RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

یررسی تورم مسکن استانی در شهریور ۱۴۰۱

آذربایجان شرقی صدرنشین نرخ تورم مسکن

۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۷/۱۶کد خبر: 341677
ایستانیوز: بررسی تورم مسکن در شهریور ۱۴۰۱ حاکی از وضعیت صعودی این شاخه در کل کشور بوده است. تفیکیک استانی تورم این شاخه نیز نشان می دهد شیب افزایش قیمت مسکن در آذربایجان شرقی صعودی شده و در بالاترین سطح در میان سایر مناطق کشور قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، روند تورم مسکن در شهریورماه کل کشور مسیری صعودی را اتخاذ کرده است. با توجه به ضریب اهمیت اجاره در این بخش می توان گفت این عامل در رشد تورم مسکن سهم به سزایی را داشته است.
 
به طور کلی تورم ماهانه کل در مسکن شهریور ماه برابر با 3.3 درصد بوده و سیری صعودی را رقم زد. در آمارهای تورمی کل کشور مشاهده می شود بخش اجاره از تورم بالاترین سهم را داشته و عامل مهمی در افزایش قیمت مصرف کننده در این ماه بوده است. اما بررسی استانی تورم مسکن در مرداد ماه حاوی نکته مهم تری است؛ رشد بالاتر این بخش در آذربایجان شرقی.
تورم ماهانه مسکن به تفکیک استانی نشان می دهد این شاخص در آذربایجان شرقی برابر با 5.6 درصد بوده و 2.3 واحد درصد از کل کشور بالاتر بوده است.  بررسی آمارهای تورم مسکن در این استان با سایر نقاط کشور نشان دهنده آن است که این بیشترین میزان در میان سایر مناطق بوده است.
این در حالی است که در مقابل استان های سیستان و بلوچستان و گیلان به ترتیب با 0.84 درصد و 0.81 درصد کمترین سطح افزایش ماهانه قیمت را در شهریور ماه تجربه کرده اند.
 
مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده در هر بخش با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان از تورم نقطه ای در آن بخش دارد. زمانی که تورم ماهانه با جهش نقطه ای قیمت ها هم جهت می شود به نوعی می توان گفت وضعیت رشد قیمت واقعی تر و خطرناک تر است. این اتفاق در آذربایجان شرقی در پایان تابستان به چشم می خورد. 
 
باوجود آن که این شهر رکورد دار تورم ماهانه مسکن در شهریور ماه بوده شاخص نقطه ای این بخش نیز معادل با 40 درصد بوده و 7 واحد در صد از کل کشور بیشتر بوده است. درهمین رابطه دیگر استان رکورددار در تورم نقطه ای مسکن استان یزد بوده که برابر با 42 درصد به ثبت رسیده است.
 
درمقابل اما کمترین افزایش قیمت در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان در یک سال منتهی به شهریور ماه 1401 ثبت شده است. طبق داده های مرکز آمار، تورم نقطه ای بخش مسکن در این استان ها به ترتیب برابر با 5 و 8.9 درصد به ثبت رسیده است.
 
در نهایت مشاهدات آماری نشان می دهد تورم مسکن آذربایجان شرقی با شیب فزاینده ای در حال افزایش است این در حالی است که در نقطه مقابل جغرافیایی آن یعنی سیستان و بلوچستان تب و تاب قیمت ها آن قدر ها بالا نیست. و تقریبا در عرض یک سال تغییر چندانی را ثبت نکرده است.
 
 
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *