RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

اختیارات ویژه ارزی بانک مرکزی

۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۳/۱۴کد خبر: 336347
ایستانیوز:آنطور که دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی گفت، به‌زودی اختیارات ویژه‌ای به بانک مرکزی اعطا می‌شود که می‌تواند به تعادل در بازار ارز کمک زیادی کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، علی صالح‌آبادی اشاره‌ای به این اختیارات نکرد، اما تأکید کرد: در بانک مرکزی و در حوزه صادرات غیرنفتی با توجه به توان خوبی که داریم و عرضه خوبی که در بازار انجام می‌دهیم، تعادل را در بازار ایجاد می‌کنیم.
 
او وعده داد با پوشش کامل بازار، قطعاً آرامش را به بازار ارز بازمی‌گرداند و اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد تقاضاهای واقعی در بخش حواله و اسکناس را در بازارهای نیما و بازارهای متشکل ارزی به‌طور کامل پوشش دهیم.
 
میزان ذخایر ارزی
 
رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در مورد میزان ورودی درآمدهای ارزی که نقش زیادی در مناسبات بازار ارز دارد گفت: وضع ورودی منابع ارزی امسال نسبت به سال گذشته در تمام حوزه‌ها به‌مراتب بهتر شده است.
 
صالح‌آبادی افزود: در 2ماه ابتدای امسال نسبت به 2ماه ابتدایی سال گذشته، ۷.۵میلیارد دلار درآمد از محل صادرات نفت، فرآورده، میعانات، گاز و پتروشیمی داشتیم. سال گذشته در همین مدت درآمد ناشی از این محل ۴.۵میلیارد دلار بود؛ یعنی در وصولی‌ درآمدهای ارزی بیش از ۶۰درصد رشد داشته‌ایم.
 
همگام با آمارهای ارائه‌شده از رئیس‌ کل بانک مرکزی به نظر می‌رسد با رشد قیمت جهانی کالاهای پایه و افزایش قیمت نفت میزان درآمد‌های ارزی ایران در ماه‌های آینده با رشد بیشتری مواجه شود، ضمن اینکه انتظار می‌رود با اعمال سیاست‌های جدید اتحادیه اروپا در جریان جنگ روسیه و اوکراین قیمت انرژی با رشد بیشتری مواجه شود و این موضوع درآمد‌های ارزی ایران را بیش از پیش افزایش دهد؛ موضوعی که می‌تواند به آرامش بازار ارز کمک کند.
 
حرکت خلاف جهت ارز
 
تحولات اخیر بازار آزاد و غیررسمی ارز که به عبور نرخ هر دلار آمریکا از 31هزار تومان منجر شده، در شرایطی اتفاق افتاده است که طبق آمارهای موجود حجم عرضه در سامانه نیما، به‌عنوان سامانه مبادلات عمده ارز در کشور، افزایش یافته و نرخ انواع ارزها در این سامانه روندی نزولی داشته است.
 
حرکت منحنی نرخ ارزها در بازارهای نیما و آزاد، در 2جهت متفاوت و معکوس موجب شده فاصله قیمت ارز نیمایی با بازار آزاد به بیش از 20درصد برسد؛ موضوعی که البته از چشم سیاستگذار بازار ارز دور نمانده؛ چنان‌که شواهد آماری نشان می‌دهد بانک مرکزی از میانه‌های اردیبهشت حضور فعالی در بازار ارز داشته و کارگزاران اجرایی آن نهاد تلاش کرده‌اند از نوسان‌های افراطی قیمت ارز جلوگیری کنند. 
 
به نظر می‌رسد بانک مرکزی دامنه نوسانی فرضی و یک‌درصدی را برای قیمت ارز در نظر گرفته و متناسب با این دامنه نوسان قیمت ارز را بازارگردانی می‌کند. با این حال به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی به ابزار‌ها و اختیارات بیشتری برای مدیریت بازار ارز نیاز دارد؛ موضوعی که دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی نیز به آن اشاره کرد و از دریافت اختیارات تازه خبر داد.
 
به‌نظر می‌رسد منظور رئیس‌کل بانک مرکزی از این اختیارات تازه، استفاده از پتانسیل‌های برخی ابزارهای مالی نظیر عرضه اوراق ارزی، توسعه بازار متشکل ارز بر مبنای ابزارهای نوین مالی و بهره‌گیری از برخی ذخایر ارزی برای عرضه بیشتر در بازار جهت جلوگیری از رشد قیمت‌ها باشد؛ سیاستی که بخشی از آن در طول سال‌های گذشته هم انجام شده است.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *