RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

چرا بانک‌ها به زمین چسبیده‌اند؟

حساب صندوق تثبیت ۱۰۰۰ میلیارد تومان شارژ می‌شود

درویش مدیرعامل قرمزها می‌ماند

بررسی روند و چشم‌انداز بازارهای مالی

تکمیل زنجیره سهام عدالت با مدیریت مردم

حمایت تسهیلاتی بانک سینا از شرکت‌های دانش‌بنیان

شرط کشاورز در انتصاب مدیران بیمه ایران

کاهش تزریق نقدینگی در مجموع دو بازار بین بانکی

۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۴/۱۰کد خبر: 337882
ایستانیوز:بانک مرکزی در هفته آخر بهار حدودا ۶۳ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان پول در بازار بین بانکی تزریق کرد. این کمترین میزان بسط پول در این بازار بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از اکو ایران، مجموع نقدینگی بسط داده شده از سوی بانک مرکزی در بازار بین بانکی کاهش قابل توجهی داشته است.
 
به طور کلی بانک مرکزی در بازارهای بین بانکی اقدام به تزریق پول می کند. بسط نقدینگی در بازاهای مالی در ادامه سیاست این نهاد در برخورد با وضعیت نقدینگی بانک ها است. 
 
پس از آن که بانک مرکزی در سال گذشته بسط پول در بازار باز را به مرز 95 همت رساند در سال جاری روندی انقباضی را آغاز کرده و در هر دوبازار اقدام به بسط پول کمتری کرده است.
 
بانک مرکزی در هفته آخر بهار حدودا 63 هزار و 950 میلیارد تومان پول در بازار بین بانکی تزریق کرد. این کمترین میزان بسط پول در این بازار بوده است.
 
به طور کلی معاملات بانک مرکزی با بانک ها در این بازار به صورت میان مدت و با واسطه اوراق بدهی است. نرخ سود معاملات در این بازار از سوی بانک مرکزی تعیین می شود که روند صعودی خود در هفته پایانی بهار به 19.5 درصد رسیده است.
 
به جز بازار باز ، بانک مرکزی در بازار بین بانکی نیز به مدیریت نقدینگی بانک ها می پردازد. اعتبارات قاعده مند به نوعی بسط پول بانک مرکزی در بانک های دارای کسری است که در سقف دامنه نرخ سود در بازار شبانه تزریق می شود.
 
در هفته پایانی خرداد 1401 سهم اعتبارات از عملکرد بانک مرکزی در بازار بین بانکی برابر با هزار و 920 میلیارد تومان بوده است.
 
درنهایت مجموع این دو رقم نشان می دهد در این مقطع به طور کلی 65 هزار و 870 میلیارد تومان به بانک ها پول تزریق شده است. این کمترین میزان این شاخص در 6 ماه اخیر بوده است. در کنار تزریق پایین نرخ سود بسط پول نیز روندی متضاد را طی کرده است.
 
نرخ سود مداخله بانک مرکزی در بازار باز متغیری است که به صورت موزون از عملیات بسط نقدینگی در این بازار محاسبه می شود. نرخ سود بسط پول در بازار باز برابر با 19.5 درصد و این شاخص برای اعتبارات قاعده مند نیز معادل با 22 درصد ثبت شده است.
 
بنابراین نرخ سود موزون در مجموع طبق محاسبات در حد 19.57 درصد برآورد شده که نسبت مقاطع هفتگی شش ماه اخیر در حد بالایی قرار گرفته است. 
 
در نهایت حجم بسط پول در بازارهای بین بانکی در این مدت به کمترین سطح خود در شش ماه اخیر رسیده و نرخ سود تزریق پول در این بازار به سطح بالایی دست پیدا کرده است. این به نوعی تغییر سیاست بانک مرکزی در خصوص رفتار خود با نهادهای مالی به حساب می آید که می تواند ناشی از بهبود شرایط نقدینگی بانک ها نیز باشد.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *