RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

چگونه سرمایه‌های اقتصاد ایران نابود شد؟

راه حل برقراری یارانه قطع شده؟

تورم فروردین ماه از تنور درآمد

خط فقر چقدر است؟

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

توضیحات بانک صادرات در خصوص خرید سهام پرسپولیس

ابقاء معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه

واگذاری پرسپولیس و استقلال پاک کردن صورت‌مسئله است

مصوبه ای که ۶۸ همت از منافع سهامداران خرد را به خطر می اندازد

رشد ثابت و آهسته اقتصاد جهانی ادامه پیدا می کند

سهام پرسپولیس و استقلال معامله شد

دلیل اصلی رشد نقدینگی

آینده دلار

۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲کد خبر: 331540
ایستانیوز:ظرف یک هفته گذشته بسیاری ازخبرگزاری‌ها و منابع اطلاعاتی غربی و شرقی اعلام کرده‌اند ایران در آستانه بازگشت به بازار جهانی نفت است این بازگشت با توجه به آنکه قیمت نفت هم‌اکنون در محدوده ۹۳دلار است می‌تواند حجم درآمد‌های ارزی ایران را به شکل مطلوبی افزایش دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، هنوز مشخص نیست با رفع تحریم‌ها میزان صادرات نفت ایران تا چه میزان افزایش خواهد یافت اما برآورد‌های اویل پرایس نشان می‌دهد ایران این توانایی را دارد که بعد از رفع تحریم‌ها بلافاصله حجم صادراتش را تا500هزار بشکه در روز افزایش دهد.
 
منابع جهانی که براساس حرکت نفتکش‌ها صادرات نفت را رصد می‌کنند اعلام کرده‌اند ایران هم‌اکنون تا یک میلیون و 300هزار بشکه نفت صادر می‌کند، بنابر این انتظار می‌رود بعد از رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت حجم صادرات نفت ایران به دوران قبل از تحریم یعنی 2.2میلیون بشکه در روز باز گردد به‌ویژه اینکه این روز‌ها به‌دلیل رشد شدید قیمت، بازار جهانی، تشنه نفت ایران است.
 
این موضوع می‌تواند به سرعت اثرات شوک‌آوری بر بازار ارز داشته باشد و به کاهش قیمت ارز دربازارداخلی منجر شود. بر همین اساس پژوهشگران واحد مطالعات اکونومیست نیز در پژوهشی که اخیرا انجام داده‌اند، استدلال کرده‌اند با امضای توافق هسته‌ای، اقتصاد ایران بهبود چشمگیری را در سال آینده تجربه خواهد کرد به‌طوری که رشد اقتصادی ایران در سال 2022جهش 8.9درصدی را تجربه خواهد کرد و نرخ دلار طی 2 سال تا کانال ۱۸ هزار تومان کاهش خواهد یافت. به زعم اکونومیست توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا تقریبا قطعی است.
 
حسن کاظم‌زاده،کارشناس بازار سرمایه اما نظر متفاوتی دارد و معتقد است به غیراز مذاکرات هسته‌ای نقش بانک مرکزی هم در نوسان قیمت ارز در روز‌های آینده پر رنگ خواهد بود.
 
او در این‌باره در کانال شخصی‌اش نوشت: فعلا تعیین نرخ ارز مجددا تحت کنترل بانک مرکزی است. باید ببینیم نظر بانک مرکزی برای نرخ تعادلی دلار چه خواهد بود. شواهد و قرائن نشان می‌دهد برای سال بعد نرخ 23تا 25، نرخ هدف درنظر گرفته شده است، اما اینکه در کوتاه‌مدت در اثر شوک توافق چقدر کاهش تجربه شود و بعد از آن با چه فرمتی تعادل ایجاد شود فعلا قابل برآورد نیست.
 
سقوط به کانال 25هزار تومان
 
آمارها نشان می‌دهد ظرف یک هفته گذشته قیمت ارز با 2سقوط پیاپی مواجه شده است. به‌طوری که اواخر هفته قبل ابتدا قیمت هر دلارآمریکا به کانال 26هزار تومان نزول کرد و درمبادلات دیروز نیز بعد از ماه‌ها قیمت هر دلار آمریکا با 570تومان کاهش به 25هزارو 630تومان رسید.
 
سال گذشته دقیقا در روزهای نخست اسفند ماه قیمت هر دلار آمریکا در همین محدوده در نوسان بود. این اطلاعات بیانگر آن است که قیمت هر دلار آمریکا در یک هفته گذشته بیش از 5.5درصد معادل 1500تومان کاهش یافته و با این میزان نزول بازده سرمایه‌گذاری در بازار ارز به صفر رسیده است و خریداران دلار باید از این پس فکری به حال ارزهای خود بکنند تا درصورت کاهش بیشتر نرخ‌ها از زیان جلوگیری کنند.
 
 دیروز همچنین قیمت هر دلار در بازار مبادلات فردایی هرات به 24هزارو 970تومان رسید. این موضوع نشان می‌دهد روند نزولی قیمت دلار در بازار ارز تهران احتمالا امروز هم ادامه خواهد یافت زیرا بازار مبادلات فردایی هرات در طول چند ماه گذشته سیگنال‌های آشکاری به بازار نقدی تهران داده و هر گاه قیمت‌ها در این بازار نزول کرده بلافاصله اثر آن در چهار راه استانبول درتهران نیز نمایان شده است.
 
نزول نرخ‌ها در بازار مبادلات فردایی هرات به‌معنای آن است که بازیگران بازار ارز اعتقاد دارند قیمت دلار در روز‌های آینده با کاهش بیشتری مواجه خواهد شد.
 
به موازات این رویداد دیروز قیمت هر یورو هم بعد از ماه‌ها به زیر 30هزار تومان سقوط کرد و به 29هزارو 20تومان رسید. چنانچه این روند نزولی ادامه یابد احتمالا قیمت هر یورو امروز به کمتر از 29هزار تومان هم خواهد رسید.دیروز همچنین قیمت طلاو سکه هم با یک درصد افت مواجه شد و قیمت هر مثقال طلای آب شده در آستانه سقوط به زیر مرز 5میلیون تومان قرار گرفت.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *