RSS
امروز چهارشنبه ، ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

در حالی که تولید خودرو کاهش یافته قرعه کشی فروش افزایش یافته است

نگرانی از بروز سونامی تعهدات معوق خودروسازان

۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۳/۲۴کد خبر: 336525
ایستانیوز:پیش از این هم در سال ۱۳۹۷ شاهد تعهد بیش از اندازه شرکت های خودروسازی و چالش مردم برای تحویل گرفتن خودروهایش بودیم.
به پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی که دولت هرروز خودروسازان را به پیش فروش های جدید و تولید خودرو تشویق می کند و به تازدگی سامانه ای یکپارچه برای قرعه کشی خودرو در کشور از سوی دولت راه اندازی شده است؛ نگرانی ها نسبت به عدم توانایی شرکت های خودروساز به انجام تعدادتشان در زمان های مشخص شده و تحویل خودروهای پیش فروش شده بالا رفته است تا جایی که برخی از کارشناسان می گویند در واقع افراد خودروهای کاغذی می خرند که مشخص نیست چه زمانی تحویل داده می شود. در واقع درحالی شاهد افزایش تعهدات شرکت های خودروساز هستیم که از رشد تولید خبری نیست. مسئولان وزارت صمت قول تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو را در سال جاری را اعلام کرده اند اما آن چه تا کنون که شاهد هستیم کاهش تولید خودرو است. سیاستگذار خودرو با راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش  در اردیبهشت‌ماه اقدام به عرضه بیش از۱۹۰ هزار دستگاه خودرو در ۳۳ مدل کرد؛ این در شرایطی است که قرار است مرحله دوم فروش نیز به‌زودی انجام شود. از سوی دیگر جدول زمانی نیز برای حذف قرعه‌کشی محصولات خودرویی در نظر گرفته شده است. این بارِ تعهدی برای خودروسازان در شرایطی است که تولید خودرو در دوماهه گذشته یعنی فروردین و اردیبهشت رشدی به خود ندیده است. در این زمینه برخی از کارشناسان سونامی سال ۹۸ را به سیاستگذار خودرو گوشزد می‌کنند و اینکه بارِ تعهدی که هر ماه بر دوش خودروسازان قرار داده می‌شود، به‌طور حتم به معوقات زیادی منجر خواهد شد. در این زمینه روز یکشنبه سخنگوی وزارت صمت از عرضه ۵ خودرو بدون برگزاری قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه از ۲۵ خردادماه خبر داد. و همچنین اعلام کرد خودروسازان در پایان شهریورماه باید ۵۰ مدل فروش خود را به صورت بدون قرعه‌کشی در سامانه یادشده عملیاتی کنند. روزگذشته نیز وی بر پایان قرعه‌کشی تا اوایل سال آینده تاکید کرد. آمارهای منتشرشده توسط سه خودروساز بزرگ کشور در سایت کدال سازمان بورس نشان می‌دهد فروردین‌ ماه روند تولید نزولی و در پایان اردیبهشت‌ماه نیز وضعیت تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته چندان تغییری به خود ندیده و به ‌نوعی از ثبات در تولید حکایت دارد. حرکت شرکت‌های خودروساز روی مدار تولید سال گذشته در شرایطی است که رشد تیراژ اولین گام برای عملیاتی کردن سیاست‌های دیکته‌شده وزارت صمت است.  
 
پیش از این هم در سال 1397 شاهد تعهد بیش از اندازه شرکت های خودروسازی و چالش مردم برای تحویل گرفتن خودروهایش بودیم. اصرار دولت پیشین به پیش‌ فروش‌های گسترده در سال ۹۷ هم منجر به سونامی تعهدات معوق در سال ۹۸ شد، مساله‌ای که هنوز اثرات آن در خودروسازی کشور مشاهده می‌شود و خودروسازان بعد از گذشت سه سال هنوز نتوانسته ‌اند از تبعات این سیاست پرهزینه رها شوند. در‌حال‌حاضر سیاستگذار خودرویی نه‌تنها در بازه ۶ماهه مجوز افزایش قیمتی برای شرکت‌های خودروساز در نظر نگرفته که شاهد هستیم نه تسهیلاتی به خودروسازان تزریق می‌شود و نه صحبتی از جبران زیان تولید در میان است. حال در این شرایط خودروسازان چگونه می‌ توانند تیراژ تولید خود را افزایش دهند؟ آن هم در حالی که در ماه های گذشته بیشترین انتقادها را به تولید خودرو و کیفیت تولید در کشور شاهدیم.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *