سهم بانکها از بازار تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش
بر اساس آمار سهم تعدادی تراکنشهای هر یک از بانکهای پذیرنده از بازار ابزارهای پذیرش برای آذرماه ۹۵ نشانگر این است که بیشترین سهم از تعداد تراکنشها از هر سه ابزار کارتخوان فروشگاهی با ۳,۳۰ درصد، ابزار پذیرش موبایلی با ۷۲.۲۲ درصد و ابزار پذیرش اینترنتی با ۳۲.۷۴ درصد متعلق به بانک ملت بوده است.
همچنین بانکهای ملی، پارسیان و صادرات به ترتیب با اختصاص ۷,۷۰، ۷.۶۸ و ۷.۶۱ درصدی در ابزار در تعداد تراکنش های ابزار کارتخوان فروشگاهی در جایگاه دوم تا چهارم قرار گرفتند و در تعداد تراکنش های ابزار پذیرش اینترنتی بانکهای سامان، ملی و پارسیان به ترتیب با اختصاص ۱۴.۳۳، ۱۴.۲۶ و ۱۰.۲۵ درصدی در مقامهای دوم تا چهارم ایستادند و همچنین بانکهای آینده با سهم ۱۵.۴۱ درصدی در رتبه دوم و پارسیان با سهم ۴.۰۷ درصدی در رتبه سوم در تعداد تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی قرار گرفتند.
سهم قابلملاحظه بانک آینده ۱۵,۴۱ درصد در تعداد تراکنشهای ابزار پذیرش موبایلی است درصورتیکه این بانک در کل کمتر از ۲ درصد شبکه پرداخت را در اختیار دارد و این امر نشان از تمرکز این بانک در این حوزه نسبت به بانکهای دیگر است.
سهم بانکها از بازار مبلغ هر یک از ابزارهای پذیرش
در آذرماه نیز "بانک ملت" بالاترین سهم مبلغی در هریک از ابزارهای پذیرنده را کسب کرده است و سهم این بانک از مبلغ کارتخوانهای فروشگاهی ۳۰,۴۸، از ابزار پذیرش اینترنتی ۵۳.۹۹و از ابزار پذیرش موبایلی ۵۸.۳۷ بوده است درحالیکه درمجموع تنها ۳۲.۳۶ درصد کل مبالغ تراکنشهای کارتی بهحساب مشتریان این بانک واریزشده است.
بر اساس این گزارش بانک صادرات با سهم ۱۳,۲۹ درصدی در رتبه دوم، بانک ملی ایران با سهم ۱۰.۳۲ درصدی در رتبه سوم و بانک کشاورزی با سهم ۵.۰۳ درصدی رتبه چهارم را از مبلغ تراکنشهای کارتخوانهای فروشگاهی را به خود اختصاص دادند و همچنین بانکهای ملی، سامان و رفاه کارگران به ترتیب با سهم ۱۹.۵۴، ۴.۵۳ و ۳.۶۹ درصدی در جایگاه دوم تا چهارم در مبلغ تراکنشهای اینترنتی قرار گرفتند و بانکهای آینده، اقتصاد نوین و سامان نیز با ۱۱، ۱۰.۷۶ و ۷.۶۴ رتبه دوم و سوم را در مبلغ تراکنشهای ابزار پذیرش بانکی در آذرماه سال ۹۵ کسب کردند.
بررسی این آمار حاکی است تعداد بسیار کمی از بانک ها در بازار پذیرش ابزار موبایلی سهم قابلتوجهی از پذیرش تراکنشهای بازار را در اختیاردارند و بیشتر بانکها در ابزار کارتخوان فروشگاهی و ابزار پذیرش اینترنتی سهم قابلتوجهتری از ابزار پذیرش موبایلی در بازار رادارند.