RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ریال یکماهه ۲۵ درصد بی ارزش شد

نشست مدیر عامل بیمه آسیا با مسئولان سرپرستی استان اصفهان

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

ترس از آینده قیمت ها را بالا نگه داشته است

تورم جهانی بالا باقی می ماند؟

۱۱:۱ - ۱۴۰۱/۲/۲۴کد خبر: 335874
ایستانیوز:با توجه به هزینه های غذا و انرژی در پی همه گیری کووید ۱۹، تورم با تهاجم روسیه به اوکراین تشدید شده است. شاخص ماهانه قیمت موادغذایی که از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) که قیمت موادغذایی در جهان را دنبال می کند، افزایش ۱۲.۶ درصدی را بین فوریه و مارس گزارش کرد تا به بالاترین سطح از زمان آغاز به کار خود در سال ۱۹۹۰ برسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛تورم در حال افزایش است و چشم انداز بحران هزینه زندگی برای بسیاری از مردم در سراسر جهان وجود دارد. آوریل شاهد افزایش 8.3 درصد شاخص قیمت مصرف کننده بود، در حالی که تورم ایالات متحده در بالاترین حد خود در 40 سال گذشته باقی مانده است. مجمع جهانی اقتصادی در گزارشی به دلایل بالا رفتن و بالا ماندن تورم جهانی پرداخته است.
 
با توجه به هزینه های غذا و انرژی در پی همه گیری کووید 19، تورم با تهاجم روسیه به اوکراین تشدید شده است. شاخص ماهانه قیمت موادغذایی که از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) که قیمت موادغذایی در جهان را دنبال می کند، افزایش 12.6 درصدی را بین فوریه و مارس گزارش کرد تا به بالاترین سطح از زمان آغاز به کار خود در سال 1990 برسد.
 
شاخص قیمت غلات فائو به میزان بیشتری، 17.9 درصد، در این دوره افزایش یافت که معکس کننده افزایش قیمت های جهانی گندم و غلات درشت است که عمدتا به دلیل اختلال در صادرات از اوکراین، یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم در جهان است.
 
تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین همچنین باعث شد قیمت نفت، که پیش از این هم به دلیل تقاضای مصرف کننده متوقف شده و بعد از کووید هم بالا بود، به بیش از 110 دلار در هر بشکه افزایش یابد، چرا که بسیاری از کشورهای غربی در اقدامی تلافی جویانه تحریم های فلج کننده ای را علیه روسیه اعمال کردند.
 
*تورم امروز از کجا می آید؟
 
دانوان، اقتصاددان، جهش کنونی تورم را «تاریخی» توصیف می کند. اما او می گوید این سطوح برای مدت زیادی دوام نخواهد آورد. تقاضای فوق العاده برای کالاها در سال 2021 به دلیل خروج کشورها از قرنطینه برانگیخته شد. مغازه ها باز شدند و مردم می توانستند بیرون بروند و با پولی که در طول هفته ها بی تحرکی اقتصادی پس انداز شده بود، خرید کنند.
 
*تقاضا و عرضه
 
ما این افزایش فوق العاده تقاضا برای کالاها را دریافت کردیم و این باعث کاهش تورم شد، چرا که در واقع شاهد افزایش فوق العاده در عرضه کالا هم بودیم.
 
اما تقاضا برای کالاها به قدری غیرعادی بود که عرضه را تحت الشعاع قرار داد. وقتی تقاضا بیشتر از عرضه باشد، یا با کمبود مواجه می شوید یا افزایش قیمت خواهید داشت. آنچه ما داشتیم، ترکیبی از هر دو بود، اما برخی از این افزایش تقاضاها، قیمت ها را بالا برد. اکنون، این امر شروع به محو شدن کرد، چرا که تا پایان سال گذشته در تعدادی از کشورها، موجودی پس انداز مصرف کنندگان تمام شد و بنابراین تقاضا در حال کاهش بود.
 
هنوز مقداری از آن فشار تورم وجود دارد، اما در حال تخلیه شدن است. برای مثال، اگر به قیمت تلویزیون در ایالات متحده یا جاهای دیگر نگاه کنید، سال گذشته در حال افزایش بود و حالا در حال کاهش است و تورم منفی دارد.
 
*پیامدهای جنگ
 
تورم ناشی از تقاضا شروع به محو شدن داشت تا اینکه جنگ در اوکراین ویرانی اقتصادی به بار آورد. انواع پیامدهای انسانی جنگ وجود دارد که بسیار غم انگیز هستند اما پیامدهای اقتصادی هم در کار است که بدان معناست که اگرچه روسیه اقتصاد مهمی نیست، اما تاثیرش روی کالاها قابل توجه است.
 
این امر منجر به افزایش قیمت کالاها شده و تا حدی هم به دلیل محدودیت های عرضه است. قیمت همچنین به دلیل نگرانی از اینکه جنگ عرضه آینده را مختل کند هم افزایش می یابد. نتیجه این افزایش قیمت کالاها به تورم منتهی شده است.



برچسب‌ها:تورم جهانی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *