RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

۴ متهم جهش تورم در دی ماه

۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳کد خبر: 347497
ایستانیوز:آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد برخلاف ادعای سیاستگذاران اقتصادی نه تنها تورم کنترل نشده بلکه در اولین ماه زمستان با جهش قیمت ها روبرو بودیم. تورم ماهانه به بالای ۴ درصد رسید و شاخص نقطه به نقطه نیز دوباره اعداد بالای ۵۰ درصد را ثبت کرد. در این میان افزایش قیمت ۴ کالا،‌ بیش‌ترین نقش را در جهش قیمتی دی ماه داشتند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛ در حالی که سیاستگذاران اقتصادی از کنترل تورم می‌گویند، تورم در اولین ماه زمستان دوباره اوج گرفت. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه در دی ماه به بیش از ۵۱ درصد افزایش یافت. عددی که در مقایسه با آذر، افزایش ۲.۸ واحد درصدی را نشان می‌دهد. تورم ماهانه نیز به بالاترین سطح ۶ ماه گذشته افزایش یافت. تورم ماهانه دی در حالی ۴.۳ درصد گزارش شده که این عدد در آذر ماه حدود ۱.۹ درصد بود.
چرا تورم در دی ماه صعودی شد؟
 
شاید مهم ترین دلیل جهش تورم، التهاب بازار ارز و انتظارات تورمی جامعه باشد. اما برای آنکه بدانیم چه کالاهایی در جهش تورم نقش موثری داشتند،‌ همانند مرکز آمار کالاها را در دو گروه «خوراکی‌ها» و «غیرخوراکی‌ها» در نظر می‌گیریم. آنگونه که مرکز آمار گفته است، کالاهای خوراکی‌، حدود ۲۷ درصد هزینه ماهانه خانوارها را تشکیل می‌دهد. سهم کالاهای غیرخوراکی نیز حدود ۷۳ درصد در نظر گرفته می‌شود.
 
بر اساس گزارش مرکز آمار،‌ تورم ماهانه گروه کالایی خوراکی ها در دی ماه ۴.۲ درصد بوده است. این در حالی است که تورم ماهانه گروه خوراکی‌ها در آذر منفی ۰.۱ درصد بود.  تورم نقطه به نقطه این گروه نیز با افزایش ۴.۱ واحد درصدی به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.
 
همچنین تورم ماهانه برای گروه کالاهای غیرخوراکی با افزایش ۱.۲ واحد درصدی به ۴.۵ درصد رسید. تورم نقطه به نقطه این گروه نیز در دی ماه به ۴۱.۴ درصد رسیده که حاکی از افزایش ۲.۵ واحد درصدی نسبت به آذر است.
عامل اصلی تورم خوراکی‌ها؛ سبزی، گوشت و مرغ
 
ابتدا نگاهی به گروه خوراکی‌ها می‌اندازیم. در این گروه، سبزیجات با تورم ماهانه ۱۱.۷ درصدی بیش‌ترین افزایش قیمت را در دی ماه ثبت کرد. با توجه به اهمیت حدود ۱۲ درصدی سبزیجات در گروه کالاهای خوراکی، ۱.۴ واحد درصد از تورم ۴.۲ درصدی این گروه کالایی به خاطر افزایش قیمت سبزیجات بوده است.
 
گوشت قرمز و گوشت ماکیان پس از سبزیجات در رتبه بعدی قرار دارد. این گروه کالایی در دی تورم ماهانه ۵.۴ درصدی را ثبت کرد. با توجه به سهم بیش از ۲۰ درصدی گوشت قرمز و ماکیان در سبد هزینه کالاهای خوراکی خانوار، ۱.۱ واحد درصد از تورم ماهانه ۴.۲ درصدی خوراکی‌ها در دی ماه مربوط به افزایش قیمت گوشت قرمز و ماکیان بوده است.
 
بنابراین افزایش قیمت سبزیجات و همچنین گوشت قرمز و ماکیان، سهم حدود ۶۰ درصدی در تورم ماهانه ۴.۲ درصدی خوراکی ها را داشتند.
 
افزایش قمیت گروه حمل و نقل یا به طور تلویحی افزایش قیمت خودرو در دی ماه بالاترین رقم را در گروه کالایی غیرخوراکی ثبت کرد. تورم ماهانه این گروه در دی ماه امسال حدود ۱۱.۹ درصد گزارش شده است. با توجه به سهم ۱۳ درصدی این گروه در سبد هزینه کالاهای غیرخوراکی خانوارها، بیش از ۱.۵ درصد از تورم ماهانه ۴.۵ درصدی کالاهای غیرخوراکی به دلیل افزایش قیمت خودرو بوده است.
 
پس از خودرو، افزایش اجاره مسکن بالاترین سهم را در جهش تورمی کالاهای غیرخوراکی داشته است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم ماهانه اجاره بها در دی ماه امسال ۲.۸ درصد بوده است. با توجه به اینکه حدود ۴۲ درصد از هزینه‌ ماهانه غیرخوراکی خانوارها صرف اجاره مسکن می‌شود، افزایش اجاره بها ۱.۲ درصد از تورم ماهانه ۴.۵ درصدی کالاهای غیرخوراکی را رقم زده است.
 
بنابراین افزایش قیمت خودرو و اجاره، سهم ۶۰ درصدی را در تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی رقم زدند.
 
به طور کلی می توان بیان کرد که افزایش قیمت «سبزیجات»، «گوشت قرمز و ماکیان»، «قیمت خودرو» و «اجاره مسکن» ۴ عامل اصلی افزایش شدید تورم در دی ماه بوده است./ جهان صنعت نیوز 
 
 
برچسب‌ها:جهش تورم
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *