دو برابر شدن بدهی متقاضیان مسکن مهر
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،کارشناسان اقتصادی افزایش وام مسکن مهر و سایر وام‌های مسکن را در دولت یازدهم با هدف جلوگیری از کاهش قیمت مسکن عنوان کرده و براین باورند که اگرچند برابر کردن وام مسکن در خروج از رکود تأثیر داشت در آخرین گزارش اقتصادی دولت، بخش مسکن با افت 10 درصدی روبرو نبود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، کارشناسان اقتصادی از وام و تسهیلات به عنوان یک مؤلفه که می‌تواند بر قیمت یک کالا چون مسکن، خودرو و… اثر بگذارد یاد می‌کنند، این در حالی است که دولت یازدهم در طول دوره فعالیتش با هدف خروج مسکن از رکود در چند نوبت انواع وام مسکن را افزایش داد ولی هم اکنون که در سال پایانی دولت تدبیرو امید قرار داریم نرخ رشد بخش مسکن منفی 10 درصد است، این بدان معناست که رشد انواع وام مسکن فقط با هدف تعیین دستوری نرخ مسکن و ممانعت از تخلیه حباب قیمتی در این حوزه انجام گرفته است.
 
در حالی در دوره های گذشته بیش از 70 درصد مسکن مهر به اتمام رسیده بود که در سه سال گذشته هنوز این طرح به اتمام نرسیده و تنها عملکرد دولت در بخش مسکن افزایش انواع وام مسکن از مسکن مهر گرفته تا سایر وام‌های خرید مسکن بوده است.
 
از انتقادهای وزیر راه و شهرسازی به طرح ملی مسکن مهر که بگذریم، وزارت راه و شهرسازی با این بهانه که منابع لازم برای اتمام طرح ندارد آنقدر تکمیل پروژه را به تأخیر انداخته که این کار هزینه مضاعفی را به پیمانکار، متقاضی مسکن و تأمین کننده خدمات زیر‌بنایی شهرهای جدید تحمیل کرده است و جالب آنکه وام مسکن مهر در حالی در حال رشد است که این طرح متعلق به طبقات فرو‌دست جامعه است و این افراد توانایی بازپرداخت وام‌هایی که با رشد آنها را بیش از پیش بدهکار‌تر می‌کند ندارند.
 
از نکات جالب دیگر آن است که به گفته برخی از کارشناسان تأخیر در اتمام پروژه مسکن مهر و رها‌سازی این سازه‌های ساختمانی زیر باد و باران، کیفیت و امنیت در این سازه‌ها را کاهش داده است، این در حالی است که جا دارد سازمان استاندارد، نظام مهندسی و سایر بخش‌های مرتبط با ایمنی و امنیت مسکن مهر را از منظر کیفیت و استاندارد مورد بررسی قرار دهند.
 
تسهیلات 40 میلیونی مسکن مهر به تمام واحدهایی که فروش اقساطی نشده و دفترچه قسط دریافت نکرده‌اند تعلق می‌گیرد.
 
شورای پول و اعتبار با افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر به 40 میلیون تومان موافقت کرد و قرار شد تا این افزایش قیمت 10 میلیون تومانی به سقف تسهیلات فردی و تمام واحدهای مسکن مهر طبق شروطی تعلق گیرد.
 
علاوه بر این، تمام واحدهای مسکن مهر در سراسر کشور که واحدهای آنها فروش اقساطی نشده و دفترچه اقساط دریافت نکرده‌اند و نیاز به پول دارند مصوبه جدید شورای پول و اعتبار شامل حالشان خواهد شد، بانک مرکزی نیز باید این مصوبه را به بانک مسکن ابلاغ کند تا این مصوبه قابلیت اجرایی پیدا کند.
 
گفتنی است طبق گفته برخی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی پس از اینکه شورای پول و اعتبار سقف وام مسکن مهر را به 40 میلیون تومان افزایش داد، برخی از سازندگان و پیمانکاران مسکن مهر بهانه‌جویی‌های خود را آغاز کردند و درصدد بالا بردن قیمت ساخت هستند و عنوان می‌کنند که قیمت‌های کنونی ساخت پایین است.
 
حال باید منتظر ماند و دید چه زمانی لیست پروژه‌های مشمول این افزایش وام تهیه خواهد شد.