RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

مطالبات معوق شبکه بانکی ایران

۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۳/۴کد خبر: 336149
ایستانیوز:مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد، کل مطالبات غیرجاری (معوق) شبکه بانکی را ۲۷۰هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، قربان اسکندری در نشست بررسی انتشار اسامی بدهکاران بانکی؛ چالش‌‌ها و فرصت‌‌ها اظهار کرد: کل مطالبات غیرجاری شبکه بانکی ۲۷۰هزار میلیارد تومان و کل دارایی شبکه بانکی ۷ هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که نتیجه تقسیم این دو عدد ۵/ ۳درصد می‌‌شود.
 
او ادامه داد: تسهیلات غیردولتی بانک‌‌ها ۳هزار و ۴۰۰هزار میلیارد تومان (۴۵درصد دارایی شبکه بانکی) است و تسهیلات غیرجاری ۲۷۰هزار میلیارد تومان و سایر دارایی شبکه بانکی یک‌هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۲۳درصد، بدهی بخش دولتی به نظام بانکی ۴۳۰هزار میلیارد تومان و ۵/ ۵ درصد کل دارایی بانک‌‌ها است.
 
مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد گفت: مجموع رقم‌‌های ذکرشده ۷۴درصد کل دارایی بانک‌‌ها است؛ درحالی‌که کل نقدینگی بین ۴۶۰۰ تا ۴۷۰۰ هزار میلیارد تومان است.
 
این مقام مسوول با طرح این سوال که بنگاه زیان‌‌ده چگونه خلق نقدینگی می‌‌کند، افزود: چرخه امحای نظام بانکی خراب است و علت این خلق نقدینگی در شرایط فعلی و ساختار موجود به این صورت است که ۱۱ تا ۱۳درصد رشد نقدینگی نتیجه وضع موجود است و باید بررسی کرد که ۳۰ تا ۳۳درصد مابقی چگونه ایجاد می‌‌شود.
 
او تاکید کرد: باید به این سوال پاسخ دهیم که برای رشد اقتصادی ۱ تا ۲درصد که در کشور داریم، چنانچه ۱۰درصد نقدینگی نیاز داریم؟ و چرا اقدام لازم برای ایجاد این مقدار از نقدینگی انجام نمی‌‌دهیم؟
 
اسکندری ادامه داد: در این شرایط چرا مطالبات غیرجاری ایجاد می‌‌شود و برخی مدیران نظام بانکی حاضر به پرداخت مطالباتی می‌‌شوند که می‌‌دانند، بازگشتی ندارد.
 
مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد درباره دلیل ایجاد بدهکار بانکی گفت: استمهال بدهی تسهیلات‌گیرندگان مهم‌ترین دلیل ایجاد بدهکاران بانکی است. او اظهار کرد: چنانچه نرخ سود بانکی افزایش یابد تولید ضرر نمی‌‌کند؛ زیرا با افزایش نرخ سود بین‌‌بانکی تقاضا برای تسهیلات کم خواهد شد و درنتیجه فشار بر منابع بانکی کم می‌‌شود و با کم شدن فشار بر منابع بانکی نقدینگی ایجاد نمی‌‌شود و درنتیجه تورم نیز رشد نخواهد داشت.
 
به گفته اسکندری، دلیل به‌وجود آمدن بدهکاران بانکی تشویق مردم به عدم بازپرداخت تسهیلات است به این صورت که به‌‌جای مجازات بدهکاران بارها به آنها فرصت داده می‌‌شود تا بدهی خود را بپردازند.
 
اسکندری تاکید کرد: باید تسهیلات‌گیرندگان اعتبارسنجی شوند تا مشکلی در بازپرداخت تسهیلات از سوی وام‌‌گیرندگان نباشد. او دلیل دیگر ایجاد بدهکاران بانکی را شوک ارزی و اقتصادی در بازار بیان کرد و گفت: تولیدکننده تسهیلات ارزی دریافت می‌‌کند؛ درحالی‌که درآمد ریالی دارد و با نوسانات ارزی دیگر توان بازپرداخت ندارد.
 
این مقام مسوول گفت: سال گذشته یک هزارهزار میلیارد تومان افزایش تسهیلات را داشتیم که در مقابل آن یک هزارهزار میلیارد تومان افزایش سپرده رخ داد. بنابراین خلق پول انجام نشد.
 
مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد دو راهکار برای عدم ایجاد بدهکاران بانکی بیان کرد و گفت: اصلاح بودجه و خروج نفت از بودجه سالانه و شناسایی تضاد منافع در نظام بانکی را در مقابله با ایجاد بدهکاران بانکی موثر دانست.
 
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *