RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

فروش ۹ هزار میلیارد تومان اوراق توسط بانک مرکزی

سهم ۴۶ درصدی بورس از خرید اوراق در سال ۱۴۰۱

۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۳/۲۳کد خبر: 336509
ایستانیوز:بانک در سال ۱۴۰۱ در سه مرحله اقدام به فروش اوراق بدهی در بازار اولیه کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، روند فروش اوراق بدهی دولتی سومین هفته خود را در سال 1401 نیز پشت سر گذاشت و در این مدت دولت موفق شد 9 هزار و 920 میلیارد تومان اوراق را به فروش برساند.
 
طبق قانون بودجه سال 1401، دولت می‌تواند جهت تامین کسری بودجه خود، اوراق بدهی و مالی اسلامی به مشتریان خود فروخته و بدون برداشت از تنخواه بانک مرکزی و چاپ پول، مسیری غیر تورمی را برای این هدف خود برگزیند.
 
دولت طبق قانون بودجه در سال جاری مجوز فروش 132 هزار میلیارد تومان اوراق را دارد که تا کنون در سه مرحله این فروش را انجام داده است.

.

در همین رابطه آمارهای ثبت شده در بانک مرکزی از بازار اوراق بدهی دولتی نشان می‌دهد، بورسی ها سهم 46 درصدی از اوراق در این سه مرحله را داشته‌اند. تاکنون در این مراحل حراج انجام شده، پنج هزار و 790 میلیارد تومان را بانکی ها و چهار هزار و 130 میلیارد تومان را بورسی‌ها خریداری کرده‌اند.

* روند فروش اوراق متعادل است

کامران رحیمی، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در زمینه روند فروش اوراق گفت: دولت از ابتدای خردادماه فروش اوراق را در بازار اولیه آغاز کرده است و روند فروش نشان می‌دهد، با توجه به ریزش بورس در هفته گذشته افراد بیشتری به سمت خرید اوراق حرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در صورتی که همین روند ادامه داشته باشد، یک تعادل میان بانک ها و بورس در زمینه خرید اوراق دولتی وجود دارد که هر یک می توانند سهم خود را در تامین کسری بودجه دولت ایفا کنند.

* فروش 3 هزار میلیارد تومان اوراق در مرحله اول حراج

در مرحله اول فروش اوراق سه هزار و 270 میلیارد تومان اوراق در قالب آراد 104 و آراد 105 فروخته شده است و سهم بانکی ها 60 درصد و سهم بورسی ها 40 درصد بوده است. نرخ سود اوراق در این مرحله از حراج 21.5 و 21.8 درصد بوده است. این حراج در تاریخ سوم خرداد انجام شده است.

* سهم 62 درصدی نهادی مالی در حراج دوم

در حراج دوم اوراق بدهی که در سال 1401 در تاریخ 10 خرداد ماه برگزار شد، سه هزار میلیارد تومان اوراق در قالب آراد 104 و آراد 105 به فروش رسیده است. سهم بانک‌ها از این اوراق هزار و 870 میلیارد تومان و سهم بورسی‌ها از این حراج هزار و 130 میلیارد تومان بوده است.

نهادهای مالی 62 درصد از این اوراق را خریداری کرده‌اند و بورسی‌ها نیز 38 درصد از اوراق را به خود اختصاص داده‌اند. نرخ سود اوراق آراد 104، 21.5 درصد و نرخ سود اوراق 105، 22 درصد تعیین شده است.

* فروش سه هزار و650 میلیارد تومان اوراق در هفته سوم

در همین راستا در هفته سوم خرداد ماه دولت توانست 2 هزار و 750 میلیارد تومان اوراق در بازار اولیه به فروش برساند. در این میان نهادهای مالی هزار و 60 میلیارد تومان و بورسی ها هزار و 690 میلیارد تومان مشارکت داشته‌اند. بررسی ارقام و آمارها نشان می‌دهد سهم نهادهای تامین سرمایه بیشتر از بانکی‌ها بوده که دلیل عمده آن نرخ سود بالاتر اوراق بوده است.

نرخ سود در هفته سوم برای اوراق آراد 104، 21.49 درصد و نرخ سود در این هفته برای اوراق آراد 105، 22 درصد بوده است.

بنابراین گزارش، به طور کلی در بازار اولیه فروش اوراق بدهی دولتی دو دسته خریدار وجود دارد. بانک‌ها و بورسی‌ها . دولت با جذاب تر کردن خرید اوراق بدهی دولتی می تواند  کسری بودجه خود را تامین کرده و در نهایت با این عمل می‌تواند از رشد تورم در جامعه جلوگیری کند.

در ادامه برای هفته پایانی خرداد ماه 26 هزار و 600 میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی در این بازار عرضه شده که ارادهای 105، 106 و 107 بوده‌اند.

 

 


خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورس، خرید اوراق
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *