RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

شروط پنج‌گانه فرابورس برای واگذاری استقلال و پرسپولیس

۱۴:۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۸کد خبر: 331660
ایستانیوز:سرخابی‌ها برای بورسی شدن راه دور و درازی پیش رو دارند؛ مدیرعامل فرابورس ۵ شرط پیش‌روی سرخابی‌ها گذاشته که احصاء هر کدام از آنها چندین ماه به طول خواهد انجامید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، با ورود حسین قربانزاده به سازمان خصوصی سازی موضوع واگذاری دو باشگاه بزرگ و پر طرفدار پرسپولیس و استقلال با جدیت از سوی این سازمان پیگیری شد.
 
این پیگیری‌ها تا جایی بود که ظرف چند ماه برای اولین بار در تاریخ، این دو باشگاه صورت‌های مالی خود را هر چند ناقص و پر اشکال منتشر کردند و بر اساس قانون به عنوان یک شرکت سهامی عام در سازمان بورس به ثبت رسیدند.
 
البته به دلیل مشخص نبودن نحوه کسب درآمد و زیان‌ده بودن، تاکنون این دو باشگاه در هیچکدام از بورس‌های بازار سرمایه پذیرفته نشده‌اند و اینطور که پیداست به همین زودی‌ها هم این اتفاق برای آنها نخواهد افتاد.
 
حالا مدیرعامل فرابورس در گفت‌وگویی رادیویی در خصوص آخرین وضعیت واگذاری سرخابی‌ها، به طور شفاف ۵ پیش‌شرط برای سرخابی‌ها مشخص کرده که عبارتند از:
 
۱. تاییدیه حسابرس مستقل در مورد بهره‌مندی شرکت از سیستم حسابداری مطلوب و ایجاد کمیته های حاکمیت شرکتی و سیستمهای کنترل داخلی در هر دو شرکت
 
۲. ارائه گزارش ارزشگذاری سهام هر دو شرکت (گزارش کارشناسی قیمت سهام تهیه شده توسط شرکت های تأمین سرمایه و مشاور سرمایه گذاری، موضوع بند ۴ ماده ۲۸ دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران)
 
۳. انتقال مالکیت برند استقلال به شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران
 
۴. تکمیل اعضای هیأت مدیره هر دو شرکت و تعیین تکلیف وضعیت ثبتی آنها نزد مرجع ثبت شرکتها
 
۵. تقاضای لغو بند ۳ و اصلاح تصویب نامه کمیسیون اصل ۱۳۸ قانون اساسی در خصوص مالکیت کمپ ناصر حجازی و ورزشگاه شهید مرغوبکار و ورزشگاه شهدای گمنام
 
وی در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: ارزشگذاری این دو باشگاه از سوی کارشناسان انجام و به تایید هیات واگذاری شامل وزاری اقتصاد، ورزش و دادگستری نیز رسیده است.
 
مدیرعامل فرابورس ایران افزود: بعد از این مرحله، این دو شرکت با توجه به مصوبه شورای عالی بورس در سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت و این سازمان این دو باشگاه را برای درج در بازار پایه به فرابوس ارجاع داد.
 
وی ادامه داد: هیات مدیره فرابورس ایران هم با بررسی گزارشات کارشناسی و مستندات این دو باشگاه یک سری شرایط مربوط به مباحث مالی و حقوقی را به عنوان پیش شرط پذیرش سرخابی‌ها در فرابوس اعلام و مصوب کرد بعد از رفع این ۵ شرط با درج این دو باشگاه در فرابورس موافقت می‌شود.
 
شرایط پذیریش وجود ندارد
 
پیشتر وحید روشن‌قلب، سرپرست نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار به سنا گفته بود: این دو باشگاه به دلیل مسائل مربوط به سودآوری و زیان انباشته‌ای که داشتند شرایط پذیرش نزد بورس و اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را ندارند.
 
وی افزود: با توجه به الزام قانونی که وجود دارد شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس، باید معاملات خود را نزد یکی از بورس‌ها انجام دهند. بازار پایه فرابورس برای شرکت‌های سهامی عامی که نزد بورس و فرابورس عرضه نمی‌شوند، ایجاد شد؛ و صرفا معاملات این شرکت‌ها در بازار پایه انجام می‌پذیرد. که قوانین معاملاتی خاص خودش را دارد.
 
روشن‌قلب تصریح کرد: بر اساس قانون بازار سرمایه تمامی شرکت‌هایی که در بورس ثبت می‌شوند موظف به ارسال اطلاعات برای تمامی سهامداران روی کدال هستند. البته همانگونه که اشاره شد ثبت آنها نزد سازمان به منزله تایید و نحوه فعالیتشان نیست.
 
این مقام مسئول بورسی در پاسخ به این سوال که اساساً چه افرادی می‌توانند سهامدار و معامله کننده سهام شرکت‌هایی مانند باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس باشند؟ اظهار داشت: با توجه به وضعیت متفاوت شرکت‌های حاضر در بازار پایه و تفاوت‌های چشم‌گیری که بین آنها و شرکت‌های عرضه شده در بورس و اوراق بهادار و فرابورس وجود دارد؛ انجام معاملات در صورتی رخ خواهد داد که شخص سرمایه‌گذار بیانیه ریسک مربوطه را امضا کند و بپذیرد به تمام ریسک‌های بازار پایه احاطه دارد.
 
مشکلاتی که باید حل شود
 
به غیر از موارد مطرح شده نکته اساسی و سنگ بزرگ پیش‌روی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برای واگذاری، شناسایی محل‌های کسب درآمد است. بررسی‌ها حاکی از آن است که در تمام دنیا بیش از ۷۰ درصد درآمد باشگاه‌های ورزشی معطوف به حق پخش تلویزیونی است. تاکنون این امکان برای این دو باشگاه فراهم نشده که بتوانند حق پخش خود را از صداوسیما دریافت کنند.
 
از دیگر محل‌های درآمدی باشگاه‌های ورزشی موضوع تبلیغات و مشتقات تبلیغاتی است که به دلیل رعایت نشدن قانون کپی‌رایت در کشورمان استقلال و پرسپولیس از این موهبت نیز بهره‌ای نبرده‌اند.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *