RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

پیش بینی آینده بازار سکه و طلا

۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۹/۱۲کد خبر: 342689
ایستانیوز:افزایش قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر درحالی صورت گرفته که کارشناسان دلایل مختلفی را برای آن ذکر می‌کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، نزدیک شدن به سال میلادی جدید، به سرانجام نرسیدن مذاکرات برجام، امن تلقی کردن بازار سکه و طلا در شرایط حاکم بر جامعه و... از جمله دلایل افزایش متقاضیان خرید طلا به ویژه سکه در بازار و رسیدن قیمت سکه تمام به رقم 17 میلیون تومان شده است. کارشناسان معتقدند به‌نظر نمی‌رسد قیمت سکه بیشتر از قیمت کنونی افزایش یابد.
 
 
شاخص‌های تعیین کننده بر قیمت طلا و سکه
 
میثم رادپور کارشناس طلا در این باره به آرمان ملی گفت: افزایش قیمت سکه درارتباط نزدیکی با قیمت انس جهانی است، هر چند عوامل تاثیرگذار دیگری در ایران در قیمت‌گذاری سکه و طلا دخیل هستند اما حباب سکه اخیراً ماندگار و با روند افزایش همراه بوده است، هرچند به سرانجام نرسیدن برجام و اِعمال تحریم‌های بیشتر در پرنوسان شدن این بازار نیز تاثیر بسیاری داشته‌اند.
 
او افزود: در بازار سکه و طلا عوامل بسیار زیادی تاثیرگذار هستند که از جمله آنها می‌توان به نرخ تورم اشاره کرد که قیمت سکه و طلا نیز در همین دایره تعیین و افزایش یا کاهش پیدا می‌کنند البته تغییرات قیمت دلار نیز بر این امر موثر است و البته به نوسانات قیمت انس طلا در سطح جهانی نیز بینجامد اما از آنجا که قیمت دلار در ایران بازار بسیار پرنوسانی را تجربه می‌کند، قیمت طلا و سکه نیز مصون از این نمی‌ماند.
 
خرید سکه و طلا به جای تولید
 
رادپور اضافه کرد: تقاضا برای خرید طلا در روزهای اخیر بالا بوده و مردم عادی به خرید طلا به ویژه سکه روی آورده‌اند در حالی که این امر با توجه به رویکردهای داخلی و جهانی توصیه نمی‌شود و خریداران حرفه‌ای‌تر مایل به خرید طلای آب شده اقدام می‌کنند.
 
این کارشناس معتقد است: اقتصاد بیمار کشور باعث شده است تا سرمایه‌گذاری‌ها در ایران به سمت تولید نرود و فقط در بازارهای مانند طلا و سکه و... شکل گیرد، بدیهی است اگر حمایت از تولید و تولیدکنندگان صورت گیرد و سود حاصل از این امر تضمین شود، روی آوردن به تولید و در نهایت رشد اقتصادی در سطح خرد و کلان از مطلوبیت بیشتری برای مردم نیز برخوردار خواهد شد.
 
او تعیین قیمت سکه و طلا را تابعی از وضعیت اقتصاد جهانی نیز دانست و گفت: روند‌های افزایشی مشاهده شده از نرخ شاخص ارزی در روز‌های گذشته نشان می‌دهد که بانک مرکزی تمایلی به حضور قیمت ارز مذکور در سطوح قیمتی کانال 36 هزار تومانی را نداشته و با افزایش سطح حمایت خود از پول ملی از طریق تزریق ارز به معاملات رسمی مانع از این امر می‌شود، اما در روز‌های اخیر و با توجه به تحولات به وجود آمده در معاملات بازار سرمایه حجم چشمگیری از دارایی‌ها به بازار افزوده شده که نزدیک‌ترین مقصد آن معاملات سوداگرانه ارز و طلا است.
 
در نتیجه انتظار می‌رود حجم تقاضای جدید معادلات بازار را برهم زده و سبب افزایش نرخ ارز شود. با این حال باید دید که واکنش بانک مرکزی به این افزایش تقاضای احتمالی چیست و آیا همچنان تمایلی به تداوم یافتن تزریق‌های خود به بازار ارز را دارد یا خیر.
 
آغاز سال میلادی و افزایش قیمت جهانی طلا
 
عباداله محمدولی عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان صنف طلا با اشاره به اینکه در شرایط کنونی دادوستد در بازار بسیار کم انجام می‌شود، گفت: با توجه به اینکه طی اتفاقاتی در مبادلات ارزی انس جهانی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و به محدوده 1690 دلار رسیده در حالی که قبلا به 1900 دلار هم رسیده بود و همین نوسانات کاهش تقاضا برای مصنوعات طلا را به‌همراه داشته است، هرچند در مقطع کنونی به دلیل ابهاماتی که در اقتصاد وجود دارد باعث شده تا فروشنده‌ها هم با احتیاط معامله کنند و با توجه به اینکه در آستانه سال میلادی جدید نزدیک می‌شویم و شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی تسویه حساب می‌کنند،
 
بر همین اساس تقاضا برای طلا افزایش می‌یابد و همین مساله می‌تواند یک تکانه موقت در بازار به وجود بیاورد، اما به‌طور کلی پیش بینی نمی‌شود که رشد قابل ملاحظه‌ای در قیمت انس جهانی طلا اتفاق بیفتد. او اضافه کرد: در 5 سال گذشته تقاضا برای خرید طلا در بلوک شرق زیاد بوده و استدلال‌هایی وجود دارد که قیمت انس جهانی در یک محدوده کاهش می‌یابد تا دوباره طلا وارد مبادلات تجاری شود، در شرایط کنونی موسسات مالی هم در بازار طلا سرمایه‌گذاری بالایی دارند و روی نوسانات طلا بسیار حساس هستند، زیرا می‌تواند روی رونق یا رکود اقتصادی سایر بخش‌های بازار جهانی تاثیر بگذارد.
 
از طرف دیگر امروز رقابتی بین دلار و طلا وجود دارد و کشورهای که ذخیره بالای طلا دارند می‌خواهند آن را به بازار عرضه کنند زیرا طلا دیگر سرمایه محسوب نمی‌شود و شرکت‌ها و تولیدات بیشتر یک ذخیره با ارزش محسوب می‌شود به همین دلیل کشورها روی این بخش بیشتر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
 
محمدولی اضافه کرد: قبلا پیش بینی می‌شد که قیمت انس جهانی طلا می‌تواند تا بالای 2300 دلار بالا برود، اما روند کنونی معاملات بازار جهانی این مساله را تایید نمی‌کند، طلا یک محصولی پایان پذیر است و از آنجا که تاکنون جایگزینی برای آن تعریف نشده به همین دلیل کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا ذخایری از طلا داشته باشند زیرا طلا در محصولات تکنولوژیک کاربرد خواهد داشت و اگر قرار باشد محصول دیگری جایگزین شود بسیار گرانتر از طلا خواهد بود. به همین دلیل حفظ ذخایر طلا نوعی احتیاط به حساب می‌آید.
 
پیش بینی قیمت طلا در 5 ماه آینده
 
او با اشاره به اینکه قیمت طلا در 5 ماه آینده روندی افزایشی خواهد داشت، اظهار کرد: از آنجا که ارزش پول کشور کاهش یافته امروز اقتصاد کشور نیازمند ساختارسازی و تقویت صنایع است تا از این طریق پول ملی تقویت و اشتغال افزایش یابد.
 
محمدولی با اشاره به اینکه مسائلی که روی قیمت دلار و طلا می‌تواند اثر بگذارد تنها برجام نیست و اف‌ای تی اف و... هم موثر هستند، اظهار کرد: امروز اثر روانی برجام روی بازارها تاثیرگذار است، هرچند اثر واقعی آن به این اندازه نیست، با این حال پیش بینی می‌شود تا پایان امسال قیمت هر گرم طلا به بالای یک میلیون و 400 هزار تومان برسد.
 
محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه پیش بینی‌ها درباره روند معاملاتی قیمت انس طلا در بازار جهانی بسیار پیچیده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی معاملات انس جهانی بیشتر به چشم انداز تامین سوخت در اروپا بستگی دارد و اگر این کشورها نتوانند از این چالش عبور کنند به‌طور قطع قیمت دلار کمی افت خواهد داشت و همین مساله می‌تواند بار دیگر به روند صعودی قیمت انس جهانی ختم شود، هرچند ممکن است اثر این عامل بر روند معاملات موقتی باشد اما وجود چنین نوسانی دور از ذهن نیست.
 
او درباره پیش بینی قیمت طلا در ایران هم با نوسانات بالای دلار اشاره کرده و گفت: در شرایط کنونی قیمت انس کاهشی بوده اما طلا در ایران رشد داشته، به همین دلیل روشن است که بازار ایران تحت تاثیر قیمت طلا کاملا متلاطم و نوسانی است و اگر در آینده قیمت ارز به زیر 30 هزار تومان کاهش پیدا نکند قیمت طلا هم می‌تواند همچنان صعودی باقی بماند.
 
چرا سکه 17 میلیون تومان شد؟
 
محمد کشتی‌آرای کارشناس بازار سکه و طلا با اشاره به اینکه در معاملات روز یکشنبه سکه قله تاریخی قیمتی خود را شکست، اظهار داشت: در معاملات روز گذشته شاهد آن بودیم که سکه تمام در قله تاریخی خود قرار گرفت و مرز 17 میلیون تومان را رد کرد، به نوعی می‌توان گفت نرخی که سکه در حال حاضر در آن قرار دارد، بالاترین قیمتی است که تاکنون به ثبت رسیده است.
 
او افزود: نکته نادری که روز گذشته رخ داد، این بود که سکه تمام در روز‌های یکشنبه چنین افزایش قیمتی را تجربه نمی‌کرد، زیرا با توجه به تعطیلی بازار‌های جهانی این انتظار نمی‌رفت که سکه این چنین با افزایش قیمت روبه‌رو شود، اما به دلیل افزایش 500 تومانی قیمت دلار و قرار گرفتن آن در نرخ 36 هزار تومان، شاهد بودیم که سکه و طلا نیز در بازار با افزایش بها روبه‌رو بودند.
 
کشتی آرای با اشاره به اینکه در حال حاضر حباب سکه دو میلیون تومان است، گفت: درحالی که در هفته گذشته حباب سکه در حال کاهش بود، اما در هفته جاری این حباب رشد کرد و در حال حاضر بیش از 2 میلیون تومان رسیده، این درحالی است که علاوه بر سکه تمام، قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز مرز یک میلیون و 500 هزار تومان را رد کرده است.
 
او اضافه کرد: به اعتقاد بنده با توجه به هیجانی که دیروز در بازار رخ داد و قیمت سکه، طلا و دلار بالا رفت، تقاضا برای خرید نیز زیاد شد، که این مساله نیز خود یکی از دلایلی بود که قیمت‌ها را بالا برد، زیرا زمانی‌که در بازار دلار قیمت‌ها به صورت هیجانی بالا می‌رود، تقاضا برای خرید سکه نیز زیاد می‌شود که این موضوع نیز خود یکی از دلایل افزایش قیمت سکه در بازار روز یکشنبه بوده است.
 
رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه از روز دوشنبه بازار جهانی دوباره فعالیت خود را از سر می‌گیرد، اضافه کرد: با توجه به اینکه در پایان هفته گذشته در بازار جهانی، اونس در قیمت 1756 دلار به کار خود پایان داد، به نظر می‌رسد از روز دوشنبه نیز طلا در همین محدوده‌ها و با چند دلار نوسان معامله شود، بنابرین افزایش قیمت جهانی در حال حاضر مطرح نیست و این موضوع نمی‌تواند به عنوان عاملی برای افزایش قیمت طلا و سکه در بازار طلا محسوب شود.
 
پیش بینی قیمت سکه
 
او ادامه داد: به نظر نمی‌رسد که بانک مرکزی اجازه دهد، نرخ دلار فراتر از 36 هزار تومان برود، بنابراین اتفاقات روز یکشنبه و عبور قیمت ارز از مرز 36 هزار تومان به نظر می‌رسد ناشی از هیجان در بازار بوده، بر این اساس در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت سکه و طلا به پیشرفت قیمتی خود ادامه دهد و در حالت خوشبینانه می‌توان گفت، سکه تمام در همین محدوده 17 میلیون تومان باقی خواهد ماند و حتی ممکن است با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز اندکی پایین ‌آید.
 
رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به سطح 40 هزار تومان، آیا شاهد سکه 20 میلیون تومانی نیز خواهیم بود، پاسخ داد: با توجه به وضعیتی که در حال حاضر در بازار ارز وجود دارد، به نظر بنده بانک مرکزی بازار را مدیریت خواهد کرد و به نظر نمی‌رسد تا شب عید دلار بخواهد 40 هزار تومان شود، در چنین حالتی سکه نیز به نرخ 20 میلیون تومان به اعتقاد بنده نخواهد رسید، از سویی در کوتاه مدت نیز به‌نظرم با توجه به وضعیتی که وجود دارد به نظر می‌رسد، قیمت سکه در همین محدوده‌های قیمتی حفظ خواهد شد.
 
*صدیقه بهزادپور
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *