RSS
امروز چهارشنبه ، ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

تاکنون نزدیک به دوجین کشور به محدودیت های صادراتی روی آورده اند

جنگ، بحران غذایی را شعله ور می کند

۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۳/۲۱کد خبر: 336447
ایستانیوز:این جنگ، بنادر اوکراین در دریای سیاه را که زمانی پررفت و آمد بودند از کار انداخته و باعث شده مزارع بدون مراقب رها شوند، در عین حال توانایی روسیه برای صادرات را محدود کرده است. این دو کشور حدود یک چهارم صادرات جهانی گندم را به خود اختصاص داده اند و حدود یک هشتم کل کالری تجارت شده در جهان را تامین می کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سه ترکیب بحرانی، جنگ، کووید و تغییرات آب و هوایی به بحرانی دیگر می انجامند: گرسنگی. قیمت موادغذایی در ماه های اخیر به رکوردی تازه رسیده است. این در حالی است که قیمت ها چند سالی ثابت باقی مانده بود؛ اما در سال 2021، 23 درصد رشد کرد. این رشد تا حدی به دلیل تغیرات آب و هوایی شدید بود که به برداشت محصولات آسیب رساند و هزینه های انرژی را افزایش داد. سپس حمله روسیه به اوکراین به میان آمد و شاخص قیمت موادغذایی را به بالاترین حد خود رساند. صندوق بین المللی پول گزارشی درباره تاثیر جنگ بر بحران مواد غذایی منتشر کرده است.
 
این جنگ، بنادر اوکراین در دریای سیاه را که زمانی پررفت و آمد بودند از کار انداخته و باعث شده مزارع بدون مراقب رها شوند، در عین حال توانایی روسیه برای صادرات را محدود کرده است. این دو کشور حدود یک چهارم صادرات جهانی گندم را به خود اختصاص داده اند و حدود یک هشتم کل کالری تجارت شده در جهان را تامین می کنند.
 
نکته مهم این است که قیمت موادغذایی همراه با این رشد و به دلیل دیگر چالش های بزرگ دیگر جهانی باز هم در حال افزایش است. تورم در حال افزایش است و این بیماری همه گیر همچنان زنجیره تامین را بهم می زند، در حالی که تغییرات آب و هوایی تولید را در بسیاری از مناطق کشاورزی جهان با خشکسالی، سیل، گرما و آتش سوزی بیشتر تهدید می کند.
 
جنگ فراتر از ایجاد اختلال در تولید و حمل و نقل مواد غذایی، آن هم عمدتا از طرف اوکراین، تولید جهانی غذا را هم از طریق تاثیرات آن بر تولید و قیمت کودها کاهش می دهد. این موضوع، احتمالا قیمت موادغذایی را تا سال آینده بالا نگه می دارد،‌ زیرا در صورت استفاده از کود کمتر، عملکرد محصول کاهش می یابد و آنچه رشد می کند، هزینه بیشتری برای تولید خواهد داشت.
 
حمایت گرایی هم یک نگرانی عمده است. بسیاری از کشورها صادرات غلات و روغن های پخت و پز را احتمالا از ترس ناآرامی ها متوقف کرده اند. به گفته موسسه تحقیقات بین المللی سیاست غذایی، تاکنون نزدیک به دوجین کشور به محدودیت های صادراتی روی آورده اند.
 
این ترکیب شرایط، چشم انداز تیره و تاری برای گرسنگی جهانی کمک می کند. سطوح سوتغذیه -تعداد افرادی که نمی توانند نیازهای مصرفی طولانی مدت غذایشان را تامین کنند- در سال 2020، 118 میلیون نفر افزایش یافت. این در حالی است که برای چندین سال تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده بود.
 
سطوح حاد گرسنگی -تعداد افرادی که نمی توانند نیازهای کوتاه مدت مصرف موادغذایی‌شان را تامین کنند- سال گذشته نزدیک به 40 میلیون نفر افزایش یافت. درگیری عامل اصلی این گرسنگی شدید بود. و اکنون جنگ روسیه خطر گرسنگی و گرسنگی برای میلیون ها نفر دیگر افزایش می دهد. حدود 24 کشور در معرض خطر بالای ناامنی غذایی یا خطر متوسط با شرایط بدتر قرار دارند.



برچسب‌ها:جنگ، بحران غذایی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *