شده است.
به گزارش ایبنا، پوری حسینی تصریح کرد: مواردی نظیر بهره وری بالای 57 درصد، اشتغال و منابع نیروی انسانی، میزان سرمایه گذاری های انجام شده در شرکت، نرخ بازدهی شرکت ها، رضایتمندی مشتریان از کالاها و خدمات و ... از جمله معیارهایی است که برای سنجش و ارزیابی شرکت ها و بنگاه های واگذار شده مورد بررسی قرار گرفته است.