RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

انسداد حساب‌های صادرکننده چک بی محل

۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱/۳۰کد خبر: 333491
ایستانیوز:معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: در اسفندماه سال گذشته سهم چک‌های جدید به کل چک‌های وصولی به ۶۰ درصد رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، آمنه نادعلی‌زاده، سخنگوی اجرای قانون جدید چک در بانک مرکزی اظهار داشت: سخت‌گیری‌های اعمال‌شده از سوی قانون جدید چک در زمان تخصیص و صدور چک جدید را عاملی موثر در کاهش صدور چک‌های بلامحل دانست و اجرای قانون جدید چک و الزامات مربوط به آن اعم از اعتبارسنجی مشتریان در سامانه صیاد هنگام ثبت صدور چک علاوه بر زمان تخصیص دسته چک، بررسی سوابق صادرکننده چک در زمان ثبت صدور چک در سامانه صیاد به لحاظ سابقه چک برگشتی و همچنین ممانعت از صدور چک توسط اشخاص دارای سابقه چک برگشتی رفع سوء اثر نشده در کاهش آمار چک برگشتی موثر واقع شده است.
 
وی افزود: هنگامی که چکی برگشت می‌خورد، بانک مرکزی باید به همه بانک‌ها اعلام کند که چک برگشت خورده است و از همه بانک‌ها بخواهد که موجودی حساب صادرکننده چک را به بانک مرکزی بازگردانند. بانک مرکزی برحسب موجودی حساب صادرکننده چک، تصمیم می‌گیرد که کدام حساب و به چه میزان مسدود شود و این پیام را به بانک‌ها ارسال کند و بانک‌هایی که ملزم هستند این اقدام را انجام دهند باید انسداد را عملیاتی کنند.
 
برای تحقق این امر نیاز به یک بستر نرم‌افزاری بود و الزامات فنی خود را می‌طلبید. در حال حاضر 90 درصد بانک‌ها به سامانه مربوطه متصل شده‌اند و پس از اتصال کامل بانک‌ها این اتفاق عملیاتی خواهد شد و امکان انسداد حساب صادرکننده چک در همه بانک‌ها فراهم می‌شود.
 
  وی در ادامه خاطرنشان کرد: به موجب قانون جدید چک مقرر شد علاوه بر سوابق چک‌های برگشتی، اطلاعات چک‌های تسویه‌نشده صادرکنندگان (چک‌های در راه) به ذی‌نفع چک (شخصی که چک به نفع وی در سامانه صیاد ثبت صدور شده باشد) نیز اعلام شود.
 
بر این اساس از سال 1400 که سامانه صیاد راه‌اندازی شد و چک‌های جدید در آن ثبت شد این امکان برای بانک مرکزی برقرار شد که امکان استعلام چک‌های در راه صادرکننده را نیز فراهم کند. در حال حاضر سرویس مربوطه تکمیل شده است و با راه‌اندازی زیر ساخت پیامکی سامانه صیاد این زیرساخت نیز برای آحاد مردم آماده خواهد شد.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *