RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

تجربه سال ۱۳۹۹ تکرار نمی‌شود:

منتظر روزهای سبز بورس باشیم یا از بازار خارج شویم؟

۹:۱ - ۱۴۰۲/۲/۲۴کد خبر: 351195
ایستانیوز:بورس اولین روز هفته را نیز قرمز پوش آغاز کرد تا نگرانی از ادامه روند نزولی بورس تشدید شود. در این شرایط آیا باید از بازار سهام خارج شد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، روز شنبه شاخص کل بورس حدود ۶۴ هزار واحد دیگر پایین آمد تا یکی دیگر از روزهای قرمز خود را پشت سر بگذارد. شاخص کل تا سطح ۲ میلیون و ۲۱۴ هزار واحدی عقب نشینی کرد تا از سقف تاریخی خود بیش از ۳۲۱ واحد ریزش کرده باشد.
 
به نظر می‌رسد، شاخص کل بورس با اصلاح چند وقت گذشته خود به محدوده‌های مقاومتی نزدیک‌تر می‌شود. محدوده‌هایی که به زعم برخی کارشناسان می‌تواند نقطه بازگشت بازار به مسیر صعودی باشد.
فروشنده ها عقب نشینی کردند؟
 
روز شنبه عرضه‌های سنگین در ابتدای معاملات صورت گرفت. اما با گذشت زمان، به مرور شیب عرضه‌ها کاهش یافت. همچنین شاهد عقب‌نشینی نسبی فروشندگان در نیمه دوم معاملات بودیم. به طوری که در تابلوی معاملات اکثر نماد‌های بازار از جمله سهام پالایشی و گروه فلزات اساسی، قیمت آخرین معامله فاصله ملموسی با قیمت پایانی داشت.
 
به نظر می‌رسد می‌توان امیدوار بود که ادامه این هفته با روند متعادلی پیش رود و بازار از این سرخی مطلق خارج شود.
 
نیما غلامرضایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: هرچند ابهام دستوری بودن اصلاح همچنان بر سرجای خود باقی است، اما واقعیت این است که اصلاح در روند صعود طبیعی است.
 
وی می‌افزاید: معاملات روز گذشته در نیمه دوم نشان داد باید منتظر کاهش فشار فروش و حتی ورود دوباره پول به بازار طی روزهای آینده باشیم. هرچند این روند با احتیاط دنبال خواهد شد.
وضعیت بورس نگران کننده نیست
 
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نباید چندان نگران وضعیت بازار بود، اظهار می‌کند: درست است که تجربه تلخ سال ۹۹ پیش روی سهامداران است. اما هرچند تکراری باید بگویم که شرایط با آن زمان فرق دارد. بسیاری از سهم‌ها هنوز به قیمت آن سال هم نرسیده‌اند.
 
غلامرضایی تاکید می‌کند: بستگی به نوع استراتژی‌ای که دارید باید در بورس تصمیم بگیرید. اگر دید کوتاه‌مدت داشته باشید طبیعتا به این زودی‌ها اتفاق ویژه‌ای رخ نمی‌دهد. اما در یک بازه بلند‌مدت معتقدم بازار بسیار ارزنده است.
پیش بینی بورس گرم در تابستان
 
یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه وضعیت این بازار نگران‌کننده نیست، گفت: احتمالا از یک ماه آینده شاهد رشد در بازار خواهیم بود.
 
سعیدجعفری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بازار سهام از آبان ماه سال گذشته تا حدود یک هفته قبل، رشد خوبی را تجربه کرد. در این شراط یک اصلاح دور از انتظار نبود. در واقع خاصیت بازارهای مالی این است که در بین رشدها اصلاحات اتفاق بیفتد.
 
البته معمولا این انتظار وجود دارد که اصلاحات در یک روند عرضه و تقاضای عادی رخ دهد. اما بازارساز بورس تصمیم گرفت در این مقطع رشد را با ابزارهایی که دارد متوقف کند.
 
وی ادامه داد: یکی از ابزارها توصیه‌هایی بود که از سوی برخی افراد به صورت غیررسمی در مورد بورس مطرح می‌شد. از سوی دیگر برخی سیاست‌ها مانند کاهش حد نصاب صندوق‌های درآمد ثابت یا کاهش حد نصاب اعتبار مشتریان کارگزاری‌ها از کنترل بازار حکایت داشت.
 
در چنین شرایطی، زمانی که فعالان بازار نشانه‌ها را بررسی می‌کنند، طبیعی است که به فروش و شناسایی سود اقدام کنند.
 
این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به این موضوع، اتفاقی که هفته قبل در بازار رخ داد صرفا یک اصلاح است که به شکل خوبی رخ نداده است. احتمالا از یک ماه آینده شاهد رشد در بازار خواهیم بود. به طور کلی شرایط بازار مخصوصا برای سرمایه‌گذاران میان‌مدت و بلند‌مدت چندان خطرناک نیست.
 
جعفری به این سوال که آیا احتمال ریزش سال ۱۳۹۹ در بازار سرمایه وجود دارد یا خیر نیز پاسخ داد: شرایط بنیادین شرکت‌ها مخصوصا شرکت‌های بزرگ طوری است که قیمت‌ها از ارزش ذاتی سهام بالاتر نیستند؛ بنابراین ریزش ۱۳۹۹ را تجربه نخواهیم کرد.
تحلیل تکنیکال شاخص کل
 
شاخص کل بورس در جریان معاملات دیروز افت بیش از ۶۳ هزار واحدی را تجربه کرد و همچنان با خروج پول‌های حقیقی همراه شود.
 
خط روند صعودی اندیکاتور آراس‌ای (RSI) در نمودار شاخص کل بورس تهران روی منفی را به خود گرفت. از محدوده میانه‌های خود به عدد ۴۳ واحدی رسید تا این خط روند صعودی شکسته شده باشد. اهالی تکنیکالیست متقاعد شوند که شاید به هیجان بیش فروش در روزهای آینده برسیم.
 
شاخص دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی محدوده خیلی از اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه بود. اعتقاد داشتند که شاخص بورس تهران در این اصلاح می‌تواند به این محدوده برسد.
 
در حال حاضر شاخص در این اعداد و ارقام قرار دارد، حالا شاخص می‌تواند از منظر تکنیکالی مسیر صعودی را در پیش بگیرد. یا به سمت محدوده حمایتی بعدی یعنی عدد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی که به‌ عنوان مقاومت تاریخی شاخص کل بورس تهران محسوب می‌شود حرکت می‌کند.
 
شاخص هم‌وزن اوضاع کاملا منفی را داشت و با افت روز شنبه عقب گرد از سقف قیمتی خود را به عدد ۱۶ درصد رساند.
 
شاخص هم وزن از محدوده حدود هشتصد و هشتاد هزارواحدی تا ۷۳۴ هزار واحدی در این چندروزه افت را تجربه کرده است. موضوعی که نشان می‌دهد اهالی بازار سرمایه نگاه‌شان از نمادهای کوچک بازار به سمت نمادهای بزرگ و شاخص ساز معطوف شده باشد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *