RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ مهر ۱۴۰۲
آخرین اخبار

پیش‌بینی مهم از قیمت دلار در نیمه دوم سال

رئیس جمهور:بانک مسکن عملکرد خوبی دارد

حرکت بیمه دی به سمت فروش با کیفیت

حال خوش سالمندی با بیمه نامه زندگی بیمه تعاون

اگر دلار آمریکا سقوط کند چه اتفاقی می‌افتد؟

آمارهای اعجاب‌انگیز

شرایط افزایش سرمایه بانک‌ها مشخص شد

رئیس کل بانک مرکزی وارد قطر شد

کاهش ۱۰ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی

مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در بانک سپه برگزار شد

۲ سامانه جدید در شبکه بانکی تشکیل می‌شود

واریز ۵۱ هزار میلیارد تومان سود به حساب ۴۲ میلیون سهامدار

افزایش هنگفت ارزش بیت‌کوین در پیش است؟

تعطیلی دولت چه تبعاتی برای اقتصاد آمریکا دارد؟

بانک‌ها با محیط زیست چه می‌کنند؟

بیمه معلم حامی بوت کمپ مالی و بیمه شد

بحران جدی بازار مسکن در صورت خروج سیمان و فولاد از بورس

غریبه در وطن

۲ روایت از بهار اقتصاد

نشست هم‌اندیشی مدیران روابط عمومی کارگزاری‌های بازار سرمایه

قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی ابلاغ شد

معرفی خدمات بانک سامان در نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما

خدمات جدید باشگاه مشتریان بانک پاسارگاد

نقش‌آفرینی”بیمه سینا”در بیمه مشترک ایران و سوریه

رایزنی برای جلوگیری از تعلیق عضویت ایران در سیستم بیمه سبز

ضرر خودروسازان به شبکه بانکی

۱۳:۱ - ۱۴۰۱/۴/۳۱کد خبر: 338282
ایستانیوز:زیان انباشته شرکت‌های خودروسازی باعث شده است تا دو شرکت سایپا و ایران خودرو و شرکت‌های زیرمجموعه برای جبران بخشی از زیان خود، بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان وام از شبکه بانکی دریافت کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، خودروسازان می‌گویند چرخ‌های صنعت خودروسازی از لحاظ هزینه می‌لنگد و کفاف تولید را نمی‌دهد. با وجود اینکه مردم هم دل خوشی از قیمت و کیفیت خودرو‌های داخلی ندارند، اما‏‏ خودروسازان می‌گویند محصولات خود را با ضرر می‌فروشند.
 
زیانی که به گفته سلیمانی، کارشناس مسائل اقتصادی، بخش عمده‌ای از آن ناشی از خطا‌هایی است که در شیوه قیمت‌گذاری دستوری خودرو وجود دارد و نتیجه این می‌شود که زیان انباشته خودروسازان بالا برود و برای جبران کمبود نقدینگی تا حد امکان از تسهیلات بانکی استفاده کنند.
 
مردم گلایه‌مند از قیمت خودرو‌ها هم می‌گویند این قیمت‌ها با پس‌انداز و دخل و خرج آنها نمی‌خواند؛ در واقع دولت یا باید خود زیان خودروسازان را جبران کند یا با اتخاذ تصمیمات لازم، هزینه تمام شده تولید را کاهش دهد.
 
بر اساس ماده ۹۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی،‏ اگر دولت به‌ هر دلیل، قیمت فروش کالا یا خدمات بنگاه‌های دولتی و غیر دولتی را دستوری و به قیمتی کمتر از قیمت بازار تعیین کند، باید همان سال مابه‌التفاوت آن را پرداخت یا از بدهی به سازمان امور مالیاتی کسر کند؛ موضوعی که عملا تاکنون اجرایی نشده است.
 
طبق آخرین آمار بانک مرکزی و فهرست ابربدهکاران بانکی، مجموع تسهیلات و تعهدات دو شرکت سایپا و ایران خودرو‏ به همراه شرکت‌های زیرمجموعه‌ آن‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰‏ در مجموع چیزی بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان بدهی بوده است.
 
این شیوه‌ کنترل بازار خودرو، هم به زیان خودروسازان و هم به زیان مردم بوده و دولت نیز تاکنون راهکاری ارائه نداده است، اما در هر صورت، نباید برای اینکه چرخ صنعت خودروسازی بچرخد، زیان خودروسازان را به شبکه بانکی تحمیل کرد؛ اقدامی که اگرچه ممکن است یک مسکن موقت برای صنعت خودرو باشد، اما در نهایت با ایجاد تورم، فشار دیگری را به مردم تحمیل خواهد کرد.
 
*راضیه رنجبر
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *