RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

با روند کنونی نرخ تورم تا پایان سال به زیر ۴۰ درصد نمی رسد

تورم همچنان اوج می گیرد

۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۸/۲کد خبر: 341985
ایستانیوز:نرخ تورم ماهانه پس از رکورد ۱۲.۲درصدی در خرداد امسال پس از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی کالاهای اساسی تنها در ۲ماه تیر و مرداد روند کاهشی را تجربه کرده و به ۲درصد در پایان مرداد رسیده، اما در ماه‌های شهریور و مهرماه دوباره این روند افزایشی شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،نرخ تورم ماهانه و سالانه بازهم در مهرماه 1401روندی صعودی داشته است، اما نرخ تورم نقطه به نقطه نزولی شده. با این تغییر در سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات، به‌ن ظر می‌رسد روند کاهشی مورد انتظار برای فروکش کردن تورم، سخت و پیچیده خواهد بود؛ به ‌نحوی که پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در پایان سال به زیر 40درصد نرسد و این احتمال وجود دارد که تورم در صورت عدم توافق هسته ای و رشد قیمت ارز دوباره با جهش جدی رو به رو شود و در ماه های آینده شاهد رکورد شکنی های نرخ تورم و فشار بیشتر بر معیشت مردم باشیم. ستاد اقتصادی دولت اخیرا برای مهار روند قیمت‌ها به تشکیل واحد ویژه رصد تورم اقدام کرده و تلاش دارد تا نرخ تورم را کنترل کند. مرکز آمار ایران می‌گوید: نرخ تورم ماهانه در مهرماه امسال با 8دهم درصد رشد به 3درصد رسیده و کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در مهرماه امسال نسبت به شهریورماه 2.2درصد و کالاهای غیرخوراکی و خدمات هم به‌طور میانگین 3.5درصد رشد کرده است. به این ترتیب نرخ تورم از کالاهای خوراکی و آشامیدنی به کالاهای غیرخوراکی و خدمات شیفت کرده است.
 
نرخ تورم ماهانه پس از رکورد 12.2درصدی در خرداد امسال پس از حذف ارز 4200تومانی کالاهای اساسی تنها در 2ماه تیر و مرداد روند کاهشی را تجربه کرده و به 2درصد در پایان مرداد رسیده، اما در ماه‌های شهریور و مهرماه دوباره این روند افزایشی شده است. گزارش جدید مرکز آمار بیانگر استمرار روند افزایشی نرخ تورم سالانه طی 5ماه اخیر است؛ به‌گونه‌ای که نرخ تورم سالانه در مهرماه با 8دهم درصد رشد به 42.9درصد رسیده است. این شاخص سالانه از 45.8درصد در شهریور پارسال روندی نزولی داشته و به 38.7درصد در اردیبهشت امسال رسیده و پس از آن دوباره افزایشی شده است. به‌گفته نهاد رسمی آماری کشور نرخ تورم ماهانه شهری با 8دهم درصد افزایش در مهرماه به 42.3درصد و در مناطق روستایی هم با 9دهم درصد به 46.2درصد رسیده است.
 
این گزارش می‌افزاید نرخ تورم نقطه‌ای در نخستین ماه فصل پاییز با 1.1واحد افت به 48.6درصد رسیده؛ به این معنا که یک خانوار ایرانی برای خرید یک سبد کالا و خدمات یکسان در مهر امسال 48.6درصد بیشتر از مهر سال گذشته هزینه‌ کرده‌ است. تورم نقطه‌ای در اردیبهشت امسال به 39.3درصد رسیده بود که در خرداد امسال با حذف ارز 4200تومانی به 54درصد رسیده و پس از آن روندی نزولی را تجربه کرده است.
 
مرکز آمار می‌گوید: در مهرماه امسال میانگین سبد قیمتی کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات 4.7درصد کاهش یافته و به 70.7درصد رسیده و در همین مدت نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات با 7دهم درصد افزایش به 36.1درصد رسیده است. افزون بر اینکه نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری در ماه گذشته با 7دهم درصد کاهش به ٤٧، ٧ درصد و برای خانوارهای روستایی با 3.1واحد درصد ریزش به ٥٣.٢ درصد رسیده است. دلیل اصلی افزایش نرخ تورم گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در مهرماه امسال ناشی از رشد 6.1واحد درصدی شاخص اجاره‌بها و ثبت نرخ تورم 36درصدی اجاره‌بها در مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته بوده است.
 
جزئیات تورم در 11گروه کالاها و خدمات اصلی بیانگر این است که در مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی 72.7درصد، دخانیات 45.1درصد، پوشاک و کفش 49درصد، مسکن و حامل‌های انرژی 28درصد، مبلمان و لوازم خانگی 34.6درصد، بهداشت و درمان 35.7درصد، حمل‌ونقل 37.3درصد، ارتباطات 7.4درصد، تفریح و فرهنگ 28.8درصد، آموزش 28.6درصد، هتل و رستوران 84.6درصد و سایر کالاها و خدمات 37.7درصد رشد کرده است.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:تورم
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *