RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

روند بازار سهام در هفته دوم خرداد؛

بورس دوباره رنگ برجامی می‌گیرد؟

۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۳/۶کد خبر: 351431
ایستانیوز:باز هم باید برای پیش بینی بورس به یک ریسک تمام عیار وزن بیش‌تری داد. به نظر می‌رسد این هفته اخبار برجامی نقش مهمی در روند بازار داشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، پس از چند ماه دوباره یکی از ریسک‌های همیشگی بازار سهام تشدید می‌شود. موضوعی که پیش بینی بورس را دوباره تحت تاثیر قرار می‌دهد. موضوعات سیاسی و به طور مشخص آینده برجام ، ‌مسائلی است که احتمالا دوباره اخبار متفاوتی را از آن‌ خواهیم شنید.
 
سفر مقامات عمان به تهران شاید نویدبخش تغییر در روند تعاملات خارجی باشد. مضوعی که می‌تواند بسیاری از بازارها و به طور مشخص بورس را تحت‌تاثیر قرار دهد. کاهش قیمت دلار و سکه در این روزها نیز می‌تواند نشانه‌شناسی بازار از روند پیش‌رو باشد.
 
خبرهای خوب اینچنینی می‌تواند به عنوان یک تیغ دو‌لبه عمل کند. با این حال هر اتفاق مثبتی در سیاست خارجی و اقتصاد برای بازارهای مالی و اقتصادی در بلند‌مدت مفید است.
 
از سوی دیگر اما این هفته بسیاری از نمادهایی که هفته گذشته به مجامع سالانه رفته بودند بازگشایی شده و می‌توانند محرک خوبی برای این هفته بازار سرمایه باشند.
 
همچنین در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع صعودی بود و خروج پول حقیقی نیز متوقف شد.
پیش بینی بورس در هفته جاری
 
نیما غلامرضایی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: واقعیت این است که هر چند سیگنال‌های روانی مثبتی پیش روی اقتصاد ایران قرار می‌گیرد اما در نهایت متاسفانه به دلیل ناترازی‌ها در بانک‌ها و رشد نقدینگی همچنان باید منتظر بالا رفتن نرخ ارز در ماه‌های آینده بود.
 
وی می‌افزاید: بازار سرمایه این هفته می‌تواند همچنان به روند الاکلنگی خود ادامه دهد. احتمالا به دلیل کاهش موقت قیمت دلار واکنش بازار سهام هم منفی خواهد بود.
 
از سوی دیگر خبرهایی مانند احیای برجام برای بنگاه‌های اقتصادی و سودآوری‌شان مثبت است. بنابراین این دوگانگی در بازار را در این هفته نیز شاهد خواهیم بود.
 
این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: در قسمت مهم معاملات بازار هم می‌توان بازگشایی نمادهایی را در نظر گرفت که در هفته آتی بازگشایی خواهند شد. موضوعی که می‌توانند بسته به صنایع خود و میزان اتفاقات مجامع و تصمیمات انجام‌شده در آنها پس از بازگشایی در بازار تاثیر‌گذار باشند.
بورس یک بازار عقب مانده از تورم
 
غلامرضایی همچنین یادآور می‌شود: به یاد داشته باشیم بازار سرمایه همچنان یک بازار عقب‌مانده از تورم است. قیاس آن با سال ۹۹ یک اشتباه بزرگ است. هرچند که به نظر می‌رسد مسوولان سعی در کنترل بازار برای عدم صعود یک باره دارند، اما همچنان خطری بازار را تهدید نمی‌کند و رشد این بازار در بلندمدت قطعی است.
 
این کارشناس بازار سرمایه همچنین می‌گوید: از سوی دیگر قیمت‌های جهانی یکی از ریسک‌های مهم بازار تلقی می‌شود. در این میان عدم کاهش قیمت‌های جهانی می‌تواند به رونق بازار سهام داخل منتهی شود.
جدال دولت و مجلس بر سر نرخ تسعیر ارز
 
یکی از موارد اثرگذار در بازار سرمایه موضوع تسعیر نرخ ارز است. اواخر روز سه‌شنبه انتشار نامه‌ای از سمت قالیباف، رییس مجلس ، در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و امید تازه‌ای در دل بورسی‌ها ایجاد کرد.
 
طبق این نامه، رییس مجلس عنوان کرده بود که سیاست‌های ارزی کشور براساس شیوه «شناور مدیریت‌شده» است و اقدام بانک مرکزی برای تعیین یک ارز ثابت برای صنایع (دلار ۲۸۵۰۰ تومانی) غیرقانونی است. این نامه باعث شد تا امیدها به خداحافظی با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی به شدت افزایش یابد و بورس تهران نیز بتواند به واسطه نزدیک شدن نرخ تسعیر ارز صنایع و شرکت‌ها به نرخ بازار آزاد، بهانه مناسبی را برای از سرگیری افزایش‌های قدرتمند خود از سر بگیرد.
 
با این حال شروع معاملات بورس چهارشنبه اگرچه وضعیت بهتری را برای دو گروه پالایشی و پتروشیمی رقم زده بود اما احتیاط در معاملات بورسی‌ها به طور مشخصی مشاهده می‌شد. به‌طور کلی در دیگر صنایع اغلب فروشندگان قدرت بیشتری از خود به نمایش می‌گذاشتند.
 
این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که واکنش‌های دولت به نامه رییس مجلس آغاز شد. سخنگوی دولت با قاطعیت اعلام کرد که بانک مرکزی طبق چارچوب صلاحیت قانونی این امر را پیش می‌برد.
 
وی افزود که تغییری در نرخ تسعیر ارز انجام نخواهد شد و مبنا همان نرخی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند. این موضع دولت باعث شد تا مشخص شود که حداقل در کوتاه‌مدت قرار نیست اتفاق مثبتی در این زمینه رخ دهد و فعلا بایستی منتظر یک اتفاق نظر از سمت دولت و مجلس باشیم. از این‌رو انتظار می‌رود که بورس تهران در شروع هفته جدید خود به این موضوع واکنش نشان داده و تقاضای ایجاد‌شده از این سمت، قدرت خود را از دست بدهد.
تحلیل تکنیکالی شاخص بورس
 
یکی از عوامل رشد بازار در این هفته گزارش‌های سالانه شرکت‌ها بود. برای مثال در روز دوشنبه نماد وبملت که گزارش عملکرد آن نشان از جهش درآمدها و سودآوری آن داشت، به تنهایی ۳ هزار واحد شاخص را بالا کشید. همچنین این نماد بیشترین ورود پول و بیشترین ارزش معاملات بازار را داشت. اما گزارش‌های کدال تنها عامل اثرگذار بر روند بازار نیست.
 
تشدید قیمت دستوری لبنیات، تغییرات قیمت سهام شرکت‌های مربوطه را صعودی کرد و روز چهارشنبه تخت تاثیر نامه رییس مجلس به ابراهیم رییسی نمادهای شیمیایی و پالایشی سبزپوش شدند.
 
شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه با رشد بیش از ۱۵ هزار واحدی همراه شد تا همچنان نشان دهد در مسیر صعودی قرار دارد. اما آرام و بی‌صدا این اتفاق در حال رقم‌خوردن است تا افت نیمه دوم اردیبهشت را بتواند جبران کند.
 
خط روند اندیکاتور RSI که در روزهای پیشین و در برنامه چارسو به طور مفصل در خصوص آن صحبت کرده‌ایم همچنان در حال حمایت‌کردن است و شکست هفته‌های پیشین این خط روند به گفته تکنیکالیست‌های بازار این شکست به‌عنوان شکست غلط نامیده می‌شود و این انتظار وجود دارد که شاخص بتواند در روزهای آینده به اعداد و ارقام بالاتری دست پیدا کند.
 
همچنین کف کانالی صعودی فرضی شاخص کل رویه مثبت شاخص را حفظ کرده است. این سطح ۲۳ درصدی فیبوناچی موج قبلی همچنان به‌عنوان یک سطح حمایتی خوب برای شاخص فعال است.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *