ایستانیوز:در گزارش مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صنعت آمده است مداخله مستقیم دولت در انتصاب مدیران ۲شرکت سایپا و ایرانخودرو و ترکیب دولتی هیأت مدیره این ۲ شرکت موجب شده نگاه کوتاه در نظام مدیریتی و حاکمیتی این شرکتها مسلط شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛صنعت خودرو یکی از صنایع پر حاشیه در کشور است که نارضایتی بالایی هم از تولیدات آن وجود داشته و دارد و سال گذشته مقام معظم رهبری در جلسه ای از کیفیت محصولات این صنایع انتقاد کردند و به دولت و خودروسازان دستور دادند تا به اصلاح وضعیت این صنعت بپردازند. باتوجه به این شرایط مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صنعت که بازوی تحقیقاتی این وزارتخانه است در گزارشی به ارزیابی اصلی ترین چالش های این صنعت پرداخته و تلاش کرده تا نقشه راه بهبود صنعت خودروسازی را ترسیم کند. در این گزارش 9راهکار برای نجات صنعت خودروسازی ارائه و پیشنهاد شده دولت سهام خود را در این شرکتها بفروشد، نظام قیمتگذاری خودرو اصلاح شود و همکاریهای بینالمللی شرکتهای خودروسازی با ترکیه، روسیه و هند تقویت شود. البته شرکتهای خودروسازی در حال حاضر وضع مالی مناسبی ندارند و میزان زیان انباشته آن ها از مرز 100هزارمیلیاردتومان عبور کرده است. در چنین شرایطی اکنون سوال اصلی این است که راهکار نجات صنعت خودروسازی از بحران چیست؟ 9 راهکاری که مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صنعت ارائه داده شامل:
1- اصلاح ساختار مالکیت
در گزارش مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صنعت آمده است مداخله مستقیم دولت در انتصاب مدیران 2شرکت سایپا و ایرانخودرو و ترکیب دولتی هیأت مدیره این 2 شرکت موجب شده نگاه کوتاه در نظام مدیریتی و حاکمیتی این شرکتها مسلط شود. همچنین این نگاه باعث شده تمرکز اصلی این شرکتها به جای ارتقای فناوری و عرضه محصولات متنوع و بهروز بیشتر بر افزایش تولید و فروش متمرکز شود به همین دلیل لازم است ساختار مالکیتی شرکتهای خودروساز اصلاح شود. برای این کار باید سهام مستقیم و غیرمستقیم دولت در شرکتهای خودروساز در قالب بستههای 5درصدی بهصورت تدریجی به بخش خصوصی، به استثنای قطعهسازان، واگذار شود. همچنین لازم است میزان تملک شرکتهای خودروساز در سهام خودشان کاهش یابد.
2- اصلاح روش قیمتگذاری
طبق این پژوهش، یکی دیگر از موانع توسعه صنعت خودروسازی نظام قیمتگذاری در این صنعت است. نامناسب بودن مکانیسم قیمتگذاری در طول زنجیره تولید خودرو منجر به زیان خودروسازان و تحمیل بخشی از این هزینهها به قطعهسازان شده است. بنابراین لازم است نظام قیمتگذاری اصلاح شود.
3- توسعه مشارکتهای بینالمللی
مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی یکی دیگر از راهکارهای توسعه صنعت خودرو را توسعه مشارکتهای بینالمللی عنوان کرده است. بالا بودن هزینههای تحقیق و توسعه، تولید و عرضه پلتفرم و محصول جدید در صنعت خودرو موجب شکلگیری مشارکتهای بینالمللی در زنجیره ارزش خودرو و تغییر فرایند تولید از درونگرایی به تقسیم کار بینالمللی شده است. بنابراین برای تامین قطعات، انتقال دانش و توسعه بازارهای صادراتی صنعت خودرو در شرایط تحریمی، استفاده از ظرفیت پیمانهای منطقهای یا توافقنامههای 2 یا چندجانبه با کشورهای ترکیه، روسیه و هند برای پیوند به زنجیره ارزش خودروسازی این کشورها راهحل مناسبی برای توسعه مشارکتهای بینالمللی و افزایش توان رقابتپذیری این صنعت در ایران است.
4- متنوعسازی سبد مالی خودروسازان
یکی دیگر از راهکارهای افزایش توان رقابتی صنعت خودروسازی در ایران، متنوعسازی سبد مالی این صنعت است. با توجه به سهم بالای پیش فروش در تامین مالی خودروسازان و وابستگی ساختار مالی خودروسازان و قطعهسازان به نظام بانکی و نیز پر شدن حد اعتباری دریافت تسهیلات شرکتهای خودروساز از بانکها لازم است روشهای تامین مالی صنعت خودروسازی متنوعتر شود و برای این کار بهتر است از ابزارهای مالی در بازار سرمایهای کمک گرفته شود. در سالهای گذشته به ظرفیتهای موجود در بازار سرمایه کمتوجهی شده است.
5- متنوعسازی سبد محصولات
مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در ادامه گزارش خود پیشنهاد داده است، شرکتهای خودروساز باید سبد محصولاتشان را متنوعتر کنند. برای این کار لازم است صندوق تخصصی پژوهش و فناوری خاص صنعت خودروسازی فعال و صندوقهای پروژه تاسیس شوند. ضمن اینکه باید میزان داخلیسازی خودرو از 20درصد به 40درصد افزایش یابد و قطعات و مجموعههای خودرو در دو کلاس A و B طبقهبندی و تولید شوند.
6- بهرهگیری از پنجرههای فرصت فناورانه
طبق راهکارهای ارائه شده در این پژوهش، لازم است با توجه به الزامات جهانی فعالیت شرکتهای خودروساز به سمت تولید خودروهای پاک افزایش یابد و تولیدات آنها در دورههای 5 یا 10ساله به سمت تولید این گونه خودروها سوق پیدا کند.
7- توانمندسازی قطعه سازان
مرکز پژوهشهای وزارت صنعت یکی دیگر از مشکلات صنعت خودروسازی را توسعه نیافتن صنعت قطعهسازی متناسب با نیازهای این صنعت دانسته و گفته این موضوع توان شرکتهای خودروسازی را در برابر تحریمها و همینطور عرضه محصولات جدید محدود کرده است به همین دلیل صنعت قطعهسازی در ایران باید توسعه یابد.
8- تکمیل حلقه بالادست
طبق نظر وزارت صنعت در کنار توانمندسازی قطعهسازان لازم است سرمایهگذاری برای تکمیل زنجیره تولید در بخشهای ورق فولاد، پلاستیک، شیشه، مواد شیمیایی و یا منسوجات موردنیاز در ساخت خودرو افزایش یابد.
9- تکمیل زنجیره ارزش
بازوی پژوهشی وزارت صنعت یکی دیگر از راهکارهای نجات صنعت خودروسازی را تکمیل زنجیره ارزش اعلام و تأکید کرده برای این کار باید زیرساختهای لازم برای احداث مراکز آزمون خودرو، آزمون مونتاژ خودرو، آزمون تصادف و آزمایشگاه تجهیزات ایمنی فراهم شود.