RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

جهش دو برابری تعداد معاملات مسکن

مسکن از رکود خارج شده است؟

۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۳/۲۰کد خبر: 336427
ایستانیوز:بانک مرکزی رشد شاخص اجاره‌بهای مسکن شهر تهران در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال قبل را ۴۶ درصد اعلام کرده و این شاخص را در سایر مناطق شهری ۵۰.۶ درصد برآورد کرده است. این ارقام در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به فروردین‌ماه به ترتیب ۱.۹ و ۲ درصد رشد داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)ُدر شرایطی که تا 10 روز دیگر تابستان شروع می شود و فصل نقل و انتفال مسکن به اوج می رسد، گزارش جدید بانک مرکزی نشان می دهد که معاملات مسکن از ماه گذشته از رکود خارج شده و شاهد تغییر رفتار خریداران در بازار مسکن هستیم. آمارهای بانک مرکزی نشان می ‌دهد در اردیبهشت ‌ماه ضمن اینکه میانگین قیمت مسکن شهر تهران با رشد 6.1 درصدی مواجه شده، تعداد معاملات این بازار نیز جهش بیش از دو‌برابری را تجربه کرده است. باوجود اینکه بازار مسکن تقریباً کل سال‌1400 را در فاز تخلیه حباب سپری کرد و نرخ تورم ماهانه آن اغلب کمتر از نرخ تورم مصرف‌کننده بود، از اسفند گذشته تحرکات خریداران در این بازار آغاز شد و بعد از تعطیلات فروردین، بار دیگر در اردیبهشت نیز این تحرکات ادامه پیدا کرده است.
 
در اردیبهشت‌ماه، 10 هزار و 490 واحد مسکونی در بازار مسکن شهر تهران معامله شده که این تعداد 206.1 درصد نسبت به ماه قبل و 166.4 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می‌ دهد. هم ‌زمان میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران نیز با جهش 6.1 درصدی نسبت به ماه قبل به 36 میلیون و 351 هزار تومان رسیده است. این رقم 26.2 درصد بالاتر از اردیبهشت سال قبل است و بالاترین میانگین قیمت در تاریخ بازار مسکن تهران محسوب می‌شود. از نکات مهم در معاملات اردیبهشت‌ماهی مسکن این است که برای اولین بار، سهم واحدهای نوساز و با عمر کمتر از 5 سال به زیر 30 درصد سقوط کرده که نشان‌دهنده افت شدید توان تولید مسکن در پایتخت است.
 
بررسی توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در اردیبهشت‌ ماه به لحاظ مساحت نشان می‌دهد که واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 مترمربع، سهمی معادل 55.3 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. همچنین 58.8 درصد از واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت شهر معامله شده‌اند. از سوی دیگر 51.3 درصد از معاملات مسکن نیز به واحدهای مسکونی تعلق داشته که ارزش هرکدام از آنها کمتر از 2.5 میلیارد تومان است.
 
همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن در شهر تهران و کل مناطق شهری در اردیبهشت‌ماه حاکی از این است که همچنان تنور تورم در این بازار داغ است و مستأجران در فصل نقل‌وانتقال، باید هزینه‌های به‌مراتب بالاتری نسبت به سال قبل برای اجاره کردن یک واحد یکسان نسبت به سال قبل بپردازند. بانک مرکزی رشد شاخص اجاره‌بهای مسکن شهر تهران در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال قبل را 46 درصد اعلام کرده و این شاخص را در سایر مناطق شهری 50.6 درصد برآورد کرده است. این ارقام در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به فروردین‌ماه به ترتیب 1.9 و 2 درصد رشد داشته است.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:مسکن، رکود
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *