RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

چرا اقتصاد ایران فقیرتر شده است

وحید شقاقی شهری
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۶/۱۹کد خبر: 340268
ایستانیوز:در این دهه ما با ثروتمندانی روبه رو هستیم که مدام بر دارایی خود می‌افزودند و از سوی دیگر، دهک‌های محروم با فشارهای بیشتری مواجه شدند. به گونه‌ای که طبقه متوسط اقتصاد ایران نحیف و کوچک شد.
در این دهه ما با ثروتمندانی روبه رو هستیم که مدام بر دارایی خود می‌افزودند و از سوی دیگر، دهک‌های محروم با فشارهای بیشتری مواجه شدند. به گونه‌ای که طبقه متوسط اقتصاد ایران نحیف و کوچک شد. وقتی طبقه متوسط از دست برود، جامعه به یک جامعه دو‌قطبی دارا (اقلیت) و ندار (اکثریت) بدل می‌شود.این روند باعث افزایش فقر در جامعه شد. حضور دولت جدید هم باعث افزایش فشار تورمی به بالای 40درصدی شد. نظام یارانه‌ای کشور به دلیل اختلالات جدی از دهک‌های متوسط به پایین حمایتی نکرد؛ نظام بانکی هم به دلیل از کار افتادگی به نفع ثروتمندان کار کرد و نظام مالیاتی هم به دلیل نبود پایه مالیات بر ثروت و نبود پایه مالیات بر مصرف و... به نفع دهک‌های محروم نبود و به نفع ثروتمندان کار کرد. در این دوران هر فرد و جریانی که از رانت تسهیلات بانکی بهره‌مند بود، بر ثروت خود می‌افزود. ماحصل این شرایط دشوار منجر به آمارهای سازمان جهانی شد که وضعیت اقتصادی کشور را بیشتر  دامن زد . ما وارد دهه 1401 تا 1410 شده‌ایم. این دهه بسیار مهم است، اولا جامعه ایرانی از جوانی عبور می‌کند و وارد میانسالی می‌شود. یعنی جامعه ایرانی از پنجره جمعیتی خود محروم می‌شود. این دهه از این منظر بسیار مهم است. چرا که صندوق‌های بازنشستگی تحت فشار قرار می‌گیرند و شرایط بدتر می‌شود. دولت‌های سیزدهم و چهاردهم کار سختی پیش رو دارند. طبقه متوسط نحیف شده و نظامات 3گانه توزیع ثروت مختل هستند. همچنان سرمایه‌گذاری با ابهام روبه رو است. به دولت توصیه می‌کنم که نظامات توزیع ثروت را به گونه‌ای اصلاح کند که وظیفه باز‌توزیع ثروت را انجام دهند تا دهک‌های متوسط بیش از این از دست نروند. از سوی دیگر باید تلاش شود سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران آغاز شود.متاسفانه هنوز شاهد اصلاحات ساختاری در این مسیر نیستیم. علی‌رغم همه شعارها کاری در این زمینه نشده است. تا زمانی که به این بایدها توجه نشود و تلاشی برای رشد سرمایه‌گذاری نشود، این رشد فقر افزایش می‌یابد.
قیمت نفت به کدام سو می‌رود؟
بنابراین آنچه واضح است قیمت نفت به دلیل افزایش میزان تقاضا در آینده روند افزایشی خواهد داشت. البته پیش‌بینی افزایش قیمت نفت مستلزم نحوه سیاست‌های حکمرانان است. به عبارتی دیگر، باید منتظر ماند و دید که آیا در منطقه اتفاق جدیدی رخ می‌دهد که در نهایت قیمت نفت را تحت تاثیر قرار دهد یا خیر؟ چنانچه اتفاق عجیبی رخ ندهد باید منتظر افزایش قیمت نفت بود.
منبع : روزنامه تعادل
 



برچسب‌ها:اقتصاد ایران
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *