RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

بانک مرکزی کدام سپرده‌ها را تضمین می‌کند؟

۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲کد خبر: 330476
ایستانیوز:تضمین سپرده‌های بانکی به این معناست که اگر بانکی در پرداخت سپرده‌ها دچار مشکل شد، بانک مرکزی اصل پول را پرداخت می‌کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، براساس مصوبات هیات وزیران، سقف ضمانت سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسات اعتباری ۱۰۰ میلیون تومان است.
 
سال ۹۶ برخی از موسسه‌های اعتباری سودی بیش از ۲۰ درصدی به سپرده‌گذاران خود دادند که ورشکستگی آن‌ها را درپی داشت. جبران ضرر این بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ۳۶ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر زد.
 
بانک مرکزی برای جلوگیری از پرداخت سود بالا از سوی بانک‌ها به مردم هشدار داده که سپرده‌گذاری در بانک‌ها تا ۱۰۰ میلیون تومان تضمین شده است. یعنی اگر فردی قصد داشته باشد ۲۰۰ میلیون تومان در بانک‌ سپرده‌گذاری کند، در صورت ورشکسته شدن بانک، بانک مرکزی فقط ۱۰۰ میلیون تومان آن را برمی‌گرداند.
 
به گفته بسیاری از کارشناسان امور بانکی، در صورت بروز مشکل بانک مرکزی می‌تواند به هر سپرده بانکی ۱۰۰ میلیون تومان زیان پرداخت کند. برای باقی مانده مبلغ نیز نمی‌توان کاری انجام داد، بخشی از سرمایه فرد از بین می‌رود.
 
تضمین سپرده‌های بانکی افزایش پایه پولی را برای کشور در پی دارد و در بلندمدت مشکلاتی همچون افزایش تورم و نرخ بهره را برای بانک‌ها پدید می‌آورد.
 
علاوه بر این که بانک‌ها مصوبات شورای پول و اعتبار را در پرداخت سود اجرا نمی‌کنند، پیگیری‌های تجارت‌نیوز نیز نشان می‌دهد که برخی بانک‌ها به مشتریان ویژه خود تا ۲۵ درصد هم سود می‌دهند. این موضوع می‌تواند بانک‌ها را در بلندمدت با مشکل کمبود نقدینگی مواجه سازد. با این وضعیت احتمال رخ دادن بحران برای بانک‌ها وجود دارد.
 
در حالی که بانک مرکزی تا ۱۰۰ میلیون تومان را تضمین می‌کند، اما بانک‌ها به مشتریان خود از این سقف سپرده تضمین شده نمی‌گویند. اپراتور بانک آینده در این خصوص به تجارت‌نیوز می‌گوید: حتی اگر شما یک میلیارد تومان هم سپرده‌گذاری کنید مشکلی برای دارایی شما به وجود نمی‌آید، حتی اگر مشکلی ایجاد شود بانک اصل سپرده با سود را به مشتری برمی‌گرداند.
 
چرا بانک‌ها در قرارداد سپرده‌گذاری خود این موضوع را به گونه‌ای دیگر بیان می‌کنند و تضمین کل مبلغ سپرده‌گذاری را می‌دهند؟
 
به نظر می‌رسد تجربه بحران موسسات مالی و اعتباری موجب شده که بانک‌ها برای اجرا نکردن مصوبات پشتشان به دولت و بانک مرکزی گرم باشد.
منبع: tejaratnews
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *