RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

رکوردزنی بسط پول در دو بازار بین بانکی

۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۴/۲۹کد خبر: 338243
ایستانیوز:در هفته سوم تیر ماه بانک مرکزی در بازار باز در حدود ۵۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پول تزریق کرد. این سومین هفته متوالی بسط ثابت پول در این بازار بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، روند بازار باز در هفته های اخیر مسیر قابل توجهی را ثبت کرده است. تغییرات این بازار از دو حیث مهم است.  یک نقدینگی بانک ها و دیگری تغییرات فعلی و آتی درخصوص نرخ سود بین بانکی که در نتیجه تغییرات سیاست پولی در بانک مرکزی به ثبت می رسد. 
 
به طور کلی بانک مرکزی در دو بازار به صورت همزمان مشغول به مدیریت نقدینگی بانک ها و تنظیم نرخ سود بین بانکی است. بازار باز و بازار شبانه.
 
در بازار باز نهادهای مالی می توانند از بانک مرکزی استقراض هفت روزه داشته باشند که به نوعی آن را میان مدت نیز می خوانند. این در حالی است که در بازار بین بانکی نیاز های فوری مرتفع شده و البته تنها میان بانک مرکزی و بانک ها نیست و سایر بانک های دارای مازاد نیز مشارکت دارند. در همین رابطه عملکرد بانک مرکزی در هفته سوم تیر ماه برعکس مقاطع اخیر نشان از بسط بالای پول در بانک ها داشته است.
 
در هفته سوم تیر ماه بانک مرکزی در بازار باز در حدود 59 هزار و 900 میلیارد تومان پول تزریق کرد. این سومین هفته متوالی بسط ثابت پول در این بازار بود.
 
این در حالی است که در بازار بین بانکی یا بازار شبانه میزان مداخله بانک مرکزی رکورد نه ماهه را ثبت کرد. طبق آمارهای این نهاد از وضعیت معاملات در بازاربین بانکی هفته سوم  تیر ماه تقریبا 22 هزار و 660 میلیارد تومان اعتبارات قاعده مند به بانک ها داده شده که علامتی از بسط نقدینگی بانک مرکزی در این معاملات به شمار می آید.
 
بنابراین مجموع نقدینگی بسط داده شده در این بازار برابر با 82 هزار و 560 میلیارد تومان بوده که از این میزان در یک ماه گذشته فراتر بوده است. به عبارت دیگر نقدینه خواهی بانک ها در هفته سوم تابستان رشد داشته و همچنان مسیری صعودی دارد. این در حالی است که در مقابل نرخ سود مداخله بانک مرکزی در این بازار ها بالا رفته است. زمانی که هزینه ها بالا رفته و رشد معاملات نیز صورت می گیرد می توان گفت افزایش تقاضا عامل اصلی رشد معاملات بوده است.
 
هر معامله ای که در بازار های بین بانکی انجام می شود توام با یک نرخ سود است. نرخ سود بسط پول در بازار باز و نرخ سود اعتبارات قاعده مند در بازار شبانه. در همین رابطه نرخ سود بسط پول در بازار باز طبق آمارها برابر با 20.9 درصد بوده و این نرخ در بازار شبانه برای اعتبارات قاعده مند همواره در سقف بوده و برابر با 22 درصد است.
 
بنابراین نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی در دو بازار برابر با 21.21 درصد قرار داشته که به عبارتی می توان گفت بالاترین سطح را در بازه 9 ماهه ثبت کرده است. این موضوع می تواند دو نکته را گوشزد کند. نخست وضعیت نقدینگی در بانک ها احتمالا با مشکل مواجه شده و از سوی دیگر بانک مرکزی رویکرد انبساطی نداشته و سعی در پرهزینه تر کردن معاملات دارد.
 
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *