RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

چگونه سرمایه‌های اقتصاد ایران نابود شد؟

راه حل برقراری یارانه قطع شده؟

تورم فروردین ماه از تنور درآمد

خط فقر چقدر است؟

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

توضیحات بانک صادرات در خصوص خرید سهام پرسپولیس

ابقاء معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه

واگذاری پرسپولیس و استقلال پاک کردن صورت‌مسئله است

مصوبه ای که ۶۸ همت از منافع سهامداران خرد را به خطر می اندازد

رشد ثابت و آهسته اقتصاد جهانی ادامه پیدا می کند

سهام پرسپولیس و استقلال معامله شد

دلیل اصلی رشد نقدینگی

دلار مخبر از دلار جهانگیری سبقت گرفت!

۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۶کد خبر: 331604
ایستانیوز:درحالیکه مقام‌های دولت سیزدهم تا پیش از صعود به قله قدرت به درستی مخالف دلار ۴۲۰۰ تومانی معروف به دلار جهاگیری بودند، اما پس از نشستن بر صندلی ریاست رکورد ارزپاشی از منابع عمومی را شکسته و رکوردهای جدیدی بر جای گذاشته‌اند. به طوریکه در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای باصطلاح اساسی! اختصاص داده شده است و این روند همچنان ادامه دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور دولت تنها می‌توانست ۸ میلیارد دلار ارز رانتی دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دهد، اما به بهانه گران شدن کالاهای مشمول در بازارهای جهانی، اختصاص ارز را بیش از ۲ برابر کرده است.
 
قیمت مرغ در بازار امریکا تنها ۱۱ درصد گران شده است و هیچ کالایی در امریکا بیش از ۴۵ درصد افزایش نرخ نداشته است و آنهم خودروهای دست دوم بوده که ربطی به واردات به ایران ندارد. بنابراین ربط دادن واردات بیش از ۱۶ میلیارد دلاری به گرانی در بازارهای جهانی(با تورم کمتر از ۶ درصد) فریبکاری است.
 
دلیل اصلی جهش سنگین در میزان پرداخت دلار ۴۲۰۰ تومانی این است که تولید داخلی به دلیل یارانه به واردات در ۴ سال اخیر با سرعت زیاد در حال سقوط است و هر روز نیاز بیشتری وجود دارد. ضمن اینکه بخش مهمی از این ارزها نیز از کشور خارج شده و باز نمی‌گردد که هزاران پرونده دلار ۴۲۰۰ تومانی در قوه قضاییه در دست بررسی قرار دارد و ذی نفعان قدرتمند از کانال دلار ۴۲۰۰ تومانی برای خروج سرمایه استفاده می‌کنند. یعنی علیرغم خروج سنگین ارز از کشور در دوران تحریم و فشار، به همان اندازه واردات نیز انجام نشده است.
 
دولت درحالی ۸ میلیارد دلار ارز رانتی دلار ۴۲۰۰ تومانی تاکنون بیش از میزان مصوب خرج واردات کرده است که کل بازار خودرو کشور در صورت آزادسازی واردات که با مخالفت وزارت صمت روبه‌رو شده است؛ تنها به ۱ میلیارد دلار نیاز دارد.
 
به نوشته گسترش، کل لایحه رتبه‌بندی معلمان به کمتر از ۱.۵ میلیارد دلار(۴۰ هزار میلیارد تومان) نیاز دارد، اما ۳ میلیارد دلار برای واردات واکسن که هر روز اخبار جدیدی از عوارض آن به شنیده می‌شود با نرخ ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته است.
 
دولت به بهانه کمبود ارز واردات قطعات خودروهای مونتاژی را نیز محدود کرده است که به بالاتر رفتن نرخ در بازار منتهی می‌شود(شده است) اما به جای کنترل تورم که بازار را با ثبات روبه‌رو می‌کند، کنترل چاپ پول بانک‌ها را در دستورکار ندارد و می‌خواهد بدون کنترل تورم، قیمت‌ها را کاهش دهد که یک سیاست از پیش شکست خورده است.
 
ظاهرا دلار مخبر(معاون اول دولت سیزدهم) بر دلار جهانگیری(معاون اول دولت دوازدهم) پیشی گرفته است و در صورت ادامه در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است که حدود ۲۲ میلیارد دلار ارز رانتی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی باید اختصاص یابد که احتمالا از ۳۰ میلیارد دلار هم فراتر خواهد رفت و مجموع رقم این رانت را از سال ۱۳۹۷ تا پایان ۱۴۰۱ به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسانید که بزرگترین غارت در تاریخ معاصر کشور است.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *