RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

روی خوش سهامداران به صنعت مواد غذایی

۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱/۲۲کد خبر: 333298
ایستانیوز:طبق اعلام فائو، با توجه به تغییرات اقلیمی، به احتمال زیاد صنایع غذایی در جهان با تورم بالایی مواجه خواهند بود. بر همین اساس در کشور ما نیز انتظار می‌رود با توجه به تغییرات اقلیمی، شرایط سیاسی سیاست‌گذارن حوزه اقتصادی برای حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، به احتمال بسیار زیاد در سال جاری این صنعت به عنوان یکی از صنایع پیشتاز مورد توجه سرمایه گذاران بازار سرمایه قرار گیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صنعت مواد غذایی در کشور و در دنیا که افزایش جمعیت و افزایش درآمد تاثیر مستقیمی برآن دارد به سناگفت: سیاست‌های کلان پولی و ارزی همچون نرخ تورم و نرخ ارز مرجع، سیاست‌ها و قوانین وضع شده برای بخش کشاورزی مانند قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و غذایی، یارانه‌های بخش تولید محصولات کشاورزی، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و میزان بارندگی‌ها از جمله عوامل تاثیرگذار بر صنعت مواد غذایی هستند.
 
حسن حسین نیا با بیان اینکه بیشترین واردات مواد غذایی را ذرت دامی، دانه‌های سویای تراریخته، روغن خام دانه آفتابگردان، جو و کنجاله سویا تشکیل می‌دهد، افزود: در سال ۹۹ و ۱۴۰۰، با توجه به همه‌گیری کرونا در سطح دنیا، شاهد تورم بالایی در صنایع غذایی بودیم البته این تورم در برخی کشورها همچون آمریکا تا حدودی کنترل شد به طوری که تورم صنایع غذایی در آن به ۲ درصد رسید.
 
وی در ادامه عنوان کرد: صنعت مواد غذایی شامل شرکت‌های تولیدکننده انواع خوراکی، آبمیوه، رب و انواع کنسرو، روغن خوراکی و لبنیات است که متاسفانه با توجه به تحریم‌ها و سطح تورم جهانی، باعث رشد هزینه‌ها و قیمت‌ها شد.
 
به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی متناسب با افزایش نرخ مواد اولیه خود کار سختی برای دریافت و افزایش نرخ محصولات ندارند و اگر هزینه محصولات آنها هم بالا برود، باز هم می‌توانند برای محصولات خود رشد نرخ دریافت کرده و حاشیه سود مناسبی هم بسازند.
 
حسین نیا با بیان اینکه شرکت‌های تولیدکننده آبمیوه حاشیه سود بهتری دارند، اظهار کرد: شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی از جمله مهمترین شرکت‌ها در گروه شرکت‌های استراتژیک و مهم قرار گرفته و برای دولت بسیار مهم هستند.
 
وی ادامه داد: افزایش نرخ در این دسته از صنایع غذایی با مقاومت‌های دولت صورت گرفته و مواد اولیه اغلب آنها وارداتی است و حاشیه سود در این گروه برای برخی سهم‌ها بیشتر است.
 
وی اضافه کرد: شرکت‌های تولیدکننده لبنیات هم شامل قیمت‌گذاری دستوری می‌شوند و حاشیه سود بسیار پایین‌تری دارند.
 
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: زمانی که می‌خواهیم این صنعت را بررسی کنیم باید روی جز به جز شرکت‌ها به صورت مجزا تمرکز کنیم زیرا در صنعت روغن برخی شرکت‌ها حاشیه سود بالا و برخی پایین دارند و حاشیه سود در صنعت لبنیات هم بسیار پایین است اما انواع خوراکی‌ها و یا آبمیوه حاشیه سود بالایی دارند.
 
حسین نیا گفت: خرید و فروش سهم شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی نباید بلند مدت باشد و افق میان مدت برای این صنعت بسیار مناسب است زیرا تغییر قوانین دولت در این حوزه بسیار زیاد است.
 
وی با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر صنعت مواد غذایی خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلان پولی و ارزی همچون نرخ تورم و نرخ ارز مرجع، سیاست‌ها و قوانین وضع شده برای بخش کشاورزی مانند قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و غذایی، یارانه‌های بخش تولید محصولات کشاورزی، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و میزان بارندگی‌ها از جمله عوامل تاثیرگذار بر این صنعت هستند.
 
حسین نیا تاکید کرد: افق دید میان مدت برای سرمایه‌گذاران برای این صنعت بسیار مناسب است زیرا شرکت‌های تولیدکننده این صنعت حاشیه سود متفاوت دارند بنابراین سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری باید روی جز به جز شرکت‌های تولیدکننده تمرکز داشته باشند.
 
این کارشناس افزود: طبق اعلام فائو، با توجه به تغییرات اقلیمی، به احتمال زیاد صنایع غذایی در جهان با تورم بالایی مواجه خواهند بود. بر همین اساس در کشور ما نیز انتظار می‌رود با توجه به تغییرات اقلیمی، شرایط سیاسی سیاست‌گذارن حوزه اقتصادی برای حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، به احتمال بسیار زیاد در سال جاری این صنعت به عنوان یکی از صنایع پیشتاز مورد توجه سرمایه گذاران بازار سرمایه قرار گیرد.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *