ضرورت ورود صنعت بیمه به بازار بدهی
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، مدیرعامل شرکت بیمه ما معتقد است که شرکت های بیمه بالغ بر 16 هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری در بازار سرمایه دارند و با حمایت سایر نهادها می توانند در برنامه ششم این سهم را در بازار سرمایه افزایش دهند.
مجید صفدری در نشستی با اعضای انجمن خبرنگاران بیمه با بیان این که برخی بررسی ها نشان می دهد که به کمتر از 30 درصد اهداف برنامه پنجم دست یافته ایم به این نکته اشاره دارد که متاسفانه در سال های اخیر در زمینه نوآوری در رشته های قدیمی تلاشی صورت نگرفته و علاوه بر اینکه روش های فروش بیمه نامه در ایران قدیمی است، آیین نامه ها نیاز به بازنگری دارد .
وی با بیان اینکه برنامه ششم در بخش بیمه های عمر و افزایش ضریب نفوذ بیمه میتواند منجر به تقویت صنعت شود اذعان دارد در فضایی که نگاه مثبت به صنعت وجود دارد شرکت های بیمه هم بایدتلاش کنند و نقش خود را در اقتصاد کشور افزایش دهند.
صفدری معتقد است که در کنار این چشم انداز باید آیین نامه سرمایه گذاری صنعت بازنگری شود تا صنعت بتواند از عهده تعهدات برآید.
صفدری عنوان می کند در شرایطی که نرخ سود بانکی کاهش یافته و بازار مسکن از رونق کامل برخوردار نیست و با توجه به نوسانات بازار سرمایه به نظر می رسد که ورود به بازار بدهی و زمینه های جدید سرمایه گذاری برای صنعت بیمه ضروری است. مدیرعامل بیمه ما با بیان اینکه ورود با بازار سایر کشورها یکی دیگر از راهکارها است افزود که دولت باید آیین نامه های بیمه ای را تسهیل و شرایط توسعه بیمه در کشور را فراهم کند.
به گفته او، اقتصاد کشور نباید بانک محور باشد و اساس فعالیت تجاری باید به شرکت های بیمه واگذار شود، چون بیمه تعهدات آینده را می فروشد و به همین دلیل باید پول تولید کند.
صفدری گفت :شرکت های بیمه را جزیره ای کردیم در حالی که اصل اول تجارت اتحاد است و یکی از مشکلات صنعت بیمه عدم هم افزایی شرکت ها با یکدیگر است .
علم بازاریابی یکی از مقولاتی بود که صفدری معتقد است که شرکت ها به آن توجه ندارند و ادامه داد که بدون بهره گیری از علم بازاریابی امروز صنعت بیمه از بازار برندینگ دور مانده و توجه لازم به طبقه بندی های مختلف بازار و نیازهای مختلف افراد نشده است .
مدیر عامل بیمه ما ، به این مسئله اشاره می کند که از وقتی شرکت هاخصولصی شدند،تقسیم درست بازار انجام نشده است.
صفدری اذعان دارد که سهام شرکت های دولتی در مقابل بدهی های دولت به سازمان ها واگذار شد و اسم این حرکت خصوصی سازی نیست؛ جزیره ای سازی است.
مدیرعامل بیمه ما با بیان اینکه برای تسویه حساب ها خصوصی سازی شد، گفت: علت اینکه نتوانستیم بخشی از اثر گذاری های خود در اقتصاد کشور نشان دهیم به دلیل این است که نتوانستیم مردم را ترغیب کنیم.
به گفته وی رفتار مصرف کننده در بازار بیمه بررسی نشده است. این در حالی است که با تکیه بر روشهای جدید و علم بازار یابی توانستیم رشد فروش را در بیمه ما تجربه کردیم.وی می گوید که روش های جدید نوین فروش را در صنعت بیمه تجربه نکردیم.
صفدری در ادامه گفتگوی صمیمانه با خبرنگاران اذعان کرد : در حال حاضر ۴۰ درصد درآمدهای شرکت های بیمه از محل فروش بیمه نامه شخص ثالث به سازمان ها و ارگانهای دیگر تخصیص می یابد. متاسفانه مدیران دولتی اعتقادی به بیمه ندارند و کم بیمه شدگی در بخش های دولتی به شدت وجود دارد.
مدیرعامل شرکت بیمه ما با بیان این که ضریب نفوذ ۱۲ درصد برای بیمه های عمر، شایسته کشور ما نیست، گفت: می شود بخشی از یارانه نقدی که هر ماه به مردم پرداخت می شود را در قالب بیمه های عمر برای آنها سرمایه گذاری کرد. البته باید این موضوع به صورت شفاف برای مردم توضیح داده شود.
صفدری با اعلام این که اکنون سهم بازار بدهی در اقتصاد کشور ما تنها ۵ درصد است، گفت: این رقم در کشورهای توسعه یافته ۷۵ درصد است. کشور ما نیز برای خلاص شدن از وضعیت موجود، چاره ای جز انتشار اوراق مشارکت، صکوک، اوراق مرابحه و استفاده حداکثری از بازار بدهی ندارد.
او این را هم گفت که انتشار اوراق مشارکت دستوری با نرخ ثابت اعلام شده از سوی بانک مرکزی، عملیاتی کردن بازار بدهی نیست و مشکلی از کشور حل نمی کند. این در حالی است که در دنیا اوراق صکوک بر اساس رتبه بندی های انجام شده و توانگری های شرکت ها و بانک ها منتشرمی شود و با توجه با این رتبه بندی و توانایی نرخ ها متفاوت است و رقابت در این زمینه وجود دارد .
مدیرعامل شرکت بیمه ما با اشاره به این که بازدهی صنعت بیمه، ۸ درصد است و این عدد نمی تواند مردم را به سرمایه گذاری تشویق کند، ادامه داد: شرکت های بیمه باید به کشورهای همسایه نفوذ کنند و در آنجا عملیات بیمه گری انجام دهند، اما واقعا با آیین نامه های کنونی چنین کاری بسیار سخت و در برخی مواقع غیرممکن است.
صفدری در ادامه به لزوم استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای توسعه فرهنگ بیمه اشاره کرد و گفت: در حالی که شبکه های اجتماعی سهم مهمی در اطلاع رسانی دارند، متاسفانه صنعت بیمه حضور چندانی در آن ندارد.