RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

چگونه سرمایه‌های اقتصاد ایران نابود شد؟

راه حل برقراری یارانه قطع شده؟

تورم فروردین ماه از تنور درآمد

خط فقر چقدر است؟

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

توضیحات بانک صادرات در خصوص خرید سهام پرسپولیس

ابقاء معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه

واگذاری پرسپولیس و استقلال پاک کردن صورت‌مسئله است

مصوبه ای که ۶۸ همت از منافع سهامداران خرد را به خطر می اندازد

رشد ثابت و آهسته اقتصاد جهانی ادامه پیدا می کند

سهام پرسپولیس و استقلال معامله شد

دلیل اصلی رشد نقدینگی

پول بانک‌ها در نفت!

*رضا زندی
۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶کد خبر: 330787
ایستانیوز:حضور دیروز وزیر اقتصاد در وزارت نفت، اگر بناست برنامه دولت و نظام بانکی کشور را برای تامین مالی پروژه‌های نفتی از طریق «منابع بانکی» عیان کند، اتفاق خوبی است. در سه روز گذشته یک پالایشگاه نفت خام فوق سنگین با سرمایه‌گذاری ۲۲۰ میلیون یورویی هلدینگ انرژی بانک پاسارگاد به بهره‌برداری رسیده و کلنگ احداث پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای در قشم، توسط بازوی نفتی همین بانک زده شده است.
همچنین تفاهمنامه‌ای به ارزش 372 میلیون یورو برای ساخت خط لوله 950 کیلومتری انتقال فرآورده، از رفسنجان به مشهد، با تامین مالی بانک ملت امضا شده است. ترغیب سیستم بانکی کشور برای تامین مالی پروژه‌های سودده نفتی کار درستی است به شرط آنکه با مبانی علمی و مالی دقیق انجام و الزاماتش رعایت شود.
 
1- «از ۲۰ مرداد ۹۹ تا پایان دادوستدهای روز چهارشنبه (۲۲ دی ‌‌‌ماه) بیش از ۹۸‌ هزار و ۷۲۰‌ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است.» حدود 99 هزار میلیارد تومان پول هنگفتی است.
 
خاصه در شرایط اقتصادی فعلی کشور. حالا فرض کنید سیستم بانکی بتواند با ساز و کارهای اقتصادی و درست بازار و سود منطقی و تضمین شده، این منابع عظیم را جذب کند و در پروژه‌های نفتی ارزیابی شده با بازگشت سرمایه مطمئن سرمایه‌گذاری کند، چه تحول مهمی در انجام پروژه‌های بالادستی و پایین دستی نفتی رخ خواهد داد.
 
2- تا اواسط سال آینده، یکی از بانک‌های کشور از اولین چاه تولید نفتش رونمایی خواهد کرد. آن‌هم در میدان نفتی‌ای که بهره‌برداری از آن در قالب قراردادهای IPC برای 25 سال به آن واگذار شده است.
 
این رخداد سود سرشار و تضمین‌شده‌ای را برای سال‌های طولانی دراختیار سهامداران این بانک قرار می‌دهد. ضمن اینکه این حرکت، در دوره عسرت اقتصادی کشور، به توسعه میادین معطل مانده نفتی کمک کرده است. فعلا بنای ورود به جزییات را ندارم، اینجا هدفم تاکید بر این مهم است که سوق دادن هر چه بیشتر منابع مالی به سمت پروژه‌های نفتی و گازی، چه در بخش بالادست و چه در بخش پایین‌دست، برای دارنده چهارمین ذخایر نفتی و دومین ذخایر گازی جهان، نه تنها کار  مهمی است که حرکتی بسیار ضروری است.
 
3- سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، دیروز از ایجاد کنسرسیومی از بانک‌ها برای تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت با ظرفیت تامین مالی 4 میلیارد دلار خبر داد. منتظریم تا وزارت اقتصاد، ابعاد این خبر را در روزها یا حتی هفته‌های آتی توضیح دهد. اگر این مهم محقق شود و اگر بتواند لکوموتیوی شود برای کشاندن منابع بیشتر بانکی به صنعت نفت، هم بانک و سهامدارانش سود خواهند کرد و هم صنعت نفت کشور. هر چند این ماجرا، الزاماتی دارد. شفافیت، مدیریت تخصص محور و توجیه اقتصادی درست از جمله آنهاست.
 
4- پیشنهاد می‌کنم وزارت نفت، کتابچه‌ای برای معرفی مدون پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری توسط بانک‌ها آماده کند (مانند پروژه‌هایی که به شرکت‌های خارجی معرفی می‌شد) و در سمیناری آن را برای بانک‌ها و صندوق‌های تامین مالی معرفی کند. البته که نظام اجرایی و چگونگی انجام پروژه و مبانی هزینه و سود آن نیز باید عالمانه و شفاف معرفی شود. همه اینها یک الزام کلی دارد. باید اعتماد بانک را جلب کرد.
 
این اعتماد، در سطحی گسترده، جلب نخواهد شد مگر اعتماد عمومی نسبت به تصمیمات اقتصادی دولت ایجاد شود و این مهم حاصل نمی‌شود مگر آنکه، دولت به حرف مردم و متخصصان، در حوزه‌های مختلف گوش دهد.
 
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *