RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

بودجه پاشنه آشیل اقتصاد کشور است

۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹کد خبر: 331307
ایستانیوز:طبق لایحه دولت کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه نزدیک ۳۰۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که با توجه به تغییرات صورت گرفته در لایحه و افزایش هایی که داده شده و همچنین باقی ماندن ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ احتمال زیاد شاهد کسری بیشتر بودجه خواهیم بود و احتمال تورم بیشتر را در سال آینده خواهیم داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سی و یکمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران صبح امروز به صورت حضور و آنلاین برگزار شد. در ابتدای جلسه مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب را تبریک گفت و سپس به مرور رویدادها و شاخص های مهم اقتصادی پرداخت. او صحبت ها خود را همچون چند جلسه گذشته با تورم و نگرانی نسبت به رشد تورم شروع کرد و گفت:« طبق آخرین گزارش های رسمی تورم سالانه در دی ماه 42.2 درصد رسیده که نسبت به سال گذشته یک واحد کاهش پیدا کرده است البته کماکان عدد 42 درصد بسیار بالا است ولی روند کاهشی آن امیدوار کننده است و اگر به همین شکل ادامه پیدا کند در ماه های آینده شرایط بهتر خواهد بود اما دو نگرانی هم در این بین وجود دارد؛ یکی اینکه بهمن و اسفند در اقتصاد ایران ماه های پر هزینه هستند و شاهد پرداخت عیدی و مزایای کارکنان هستیم که می تواند بودجه را تحت تاثیر قرار دهد و دولت بخواهد کسری را از طریق بانک مرکزی جبران کند و دوم موضوع 55 هزار میلیارد تومانی تن خواه دولت است که از بانک مرکزی دریافت کرده و باید تا پایان سال تسویه کند؛ این دو آیتم می تواند تورم را افزایش دهد که امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد.»
 
او در ادامه به رشد تجارت ایران در 10 ماهه گذشته اشاره کرد و گفت:« در 10 ماهه 1400 صادرات غیرنفتی رشد خوبی داشته و بالغ بر 38 میلیارد دلار بوده که رشد 38 درصدی نشان می دهد و در این مدت واردات هم به 41 میلیارد دلار رسید که 34 درصد رشد داشته است. همچنین در 10 ماهه 1400 درمجموع تجارت ایران 80 میلیارد 236 میلیون دلار بوده است که نسبت به کل سال قبل 8.8 درصد رشد داشته است. دلایل موثر این موضوع یکی افزایش قیمت جهانی نفت بوده و در حال حاضر به بیش از 90 دلار در هر بشکه رسیده است و پیش بینی می شود حتی قیمت 100 دلار را رد کند. نکته های بعدی افزایش حجم صادرات بوده و خروج اقتصاد جهانی از رکود؛ به طبع آن اقتصاد ایران هم باتوجه به مهار کرونا توانسته، تقویت شود. علاوه بر این ها تا اندازه ای کم اثر شدن تحریم ها هم اثرات مثبتی داشته است، طبق آمارهای رسمی، صادرات و واردات ایران به اروپا افزایش پیدا کرده است، فروش نفت کشور رشد چشم گیری داشته و همه این ها باعث شده که در 10 ماهه تجارت کشور رشد بسیار خوبی داشته باشد.»
 
رئیس اتاق تهران در ادامه به تغییرات لایحه بودجه دولت در کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت:«لایحه بودجه ای که دولت به مجلس ارائه داد در کمیسیون تلفیق تغییرات جدی کرده است. همان طور که پیش از این هم بارها اعلام کرده ام، بودجه پاشنه آشیل دولت و اقتصاد کشور است و کم توجهی به آن می تواند آثار زیان باری برای کشور داشته باشد. آن چه که تاکنون اتفاق افتاده افزایش 5.5 میلیارد یورویی به بند ی تبصره یک است که مجموع آن را به 10 میلیون یورو رسانده است که این مازاد بر بودجه ای بوده که از محل فروش نفت به صورت ریالی در بودجه منظور می شود و این رقم بیشتر مربوط به بحث یارانه ها و پرداخت های پیش بینی شده در بند ی تبصره یک است؛ که رقم بسیار بالایی است. علاوه بر این ها شاهد افزایش حقوق کارکنان دولت از 4.5 میلیون تومان به 5.6 میلیون تومان هستیم، قیمت خرید تضمینی گندم هم از 7 هزار و 500 تومان به 9هزار و 500 تومان افزایش پیدا کرده است. در کنار این ها شاهد پایدار نمودن ارز 4200 تومانی هم در بودجه هستیم؛ 9 میلیارد دلار کماکان پیش بینی شده است که ارز 4200 تومانی سال آینده تخصیص داده شود و این 160 هزار میلیارد تومان مابه التفاوت با لایحه بودجه ای که دولت پیش بینی کرده بود، خواهد داشت. ارز 4200 تومانی که می تواند باعث اختلال در تولید شود و هم خدای نکرده ایجاد فساد و رانت کند کماکان به قوت خود باقی است.»
 
او در ادامه گفت:« طبق لایحه دولت کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه نزدیک 301 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که با توجه به تغییرات صورت گرفته و افزایش هایی که داده شده و همچنین باقی ماندن ارز 4200 تومانی؛ احتمال زیاد شاهد کسری بیشتر بودجه خواهیم بود و احتمال تورم بیشتر را در سال آینده خواهیم داشت.»
 
رئیس اتاق تهران در بخش دیگری از صحبت هایش به گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد درباره سال 2022 پرداخت و گفت:« در این گزارش درباره ایران به 5 ریسک اول و اصلی پرداخته شده که مسائل مهمی است که فعالان اقتصادی هم بر آن ها تاکید دارند و این 5 بحران، چالش های اصلی کشور هستند. اولی: بحران های اشتغال و معیشت هستند که پیش بینی شده در سال 2022 ریسک اول اقتصاد ایران باشند. دوم: سرخوردگی جوانان است. سوم: رکورد اقتصادی طولانی مدت است. چهارم: بحران های منابع طبیعی است و پنجم: فروپاشی اکوسیستم است. درباره همه این 5 مورد ما در جلسات قبلی هیات نمایندگان اتاق تهران مفصل صحبت کرده ایم. بحث اشتغال و معیشت به خصوص با تصمیماتی که این روزها گرفته می شود، می تواند جدی تر شود؛ قوانیی که تصویب شده و به مرحله اجرایی می رسد درباره مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر خودرو همه باعث می شود که سرمایه گذاری در داخل کشور دچار بحران شود؛ حداقل در این زمان نیاز است با دقت بیشتری موضوع دیده شود و در نظر گرفت که برای اجرا بهترین زمان کی خواهد بود؟ زیرا متاسفانه این مصوبات خروج سرمایه را افزایش خواهد داد و خروج سرمایه یعنی کم شدن اشتغال و به وجود آمدن مشکلات برای معیشت مردم. سرخوردگی جوانان هم باتوجه به نبودن شغل برای آن ها به وجود می آید و تنگناهایی که ایجاد می شود به خصوص برای جوانانی که در حوزه استارت آپی فعال هستند و در بحث های فضای مجازی و فضای استارت آپی با محدودیت هایی رو به رو می شوند. درباره بحران های منابع طبیعی هم که بحث های بسیاری شده است و مهم ترین آن، موضوع بحران آب است که باید برای حل آن برنامه ریزی و چاره اندیشی شود.»
 
او در ادامه گفت:« برنامه هفتم توسعه قرار بود امسال تدوین شود که یک سال عقب افتاد و قرار است سال آینده اجرایی شود و من فکر می کنم این 5 موضوع (که در گزارش مجمع جهانی اقتصاد مورد اشاره قرار گرفته) مسائل اصلی است که انشالله در برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی و سیاسی دیده شوند و به آن ها پرداخته شود.»
 
رئیس اتاق تهران همچنین به آخرین گزارشی که سازمان شفافیت بین المللی منتشر کرده است هم اشاره کرد و گفت:« گزارش ارائه شده از سوی سازمان شفافیت بین المللی درباره شاخص ادارک فساد است؛ در سال 2017 ایران در بین 180 کشور رتبه 130 را داشت اما متاسفانه امسال با 30 پله نزول ما به 150 رسیده ایم که این جای تامل و تفکر دارد و امیدواریم با اتفاقاتی که در اقتصاد کشور خواهد افتاد، وضعیت فساد بهبود پیدا کند و شاهد کاهش آن باشیم.»
 
خوانساری با بیان اینکه خبرهای خوبی هم از مذاکرات هسته ای به گوش می رسد؛ گفت:« خبرهای خوبی از مذاکرات هسته و توافق به گوش می رسد و انشاالله به زودی توافق صورت بگیرد؛ اگر این اتفاق رخ دهد حتما در اقتصاد کشور شاهد تاثیرات آن خواهیم بود؛ هم فروش نفت بهتر خواهد شد و هم صادرات رشد می کند و البته هزینه های سرباری که به دلیل تحریم بر اقتصاد تحمیل شده، کم خواهد شد. الان پیش بینی شده تحریم ها در سال آینده 20 درصد هزینه های مبادله را افزایش خواهد داد که با توافق این هزینه ها کنترل می شود.»
 
او همچنین به عنوان آخرین نکته به برگزاری ششمین دوره جشنواره امین الضرب اشاره کرد و گفت:« همایش کارآفرینی امین الضرب خوشبختانه امسال برای ششمین سال متوالی در دوم اسفند برگزار خواهد شد و تعدادی از کارآفرینان برتر و پیشکسوت کشورمان تندیس و نشان خواهند گرفت؛ این اقدام اتاق در جهت تشویق و بزرگداشت کارآفرینانی است که حق برگردن کشور دارند.»

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *