RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

صادرات ایران به همسایه شرقی ۲۵ درصد کاهش یافت

تجارت با افغانستان آب رفت

۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۶/۲۱کد خبر: 340320
ایستانیوز:با وجود شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر افغانستان، به نظر می رسد در ماه های آینده از سال جاری، حجم صادرات غیرنفتی ایران به این کشور، بیش از این کاهش پیدا کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،تحولات سیاسی، مهاجرت تجار و عدم حمایت های قانونی از مهاجران افغانستان در ایران ، سرانجام خود را در کاهش حجم تجارت 2 کشور در پنج ماه نخست سال جاری نشان داد. براساس اخبار اعلام شده توسط مسئولان در گمرک، ایران در پنج ماه گذشته از سال 1401، یک میلیون و 256 هزارتن کالا به افغانستان صادر کرده است. ارزش این حجم از کالا 641 میلیون دلار اعلام شده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، کاهش 25 درصدی را نشان می دهد.
 
هرچند صادرات ایران به افغانستان در سال 1400 مشابه سال 1399 گزارش شده اما به گفته فعالان بخش خصوصی صادرات خدمات فنی و مهندسی به طور کامل متوقف شده است. غیر از این، پس از روی کار آمدن طالبان تجارت 2 کشور 3 تا 4ماه متوقف بوده است. هم چنین به گفته حسین سلیمی رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان، افزایش چالش های انتقال پول بین 2 کشور به کاهش تجارت ایران و افغانستان دامن زده است. سلیمی گفت: «جا به جایی وجوه به سختی انجام می شود؛ چرا که بانکی وجود ندارد و صرافی هایی که پیش از این، نقل و انتقالات مالی را بر عهده داشتند، تعطیل شده‌اند. از طرفی، تجار بزرگ و معتبر افغانستانی که با ایران مراوده داشتند نیز این کشور را ترک کرده و تعدادی از آنها به ایران یا ترکیه مهاجرت کرده اند». باتوجه به ادامه روند چالش ها در افغانستان، فعالان اقتصادی کمتر چشم اندازی برای بازار این کشور متصور می شوند.  
 
سهم ایران در واردات به افغانستان به 44 درصد می رسید و 30 تا 40 درصد از صادرات کشورمان به این همسایه شرقی توسط مهاجران افغانستانی انجام می شود. پاکستان، هندوستان، چین، عربستان سعودی و ترکیه از دیگر شرکای تجاری افغانستان به شمار می روند. تراز تجاری افغانستان با این کشورها، غیر از عربستان سعودی، منفی است.
 
با وجود شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر افغانستان، به نظر می رسد در ماه های آینده از سال جاری، حجم صادرات غیرنفتی ایران به این کشور، بیش از این کاهش پیدا کند. گفتنی است ایران در سال 1400، 1.8 میلیارد دلار کالا به افغانستان صادر کرده است. این رقم در سال 99 و 98، 2.3 میلیارد دلار گزارش شده است. در سال های 97 و 96، حجم صادرات کشورمان به افغانستان بیش از 2.7 میلیارد دلار اعلام شده است.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:تجارت، افغانستان
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *