RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

چرا بانک‌ها به زمین چسبیده‌اند؟

حساب صندوق تثبیت ۱۰۰۰ میلیارد تومان شارژ می‌شود

درویش مدیرعامل قرمزها می‌ماند

بررسی روند و چشم‌انداز بازارهای مالی

تکمیل زنجیره سهام عدالت با مدیریت مردم

حمایت تسهیلاتی بانک سینا از شرکت‌های دانش‌بنیان

شرط کشاورز در انتصاب مدیران بیمه ایران

برنامه‌های بانک مرکزی

۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۶/۱۲کد خبر: 340138
ایستانیوز:رئیس کل بانک مرکزی با تشریح حمایت عملیاتی از تولید با روش‌های غیرتورمی تاکید کرد: خوشبختانه با برنامه‌های بانک مرکزی تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از طریق اوراق گام که روشی غیرتورمی است به مرز ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید. بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط مقامات بانک مرکزی حدود ۱۱هزار میلیارد از مبلغ ۲۰هزار میلیارد تومان طی دو ماه گذشته منتشر شده است. اوراق گام ابزار مناسب و کارآمدی برای تامین مالی سرمایه در گردش انواع واحدهای صنعتی، کشاورزی و بازرگانی است.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری سیما به تشریح برنامه‌ها و دستاوردهای بانک مرکزی پرداخت.
 
او با بیان اینکه یکی از ابزارهایی که بانک مرکزی برای تقویت بنگاه‌ها به‌کار می‌‌گیرد تامین مالی زنجیره است، گفت: در گذشته بنگاه‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک‌‌ها مراجعه می‌‌کردند و همه هم برای فعالیت‌‌های اقتصادی خود پول نقد طلب می‌‌کردند؛ درحالی‌که از اواخر سال گذشته موضوع تامین مالی زنجیره‌‌ای با همکاری وزارت صمت شروع شد که نیاز نقدینه‌خواهی بنگاه‌ها با استفاده از این روش بسیار کاهش یافته است.
 
او با تاکید بر این موضوع که یکی از ابزارهای مهم تامین مالی زنجیره‌‌ای استفاده از اوراق گام یا گواهی اعتبار مولد است که بنگاه به‌جای اینکه از بانک پول دریافت کند و آن را به بنگاهی بپردازد که مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین می‌‌کند، از این اوراق استفاده می‌‌کنند، افزود: این اوراق از اواخر سال۱۳۹۹ راه‌اندازی شده و تا تیرماه امسال حدود ۸/ ۸هزار میلیارد تومان استفاده شده است.
 
در همین راستا بانک مرکزی مقررات این اوراق را در شورای پول و اعتبار تسهیل و یک بسته تشویقی درست کردیم. همچنین بانک‌‌ها هم دعوت شدند از این اوراق استفاده کنند. صالح‌آبادی با بیان اینکه خوشبختانه در دو ماه اخیر ۱۱هزار میلیارد تومان از این اوراق برای تامین مالی بنگاه‌ها استفاده شده است، گفت: به عبارتی در طول یک‌سال و نیم ۸/ ۸هزار میلیارد تومان و در دو ماه اخیر ۱۱هزار میلیارد تومان از این اوراق برای تامین مالی بنگاه‌ها استفاده شده است.
 
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیش‌‌بینی می‌‌شود که در ماه‌های آینده استفاده از اوراق گام با سرعت بسیار خوبی رشد داشته باشیم و سال آینده ۲۰ درصد سرمایه درگردش مورد نیاز بنگاه‌ها از طریق این اوراق تامین مالی شود، افزود: هر قدر این ابزارها تعمیق پیدا کند، می‌‌تواند کمک بزرگی به بخش تولید باشد و نیاز بنگاه‌ها به نقدینگی کاهش پیدا می‌‌کند؛ ضمن اینکه کار آنها نیز معطل نمی‌‌ماند.
 
کاهش ۱۹واحد درصدی تورم از ابتدای دولت تاکنون
 
رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت متغیر‌‌های پولی و تفاوتی که در این دولت نسبت به گذشته اتفاق افتاده است، اظهار کرد: وضعیت رشد پایه پولی تا پایان تیرماه بهتر شده و رشد پایه پولی به ۲/ ۲۶درصد و نقدینگی هم به ۴/ ۳۷درصد رسیده است.
 
علی صالح آبادی با بیان اینکه ۵/ ۲ درصد از این عدد مربوط به پوشش آماری بانک مهر اقتصاد است که با کسر آن نقدینگی به ۹/ ۳۴درصد می‌‌رسد و به این ترتیب رشد نقدینگی بهبود پیدا کرده است، گفت: البته این وضعیت هنوز مطلوب نیست و بانک مرکزی برنامه‌هایی برای بهبود این وضعیت دارد.
 
صالح آبادی با تاکید بر اینکه تورم هم از ۳/ ۵۹درصد در ابتدای دولت به ۱/ ۴۰درصد رسیده است، افزود: با وجود اینکه در ماه‌های اخیر تورم جهانی هم داشتیم که از اواخر سال گذشته این تورم جهانی در کشورهای اروپایی و آمریکا و... به‌شدت افزایش پیدا کرد. البته در اوایل سال ناشی از مردمی‌‌سازی یارانه‌ها یک تورمی داشتیم؛ به‌عنوان مثال در خردادماه امسال تورم به بیش از ۱۲درصد رسید که ناشی از همین امر بود که البته طبیعی است که این یک تورم انباشته‌‌ای بود که ناشی از اصلاح ارز ترجیحی بود که هر زمانی این طرح اجرا می شد این اتفاق می‌‌افتاد؛ ولی بحمد‌الله آثار آن در مرداد ماه تخلیه شد و تورم در این ماه به ۲ درصد در ماه رسید. بنابراین آثار ناشی از مردمی‌‌سازی یارانه‌ها در مردادماه تخلیه شد. بنابراین الان در روال عادی قرار گرفته‌‌ایم.
 
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اقدامات متعددی برای کنترل نقدینگی و پایه پولی در حال انجام است که باید تداوم داشته باشد، تصریح کرد: یکی از این اقدامات به رابطه دولت و بانک مرکزی مرتبط است که موضوع تنخواه است، که دولت تلاش کرده با روش‌های جایگزین دیگری بتواند از منابع استفاده کند و به تنخواه روی نیارود که این اصلاح مهمی بوده که شروع شده و در حال انجام است.
 
عالی‌‌ترین مقام بانک مرکزی درخصوص کنترل اضافه‌برداشت بانک‌‌ها نیز گفت: کنترل اضافه‌برداشت بانک‌‌ها به‌عنوان یک محور کلیدی در دستور کار بانک مرکزی بوده است و می‌‌تواند به کنترل نقدینگی کمک کند.
 
او افزود: درمجموع دولت از ابتدای امسال ۳۴هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده و فروخته است که ۱۲هزار میلیارد تومان آن را بانک‌‌ها و ۲۲هزار میلیارد تومان را صندوق‌ها و سایر سرمایه‌‌گذاران خریداری کرده‌‌اند. این اتفاق خوبی است اینکه فقط بانک‌‌ها خریدار این اوراق نباشند. هرچند که بانک‌‌ها طبق مصوبه شورای پول و اعتبار ۳درصد از سپرده‌های خود را به خرید اوراق دولتی اختصاص می‌‌دهند، منتها از ابتدای سال تاکنون ۳۵درصد از این اوراق توسط بانک‌‌ها خریداری شده است و ۶۵درصد دیگر به غیر بانک‌‌ها فروخته شده است.
 
او تاکید کرد: این اتفاق خوبی است البته بانک مرکزی درصدد تعمیق بازار بین بانکی است و به زودی این امکان فراهم می‌‌شود که بانک‌‌ها با یکدیگر هم بتوانند این اوراق را معامله کنند.
 
تقویت اعطای تسهیلات به بخش‌های اقتصادی
 
صالح‌آبادی با اشاره به دیدار هیات دولت با مقام معظم رهبری گفت: براساس رصد‌‌های انجام‌شده بانک‌‌ها طی چهار ماه امسال ۱۰۰۰همت تسهیلات به بخش‌های مختلف کشور اعم از خانوارها و بنگاه‌ها پرداخت شده است. از این مبلغ ۶۶درصد به سرمایه درگردش بنگاه‌ها و ۸/ ۱۲درصد برای ایجاد بنگاه‌های جدید و بقیه هم به خانوارها و سایر حوزه‌های اقتصادی پرداخت شده است. بنابراین این مقوله مد نظر بانک مرکزی است که بتوانیم این بخش تقویت هم بشود.
 
کنترل رشد ترازنامه بانک‌‌ها بر اساس شاخص‌‌های سلامت
 
صالح‌آبادی در خصوص کنترل مقداری ترازنامه بانک‌‌ها گفت: یکی از محورهایی که در این زمینه دنبال می‌‌شود کنترل مقداری ترازنامه بانک‌‌ها است، بانک می‌‌تواند بین ۵/ ۱ تا حدود ۵/ ۲درصد رشد ترازنامه داشته باشد که این موضوع از طریق سامانه‌های نظارتی بانک مرکزی کنترل می‌‌شود و چنانچه بانکی این محدوده را رعایت نکند، سپرده قانونی این بانک از حدود ۱۰ تا ۱۲درصد نرمال به ۱۵درصد افزایش می‌‌یابد که ضمانت اجرایی آن است.
 
او افزود: الان حدود ۶ بانک هستند که از این شاخص بالاتر هستند؛ البته برای بانک‌‌های قرض‌‌الحسنه که تسهیلات خرد به خانوارها و بخش‌های مختلف پرداخت می‌کنند، بین ۵/ ۴ تا ۵درصد رشد ترازنامه می‌‌توانند داشته باشند. او افزود: رشد ترازنامه بانک‌‌ها از طریق ابزار سپرده قانونی بانک‌‌ها به ریل قانونی بازمی‌‌گردند؛ ضمن اینکه اگر نیاز شد موضوع بانک‌‌های متخلف به هیات انتظامی بانک‌‌ها ارجاع می‌شود.
 
او افزود: بانک‌‌ها براساس شاخص‌‌هایی که ارزیابی سلامتی بانکی تعیین می‌‌کند، رتبه‌‌بندی شده‌‌اند و براساس شاخص‌های ترازی و ناترازی بانک‌‌ها به بانک‌‌های خوب و سالم روی ۵/ ۲درصد و بانک‌‌های دارای مشکل روی کف ۵/ ۱درصد رتبه‌بندی شده‌‌اند. با سیاست رشد سپرده قانونی عملا به صلاح بانکی نیست که بخواهد تخلف کند. او افزود: اکنون عملا شش بانک بیش از ۵/ ۲درصد رشد ترازنامه دارند که در مسیر اصلاح حرکت می‌‌کنند مبنای ارزیابی بانک‌‌ها تا پایان اذرماه همین فرمول است و بعد از این تاریخ تصمیمات بعدی اتخاذ خواهد شد.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *