RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

در اظهارات معاون اقتصادی بانک مرکزی مطرح شد

معرفی عوامل افزایش تورم و نقدینگی در اقتصاد ایران

۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۲/۱۸کد خبر: 334743
ایستانیوز: معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه سیاست دو یا چند نرخی کردن ارز، تثبیت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و ادامه دار شدن آن در سالهای اخیر، خود به منشا اختلال در اقتصاد کلان بدل شده است، تصریح کرد: هیچ کدام از صاحبنظران و اقتصاددانان در موضوع اصلاح سیاست ارزی اختلاف نظر ندارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، پیمان قربانی درباره تاثیر ارز ترجیحی بر اقتصاد کلان کشور، اظهارداشت: نقطه شروع اختصاص ارز ترجیحی مربوط به شوک‌های ارزی و افزایش قیمت ارز بود که دولت گذشته برای مصون نگه داشتن خانوارها از رشد نرخ ارز و صدمات قیمتی این سیاست را اجرا کرد تا این تکانه ها وارد نشود. 
 
وی ادامه داد: اما فارغ از آنکه این سیاست تا چه حدی موفق بوده یا نبوده است، بحث این است که اینگونه سیاست ها باید کوتاه مدت باشند، آن هم به این دلیل که منجر به اختلالات قیمتی و نقض مکانیزم قیمت های نسبی در جامعه می شود.
 
مقام مسئول بانک مرکزی افزود: در صورتی که به ارز نیز به عنوان یک کالا نگاه کنیم که عرضه و تقاضای مرتبط  با خود را دارد؛  دو نرخی و چند نرخی بودن آن موجب فساد و اختلال در جامعه می‌شود و براین اساس سیاست‌هایی همچون ارز ترجیحی باید کوتاه مدت باشد.
 
معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه با ادامه پیدا کردن این سیاست، شاهد مضرات مختلفی در تصمیمات مصرف، سرمایه گذاری و تولید بودیم تصریح کرد: برای مثال بسیاری از داروها در داخل کشور تولید نمی‌شوند، آن هم به این دلیل که واردات آنها بسیار مقرون به صرفه است. قاعدتاً زمانی که زمانی که برای کالایی بازار نیست، سرمایه گذاری لازم نیز انجام نمی شود و مصرف کننده نیز در تصمیماتش دچار اختلال می شود. در چنین حالتی واردات بر تولید داخل توفیق می‌یابد که بخشی از این تقاضای واردات نیز غیرواقعی است، آن هم به این دلیل که ارزان است و تقاضا برای آن افزایش می یابد. 
 
وی خاطرنشان کرد: به هر ترتیب در کالاهایی که مشمول ارز 4200 بودند هدف مدنظر با درجات مختلفی به هدف اصابت کرده است، بدین معناکه در برخی کالاها شاهد تورم بیشتر و در برخی شاهد تورم کمتر هستیم که این امر بسته به نوع کالا و ساختار تنظیم بازار متفاوت بوده است. 
 
قربانی افزود: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته درآمدهای نفتی که برای ارز ۴۲۰۰ تومانی باید تخصیص داده می شد، کمتر از نیاز کشور بوده، این امر باعث شده است که منابع بانک مرکزی برای این کار خرج شود. به طور مشخص بانک مرکزی بعضاً برای تأمین ارز ترجیحی از بازار نیما و به نرخ نیمایی ارز خریداری کرده است و در نتیجه این امر منجر به افزایش پایه پولی و نقدینگی درکشور و در نهایت موجب افزایش تورم شده و به نوعی مالیات تورمی را بر هموطنان تحمیل کرده است.
 
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: در سال‌های مختلف تورم ایجادی ارز ۴۲۰۰ تومانی متفاوت بوده است، برای مثال در سال ۱۳۹۹ افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی که ناشی از مابه التفاوت خرید ارز ترجیحی و نیمایی بوده بیش از رشد کل پایه پولی بوده است.
 
قربانی با تاکید بر اینکه سیاست ارز ترجیحی تورم‌زا بوده است، ادامه داد: این موضوع یکی از  مهمترین عوامل اختلال در پایه پولی ارز ترجیحی و مابه التفاوت ایجاد شده ناشی از آن بوده است که خود موجب تورم می‌شود.
 
این مقام مسئول در بانک مرکزی با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی نیازمند سیاست درست، زمان بندی دقیق و شیوه صحیح است، تاکید کرد: جهت گیری دولت سیزدهم این است که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم کاهش یابد، قاچاق، صدمه به تولید و غیره حذف شود و حمایت از خانوارها در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و یارانه‌ها به صورت مستقیم به خانوارها پرداخت شود تا عده ای قلیل واردکننده از آن سوء استفاده نکند.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *