RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

گزارش بانک مرکزی از وضعیت شاخص های اقتصادی در پایان تابستان

روزی های سرد اقتصاد در تابستان گرم

۱۲:۰ - ۱۴۰۱/۸/۷کد خبر: 342084
ایستانیوز:تازه‌ترین روایت بانک مرکزی بیانگر رشد پایه پولی در ۱۲ماه منتهی به شهریور امسال به‌میزان ۳۳.۱درصد است. حجم پایه پولی در پایان شهریورماه سال۱۴۰۱ معادل ۶۹۷هزار میلیارد تومان بوده.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بالا رفتن نرخ بهره بین ‌بانکی، افزایش حجم پایه پولی و نقدینگی نشان می‌دهد اقتصاد ایران در نیمه نخست سال‌جاری همچنان با امواج تورمی مواجه است. هفته گذشته مرکز آمار اعلام کرده بود: نرخ تورم ماهانه و سالانه در مهرماه1401 روندی صعودی داشته، اما نرخ تورم نقطه به نقطه نزولی شده است. با این تغییر در سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات، به‌نظر می‌رسد روند کاهشی مورد انتظار برای فروکش کردن تورم، سخت و پیچیده خواهد بود؛ به‌ نحوی که پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در پایان سال به زیر 40درصد نرسد و این احتمال وجود دارد که با به نتیجه نرسیدن پرونده هسته ای و اتمام مذاکرات قیمت ارزها اوج بگیرد و عملا شاهد تورم حتی بیش از 50 درصدی باشیم.
 
بانک مرکزی در گزارش «تحلیل تحولات اقتصاد کلان و اقدامات این بانک در شهریورماه1401» اعلام کرد: نرخ تورم ماهانه در آخرین ماه تابستان با 0.2درصد افزایش به 2.6درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه هم با 0.9درصد کاهش به 44.9 و نرخ تورم سالانه با 0.5درصد افت به 39.6درصد رسیده است. این گزارش می‌افزاید: نرخ تورم گروه‌های کالایی در شهریور امسال 5واحد درصد افزایش و به 1.9واحد درصد رسیده درحالی‌که تورم خدمات اندکی کاهش یافته و به 3.9درصد رسیده است.
 
بانک مرکزی می‌گوید شاخص بهای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با ضریب اهمیت 25.5درصد با 1.3واحد درصد افزایش نسبت به مرداد و ثبت تورم ماهانه 2.1درصدی، سهمی معادل 0.8واحد درصد را از تورم ماهانه شهریورماه داشته و دلیل تغییر تورم بخش خدمات هم ناشی از نوسان قیمت در گروه مسکن و خدمات ساختمانی و بهداشت و درمان بوده است. پیش از این هم مرکز آمار دلیل اصلی افزایشی شدن نرخ تورم در مهرماه امسال را ناشی از رشد ماهانه شاخص اجاره‌بها به‌میزان 6واحد درصد اعلام کرده بود.
 
گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در شهریور امسال میانگین قیمت فروش دلار حواله‌ای نسبت به ماه قبل با 1.1واحد درصد افزایش به 26هزار و 850تومان و نرخ فروش دلار به‌صورت اسکناس به 28هزار و 340تومان رسیده که نسبت به مرداد 0.8درصد کاهش یافته و در بازار غیررسمی نیز متوسط نرخ دلار در شهریورماه نسبت به ماه قبل از آن، با کاهش همراه بود.
 
این گزارش نشان می‌دهد حجم نقدینگی در پایان شهریورماه سال1401 به 5595هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به پایان سال1400 رشدی 15.8درصدی را نشان می‌دهد. به‌گفته بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در شهریور نسبت به مرداد 1.2واحد درصد کاهش یافته و نرخ رشد 12‌ماهه شاخص نقدینگی در آخرین ماه تابستان سال‌جاری با 35.7درصد رشد مواجه شده است. البته این نهاد ناظر بر بازار پول می‌گوید: نرخ رشد واقعی 12ماهه نقدینگی پس از کسر سهم بانک‌های نظامی ادغام شده در بانک سپه 35درصد نسبت به‌مدت مشابه در شهریور سال گذشته بوده است.
 
تازه‌ترین روایت بانک مرکزی بیانگر رشد پایه پولی در 12ماه منتهی به شهریور امسال به‌میزان 33.1درصد است. این گزارش نشان می‌دهد: حجم پایه پولی در پایان شهریورماه سال1401 معادل 697هزار میلیارد تومان بوده و نسبت به پایان سال1400، رشدی معادل 14.4درصد داشته که در مقایسه با رشد متغیر یادشده در دوره مشابه سال قبل به میزان 1.3واحد درصد افزایش یافته است.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *