RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

دلار در وضعیت آخر

۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶کد خبر: 331223
تومان نیوز:بسیاری از تحلیلگران بازار ارز تهران حرکت مجدد دلار به سمت مرز حمایتی خود را در اثر موج جدید ویروس کرونا در کشور و همچنین کاهش قابل توجه بازیگران هسته مرکزی بازار ارز می‌دانند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،، از سوی دیگر اخبار سیاسی منتشر شده در تعطیلات هفته گذشته شامل اظهارنظر مثبت نماینده آمریکا در رابطه با مذاکرات هسته‌ای و همچنین زمزمه‌هایی از احتمال آزاد‌سازی ۱۰ میلیارد دلار از منابع مالی بلوکه شده ایران در آمریکا را می‌توان از جمله اخبار تاثیرگذار بر بازار ارز روز‌های اخیر دانست. حال سوال این است که با توجه به شرایط جدید آیا بازار در هفته جدید می‌تواند از هسته سخت عبور کند. در حال حاضر به عقیده برخی از فعالان، کانال ۲۷ هزار تومانی برای دلار، هسته سخت قیمتی است که برای عبور از این هسته، بازار نیاز به اخبار مهم و اساسی است.
 
در هفته‌ای که گذشت اسکناس آمریکایی در روند کاهشی جدید خود به حوالی کف حمایتی هفته‌های اخیر خود سرک کشید. در روز‌های ابتدایی هفته نرخ شاخص بازار ارز در راستای روند ثبات دو هفته‌ای خود در حوالی مرز دو کانال 27 و 28 هزار تومانی نوسان می‌کرد. در روز سوم هفته گذشته بود که با کمک سه اهرم فشار اخبار سیاسی مثبت، شیوع مجدد ویروس کرونا و انتشار اخباری مبنی بر افزایش قدرت نهاد‌های بازارساز روند کاهشی جدید دلار آغاز شد.
 
این روند کاهشی که در اثر کاهش قابل توجه حجم متقاضیان دلار در بازار آزاد ارز تهران صورت گرفته بود تا روز‌های پایانی هفته نیز ادامه یافت و بازار ارز نیمه زمستان 1400 به مرور سرد و سردتر شد.
 
در روز چهارشنبه 13 بهمن ماه بود که قیمت دلار در معاملات آزاد بازار تهران با کاهش قیمت قابل توجه 600 تومانی نسبت به روز ابتدایی هفته در سطح قیمتی 27 هزار و 600 تومان معامله شد و در نهایت نرخ شاخص بازار ارز در معاملات بازار روز پنج‌شنبه 14 بهمن ماه پس از 19 روز (از 25 دی ماه) به رقم 27 هزار و 500 تومان رسید.
 
تحلیلگران و کارشناسان بازار ارز تهران مهم‌ترین عامل روند کاهشی مذکور را در شیوع گسترده سویه جدید ویروس کرونا در کشور می‌دانند. این افراد با اشاره به عکس‌العمل‌های بازار به سویه‌های پیشین این ویروس در دو سال گذشته معتقدند بخش عظیمی از کاهش تقاضایی که در بازار روز‌های اخیر مشاهده شده می‌تواند به‌دلیل خودداری معامله‌گران از معامله در راستای احتمال ایجاد محدو‌دیت‌های کرونایی در روز‌های آینده باشد.
 
به نوشته دنیای اقتصاد، این کارشناسان همچنین بر این باورند که درصورت اجرای این محدودیت‌های کرونایی در کشور بازار ارز ممکن است برای مدتی نسبتا طولانی و تا عادی شدن دوباره شرایط در خواب زمستانی فرو رود.
 
تحلیلگران سیاسی ارزی بازار تهران اما با اشاره به اخبار مثبت منتشر شده در تعطیلات آخر هفته گذشته حول محور مذاکرات هسته ایران و گروه 1+4 معتقدند که روند کاهشی مذکور می‌تواند با پمپاژ این اخبار در هفته جاری نیز ادامه داشته باشد. روز پنج‌شنبه 14 بهمن ماه بود که رابرت مالی، نماینده آمریکا در مذاکرات وین طی پیامی توییتری در صفحه رسمی خود اعلام کرد: گفت‌وگوهای خوبی با نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن درباره رایزنی‌های پیوسته برای بازگشت متقابل به برجام داشتم. در حالی که مذاکرات در هفته‌های آینده به نتیجه می‌رسد، به مشورت نزدیک با شرکای منطقه‌ای خود ادامه خواهیم داد.
 
از طرف دیگر برخی منابع آگاه نیز از احتمال آزادسازی 10 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در آمریکا خبر دادند. کارشناسان سیاسی بازار ارز نیز با اشاره به همین اخبار معتقدند که سخنان مذکور می‌تواند وزنه کاهشی دیگری برای شاخص بازار در روز‌های آتی بوده و نمودار این ارز را در هفته آینده همچنان نزولی پیش‌بینی می‌کنند. قیمت هر قطعه سکه امامی نیز در معاملات پنج‌شنبه گذشته به سطح قیمتی 12 میلیون و 245 هزار تومان رسید.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *