بلوکه کردن بخشی از تسهیلات توسط بانک‌ها خلاف قانون است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، برخی از بانک‌ها بخشی از تسهیلات دریافتی متقاضیان را بلوکه می‌کنند. این در حالی است که بر اساس قانون بلوکه کردن بخشی از تسهیلات بانکی اعطایی به مشتریان توسط بانک‌ها خلاف قانون و مقررات است. دراین‌باره بانک مرکزی چندین بخش‌نامه ابلاغ کرده است. در این بخشنامه‌ها صراحتاً عنوان‌شده است که «اقدام به بلوکه نمودن بخشی از تسهیلات اعطایی در مقابل انواع سپرده‌ها»، «اخذ تعدادی از اقساط به‌صورت یکجا در ابتدای قرارداد»، «اخذ سود مورد انتظار در زمان اعطای تسهیلات و موارد مشابه دیگر» که با اهدافی چون «جلوگیری از خروج منابع» و «مواردی ازاین‌دست»، تخلف از مقررات وضع‌شده در متن قانون و بخشنامه‌های صادره از سوی بانک مرکزی محسوب و مغایر با مفاهیم مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا و ضوابط اجرایی عقود اسلامی بوده و هرگونه اقدامی که منجر به افزایش نرخ مؤثر سود اعطایی و متعاقبا تضییع حقوق تسهیلات گیرندگان شوند –به هر شکل و به هر عنوان- ممنوع است.
 
احمد صادقیان، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران دراین‌باره به اتاق تهران گفت: اقداماتی ازاین‌دست نمی‌تواند مورد تأیید هیچ گروهی باشد. به‌هرحال تسهیلات امانت مردم دست بانک‌هاست.
 
به گفته صادقیان مسدود و بلوکه شدن بخشی از تسهیلات توسط بانک‌ها به ضرر اقتصاد کشور است. به‌هرحال تولیدکننده و دریافت‌کننده وام، تسهیلاتی دریافت می‌کند و به‌اندازه 100 واحد اقساطش را می‌پردازد درحالی‌که به‌اندازه 100 واحد دریافت نکرده است.
 
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تاکید کرد: به‌هرحال این خلافی است که بانک‌ها انجام می‌دهند و ازنظر قانونی هم مشکل دارد.
 
او ادامه داد: بازار راکد است و باید پول در جریان باشد. زمانی که مقداری از تسهیلات پول بلوکه می‌شود درواقع وارد جریان بازار نمی‌شود. البته شاید دلیلی برای این اقدام بانک‌ها وجود داشته باشد. روی مثبت این است که پول کمتری در بانک‌ها گذاشته شود و مردم قانع شوند تا سرمایه‌شان را به‌جای بانک‌ها به سمت اقتصاد ببرند، اما درواقع بانک‌ها می‌توانند با پایین آوردن ارقام سود این اقدامات را انجام دهند. این پول امانت است و بلوکه کردن آن اقدامی غیراصولی است. این اقدام خلاف قانون، شرع و عرف است.
 
بر اساس صحبت‌های صادقیان حتی اگر بانک‌ها مشکل نقدینگی دارند می‌توانند مانند بانک‌های خارجی اعلام کنند که مشتری پول را چه زمانی نیاز دارد تا آن را آزاد کنند. در کشورهای خارجی اگر مشتری بخواهد پول زیادی از حساب بانکی‌اش خارج کند باید از قبل اعلام کرده باشد. اما این اقدام اصلا شبیه اتفاقی که در ایران می‌افتد نیست. در حال حاضر افراد زیادی درگیر این پول‌های بلوکه‌شده در بانک‌ها هستند. صادقیان معتقد است: قوه قضاییه و دولت باید این مساله را پیگیری کنند. بانک‌ها باید با توجه به قراردادها اصل‌وفرع پول را به مشتری بدهند.