RSS
امروز چهارشنبه ، ۲۵ مهر ۱۳۹۷
آخرین اخبار

جزییات ورود اولین صندوق بازنشستگی به بازار سهام

تلاش بانک مرکزی برای خروج از سوئیفت

بررسی ۷ پرونده در دادسرای پولی و بانکی

بررسی عملکرد شعب بانک ایران زمین

واگذاری ۷۶۰ میلیارد تومان از اموال دولت در آبان ماه

کاهش قیمت طلا همزمان با افزایش دلار

امکان حضور تعاونی‌های سهامی خاص در فرابورس ایران

بانک صادرات ایران با «سپهر دانش» بانکداری را به مدارس برد

حضور بیمه آسیا در نمایشگاه بین المللی بورس،بانک ،بیمه و خصوصی سازی

رشد سهم تعاونی های حوزه پتروشیمی در معاملات بورس کالا

موزه بانک ملّی ایران میزبان سفیر کره جنوبی

عملکرد موفق شش‌ماهه اول بیمه‌‌کوثر

همراهی همه جانبه بانک ملت با زائران راهپیمایی اربعین حسینی

برندگان جشنواره های باشگاه مشتریان بانک سپه مشخص شدند

گرامیداشت روز عصای سفید با حمایت بانک مسکن

بانک پارسیان بانک پیشرو در حوزه دانش بنیان است

۱۱شعبه بانک آینده به سامانه خدمات بانکی نابینایان مجهز است

عرضه ۱۹۸ هزار تن فولاد و دو هزار تن سیمان در تالار محصولات صنعتی

پیش بینی ریز ۵۰ درصدی برای دلار

سکان وزارتخانه‌های اقتصادی به چه کسانی سپرده شود

شرکت های شستا روی دستش ماند

اطلاعیه انجمن لیزینگ درباره فعالیت برخی شرکت‌ها

پخش زنده مراسم قرعه‌کشی سپرده‌های قرض‌الحسنه بانک‌انصار

قرار داشتن ایران در فهرست سیاه FATF مبنای کارشناسی ندارد

تداوم رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی

رییس اداره پشتیبانی سیستم ها و تجهیزات بانک توسعه صادرات تشریح کرد:

خدمات بانکداری الکترونیک سفیر

۲۲:۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳کد خبر: 34680
ایستانیوز: بانکداری الکترونیکی یکی از ابزارهای نوین عصر ارتباطات و اطلاعات برای خدمت رسانی به مشتریان بانک ها تلقی می شود. لازم است ابزار یاد شده برای بانکی چون بانک توسعه صادرات با توجه به ایفاگری نقش تنها اگزیم بانک ایران و بهره مندی از مشتریان خاص، هرچه توانمندتر طراحی شود. از این رو عشرت عدالت رییس اداره پشتیبانی سیستم ها و تجهیزات بانک توسعه صادرات در گفتگو یی با به بررسی خصوصیات این خدمات پرداخته است.

ویژگیهای بانکداری الکترونیک در بانک توسعه صادرات چیست و این سامانه چه تفاوتهایی بادیگر بانکها دارد؟
خدمات بانکداری الکترونیک بانک توسعه صادرات به اشخاص حقیقی شامل خلاصه حساب، مانده حساب، صورتحساب و انتقال وجه به حساب خود، سایرین و بین بانکی است. همچنین انتقال وجه از کارتی به کارت دیگر و مدیریت حساب از دیگر خدمات ارائه شده در این سامانه است.
در این سیستم مشتریان می توانند از طریق سامانه یاد شده به پرداخت قبوض خود اقدام نموده و همچنین از طریق امکانی با نام "دستور پرداخت" به انتقال وجه از حسابها به هر حساب متمرکز دیگر مبادرت نمایند تا بتوانند با تعیین مبلغ معین به صورت مکرر در تاریخ مشخص به حساب مشخصی انتقال وجه نمایند. این امکان تا هشت ماه قابل تداوم است. خدمت دستور پرداخت در بیشتر بانکها اجرایی نشده است.
اخیرا خدماتی چون مسدود نمودن کارت با استفاده از رمز اصلی و تغییر رمز دوم با توجه به تعداد کم شعب بانک توسعه صادرات در تهران و شهرستانها که این امر مشتریان را برای حضور فیزیکی در شعبه دچار مشکل می کرد، افزوده شده است.
همچنین در بخش تسهیلات ، مشتریان شعب بانک توسعه صادرات می توانند ضمن مشاهده دفعات و چگونگی واریزی های خود، به پرداخت اقساط از طریق شبکه شبا بپردازند و حتی اقساط بین بانکی خود را نیز پرداخت نمایند.
سقف انتقال وجه در سیستم بانکداری الکترونیک بانک توسعه صادرات در هر بار از 30 میلیون ریال به 150 میلیون ریال افزایش یافت و در مجموع در طول یک روز 450 میلیون ریال از این طریق قابل انتقال است. همچنین مجموع انتقال وجوه از هر حساب در یک روز اعم از داخلی یا بین بانکی به یک میلیارد ریال بالغ شده است.
آیا ارائه خدمات از طریق سامانه بانکداری اینترنتی اشخاص حقوقی یا BIB  اجرایی شده است؟ لطفا این سیستم را بیشتر معرفی کنید.
سامانه بانکداری اینترنتی اشخاص حقوقی یا BIB  به مفهوم انتقال وجه بین بانکی برای مشتریان حقوقی با نقش مدیریت مالی و ایجاد کننده تراکنش می باشد.در حال حاضر فقط انتقال وجوه بین بانکی در سیستم یاد شده پیش بینی شده است و خدماتی از جمله اقساط تسهیلات، پرداخت قبوض و موضوعات ارزی هنوز در آن لحاظ نشده است که برنامه این مرکز توسعه و تکمیل سیستم BIB است.
این سامانه فعلا به طور کامل اجرایی نشده است چرا که حساسیتها و مشکلاتی نظیر عدم انطباق شرایط احراز امضاداران و مسائلی از این قبیل  مطرح است و درحال حاضر به منظور پایلوت این سامانه و بررسی مشکلات احتمالی تست آن را روی حساب های تنخواههای مدیریت های بانک انجام داده ایم. پیش بینی می شود با بررسی نهایی این سیستم در کارگروه بانکداری الکترونیک بانک و در صورت موافقت اعضای این کارگروه تا پایان دی ماه نهایی می شود.
درباره مزایای متمرکز شدن خدمات e-banking  در قالب corebanking توضیحاتی ارائه فرمایید.
از بعد فنی متمرکز شدن خدمات e-banking  در corebanking باعث حذف پاره ای از اقدامات غیر متمرکز به منظور جمع آوری اسناد از شعب و سپس یکپارچه سازی ارائه خدمت شده است که قبلا با خطای کاربری و سیستمی مواجه بود و به دلیل طولانی شدن فرایند و وجود سیستم ها و کنترل های متعدد و در نتیجه بالارفتن ریسک عملیاتی می شد . پیشتر ارائه خدمات online  در حالت غیر متمرکز خدمات ارائه شده گرچه در ظاهر ممکن بود به صورت آنلاین به نظر برسد ولی به صورت آفلاین عمل می شد.
سیستم جامع ارزی و یا سجا را معرفی فرمایید.
درخصوص سیستم جامع ارزی یا سجا باید گفت که سامانه یاد شده دارای شش زیرسیستم شامل اطلاعات کارگزاران بانک، سیستم خرید و فروش ارز، اعتبار خریدار، تسویه، کارت ارزی، ریفاینانس بین بانکی که برای سهولت در مباحث ارزی در این مرکز طراحی و ارائه شده است. فرم موجودی اسکناس های ارزی نیز در سجا پیش بینی شده است.
سیستم دیگر موجود سپام نام دارد که شامل دو بخش ارزی و اعتبار اسنادی ریالی داخلی است که توسط شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی پیاده سازی شده است. در سیستم ارزی سپام به دلیل تحریم سوییفت ایران، پیامهای بانکی بین بانک های کشور از این طریق انتقال می یابد. در بخش اعتبار اسنادی ریالی داخلی نیز پیام های بین بانکها دراختیار بانک های مرتبط با صادرکنندگان و یا واردکنندگان قرار می گیرد.
قرار است در سیستم سپام سامانه دیگری پیش بینی شود که به منظور اطلاع رسانی به مشتریان اعتباراسنادی ریالی داخلی است که فرد شماره رفرنس بانک مرکزی را در سیستم تکمیلی اطلاع رسانی اعتبار اسنادی ریالی داخلی وارد می کند و از این طریق قادر به مشاهده اخرین تغییرات روی پرونده اش می شود. البته این سامانه تهیه و پیاده سازی شده است و پس از گذراندن تست نفوذ اجرایی خواهد شد.
به نظر شما موانع احتمالی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات درپیشبرد اقدامات توسعه ای چه مواردی هستند؟
محدودیت منابع، موانع مربوط به پیاده سازی ساختار مصوب مرکزو همچنین محدودیت های آموزشی و فنی در پیشبرد اقدامات توسعه ای موثر هستند که با حمایت ریاست مرکز و مدیریت ارشد بانک و همچنین همدلی و اراده همکاران مرکز این موانع نیز مرتفع خواهد شد.


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *