RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

افتتاح حساب غیرحضوری متوقف می شود؟

۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳کد خبر: 331178
ایستانیوز:مدیر کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی اگرچه با ارسال نامه‌ای به بانک‌ها از آنها خواسته است احراز هویت غیرحضوری را تا زمان ابلاغ دستورالعمل مشخصی برای آن متوقف کند اما معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی معتقد است دریافت امضای خیس از سوی نئوبانک‌ها هنگام تحویل کارت بانکی به مشتریان در واقع احراز هویت مشتریان بانکی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در نامه ارسال‌شده از سوی مدیرکل مقررات بانک مرکزی به بانک‌ها بر احراز هویت حضوری تاکید شده است چراکه طبق تبصره ۳ ماده ۹۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی ارائه خدمات پایه به ارباب رجوع فقط با رعایت دستورالعملی که باید از سوی شواری عالی مبارزه با پولشویی به تصویب برسد مجاز شمرده می‌شود. ارسال این نامه عملاً باعث تشدید این گمانه شد که فعالیت نئوبانک‌ها یا شعب دیجیتالی بانک‌ها برای افتتاح حساب دچار مشکل خواهد شد.
 
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، مهران محرمیان، در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرده که دستورالعمل احراز هویت آنلاین مشتریان بانکی تدوین شده و در انتظار تصویب شورای عالی مبارزه با پولشویی است.
 
هیات وزیران بهمن سال گذشته با پیشنهاد شورای عالی مبارزه با پولشویی ممنوعیت احراز هویت غیرحضوری برای ارائه خدمات پایه را از آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی حذف کرد. اما معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی معتقد است حذف ماده‌ای از قانون مبارزه با پولشویی و روند تصویب آن طولانی است.
 
محرمیان توضیح می‌دهد: «هرچند تبصره ۳ ماده ۹۱ قانون مبارزه با پولشویی اصلاح شده است اما در مصوبه نوشته شده «طبق آیین‌نامه‌ای که شورای‌ عالی مبارزه با پولشویی باید آن را تصویب کند». در واقع نهایی شدن مصوبه و اجرایی شدن آن مجدداً به شورای‌ عالی مبارزه با پولشویی واگذار شده است. در شرایط فعلی تبصره ۳ ماده ۹۱ همچنان پابرجاست و باید روند تغییر نهایی شود.»
 
او ادامه می‌دهد: «معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی پیشنهاد خود را برای تسریع روند کار به این شورا ارائه کرده و منتظر تصویب شورای عالی مبارزه با پولشویی است تا بر اساس آن احراز هویت غیرحضوری برای ارائه خدمات پایه مجاز شمرده شود.»
 
دستورالعمل شناسایی الکترونیکی مشتریان در ثبت‌نام غیرحضوری خدمات نظام بانکی آبان ۹۹ از سوی کارگروه بانکداری دیجیتالی بانک مرکزی نهایی شده بود. در این مستند پیش‌بینی شده تحت چه شرایطی امکان احراز هویت الکترونیکی افراد برای افتتاح حساب وجود دارد و اگر بخواهند خدمات تسهیلاتی به مشتریان خود ارائه دهند باید چگونه آنان را دیجیتالی احراز هویت کنند.
 
یکی از مشخصه‌های خاص این دستورالعمل اجرایی شدن تصدیق هویت هم‌پیمان یا federated Authentication در شبکه بانکی کشور خواهد بود. طبق این پیش‌بینی، به بانک‌های کشور اجازه داده خواهد شد تا تحت شرایط خاصی احراز هویت بانک‌های دیگر را بپذیرند و اگر یک نفر در یکی از بانک‌های کشور احراز هویت شده بود، دیگر نیازی به احراز هویت مجدد فرد در بانک دیگری نباشد.
 
محرمیان معتقد است نئوبانک‌ها برای اجرایی کردن آیین‌نامه‌های بانکی هم‌اکنون با ارسال کارت بانکی برای مشتریان‌شان، امضای خیس آنان را دریافت و آن امضا را در اسناد خود نگهداری می‌کنند. او می‌گوید با این روش نئوبانک‌ها به نوعی مشتریان خود را احراز هویت می‌کنند.
 
این نامه ارسال‌شده به بانک‌های کشور در شرایطی نگرانی از فعالیت شعب دیجیتالی بانک‌ها و نئوبانک‌ها را افزایش داده است که پیش از این نیز این دستورالعمل در کشور اجرایی شده بود و نئوبانک‌ها و شعب دیجیتالی با توجه به آن اقدام به ارائه سرویس‌های مختلف به مشتریان خود می‌کردند. با وجود این، به نظر می‌رسد شورای عالی مبارزه با پولشویی با توجه به اینکه الزام احراز هویت غیرحضوری در قانون نیز حذف شده است باید هرچه زودتر دستورالعمل احراز هویت آنلاین را تصویب کند./پیوست
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *