RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

بورس بعد از اوج گیری حالا روی دست انداز افتاده است

روزهای سقوط یا زمان اصلاح؟

۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۳/۸کد خبر: 336230
ایستانیوز:اما آینده بورس چه می شود؟ آیا شاخص به روند نزول خود ادامه می دهد یا بعد از کاهش مقطعی دوباره در چشم انداز بلندمدت مثبت می شود؟ به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر برآیند شاخص‌ های بورس در سال‌ جاری مثبت است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،شاخص کل بورس امروز هم همچون یک هفته گذشته روی دور نزول بود و شاخص کل تا 20 هزار واحد (تا ساعت 11:30 دقیقه) ریخت و روی یک میلیون و 533 هزار واحد ایستاد در حالی که شاخص کل در ابتدای روز روی عدد یک میلیون و 553 هزار واحد بود. شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته هم با 11هزار واحد کاهش مواجه شد و بیش از28هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌ها کاسته شد. به‌ نظر می‌رسد بعد از 2 ماه صعود مداوم، شاخص کل بازار سهام وارد فاز اصلاح شده است اگر چه برخی از کارشناسان معتقدند این وضعیت می تواند نشانه هایی از یک سقوط دوباره باشد.
 
شاخص کل بورس تهران که از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت به‌طور مداوم رشد کرده بود، از ابتدای خردادماه وارد یک دوره اصلاحی شده و از ابتدای خرداد ماه تاکنون 3.3درصد نزول کرده است.این روند در مبادلات دیروز نیز ادامه یافت و شاخص کل بورس با 11هزار واحد کاهش، به محدوده یک میلیون 553هزار واحد رسید. تحت ‌تأثیر این نزول بیش از 28هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه کاسته شد و سهامداران حقیقی بیش از 452میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج کردند. دیروز همچنین ارزش معاملات خرد 212میلیارد تومان افت کرد.
 
اما دلایل نزول بورس در روزهای گذشته چیست؟ بررسی‌ها نشان می‌ دهد که با رسیدن شاخص به محدوده یک میلیون و600هزار واحد که نوعی مقاومت تکنیکی برای رشد شاخص تلقی می‌شود، نوعی دوگانه ادامه رشد یا اصلاح در بین فعالان بازار سرمایه شکل گرفته است و همین موضوع، منجر به کاهش حجم سرمایه‌گذاری در بورس شده است. از نظر بنیادی این ابهام در مورد تداوم رشد، به متغیر‌هایی ازجمله توقف روند رو به رشد قیمت جهانی کالاهای پایه، نرخ بهره و حتی مذاکرات هسته‌ای بازمی‌ گردد. با این حال به ‌نظر می ‌رسد بخش مهمی از دلایل نزول به تغییر در سیاست‌های پولی و مالی بازمی ‌گردد که بانک مرکزی را بر آن داشته است تا برای کنترل تورم، نرخ بهره را افزایش دهد. از نظر بنیادی بین رشد نرخ بهره و نوسان‌های شاخص بورس، ارتباط مستقیمی وجود دارد. افزایش نرخ بهره می‌تواند مانع از رشد شاخص‌ها شود. آمار‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌جاری تاکنون نرخ بهره بین بانکی به درستی و برای مقابله با تورم از سوی بانک مرکزی افزایش یافته است. این سیاستی است که کارشناسان اقتصادی هم آن را تأیید می‌کنند اما فرایندی است که می‌تواند شاخص‌های بورس را تحت‌تأثیر خود قرار دهد. موضوع دیگری که به‌نظر می‌رسد بر بازار سرمایه تأثیر گذاشته، ابهاماتی است که در مورد اثر حذف ارز ترجیحی وجود دارد. با وجود آنکه شرکت‌های بورس گزارش‌هایی در این زمینه منتشر کرده‌اند اما هنوز آثار این سیاست به ‌طور دقیق بر فعالیت شرکت‌های بورس مشخص نیست. با این همه به زعم کارشناسان، حذف ارز ترجیحی می‌ تواند آثار مطلوبی بر عملکرد شرکت‌های بورس داشته باشد و منجر به بهبود فعالیت اقتصادی بسیاری از صنایع و رشد تولید شود.
 
اما آینده بورس چه می شود؟ آیا شاخص به روند نزول خود ادامه می دهد یا بعد از کاهش مقطعی دوباره در چشم انداز بلندمدت مثبت می شود؟ به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر برآیند شاخص‌ های بورس در سال‌ جاری مثبت است و اغلب تحلیلگران انتظار دارند تا بعد از اصلاح شاخص کل بورس تهران در سال‌ جاری به روند رو به رشد خود ادامه دهد.



برچسب‌ها:شاخص بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *