RSS
امروز سه شنبه ، ۳ خرداد ۱۴۰۱
آخرین اخبار

بیمه سامان، حامی نمایشگاه صنعت نساجی یزد

آینده نئوبانک ها، ارائه سرویس در شبکه های اجتماعی است

۶۲ شرکت مادرتخصصی دولتی زیان‌ده هستند

امنیت غذایی ایران از لوکزامبوگ بیشتر است

عقب نشینی از اوج

سودآوری خوب در انتظار شرکت‌های فعال در بازارهای جهانی

قیمت نهایی عرضه بلوکی ایران خودرو و سایپا: بسیار بالاتر از قیمت تابلو

۱۹ پذیرش جدید در بورس کالا

مدل خصوصی سازی باید اصلاح شود

چشم انداز طلای جهانی در میانه نگرانی‌های رکودی و تورم بی‌سابقه

پرپتانسیل ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشور

آمادگی بانک توسعه صادرات برای اعطای تسهیلات به صنایع پلیمری دانش بنیان

آنلاین حساب باز کنید و وام بگیرید

منتظر بیت کوین ۹ هزار دلاری باشید

تکرار سرنوشت تلخ لونا برای ارز کاردانو

آماده باش برای تغییرات در بانکداری مرکزی

مجوز افزایش سرمایه ۳۹ درصدی بیمه فرابورسی صادر شد

تعاملات صنعت بیمه با نهادهای مرتبط افزایش می یابد

بیمه دی برنده مناقصه درمان تکمیلی جامعه ایثارگری بنیاد شهید شد

راهکارهای توسعه همکاری های بانکی ایران و قزاقستان

ابلاغیه جدید بورس کالا درخصوص ثبت سفارش

سازمان بورس اجازه بستن کد بورسی سهامداران را ندارد

مدیر امورحوزه مدیرعامل و روابط عمومی بانک سینا منصوب شد

یکی از مطالبات کلان بانک سامان تعیین تکلیف شد

اعتبار کارت‌های نقدی بانک‌پاسارگاد (با تاریخ انقضای خرداد ماه۱۴۰۱) تمدید شد

نقش پررنگ بورس کالا در حل مشکلات بازار زعفران

۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰کد خبر: 330448
ایستانیوز: به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، تنها راه‌حل اصلاح قیمت‌گذاری زعفران این است که بخش عمده معاملات این محصول شفاف شود و راه این شفاف سازی تنها ورود تمام این محصول به بورس کالاست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا برگی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مشکلات بازار زعفران و نقش بورس کالا در حل این مشکلات اظهار کرد: در بازار زعفران مهمترین بحثی که وجود دارد موضوع قیمت‌گذاری این محصول است. کشور ما بیشتر از ۹۰ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند که ۸۰ درصد آن را نیز صادر می‌کند.
 
او گفت: ما در داخل حدود ۲۰ درصد زعفران دنیا را مصرف می‌کنیم، در حالی که جمعیتی برابر با یک درصد جمعیت دنیا را داریم، یعنی ۲۰ برابر سهم خود در حال مصرف زعفران هستیم که بخشی از آن به فرهنگ غذایی و بخش عمده آن به قیمت گذاری دستوری برمی‌گردد.
برگی گفت: حدود ۸۰ درصد زعفران در بازار‌های غیررسمی و توسط واسطه‌ها و دلال‌ها معامله و تنها ۲۰ درصد آن از طریق بازار بورس کالا معامله می‌شود.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در موضوع قیمت‌گذاری، قیمت زعفران در ایران نسبت به میانگین قیمت جهانی زعفران حدود ۲۰۰ درصد اختلاف دارد این اختلاف قیمت به سود دلال‌هاست. زمانی که بالای ۹۰ درصد یک محصول را در دنیا تولید می‌کنیم قاعدتا باید مرجع رسمی قیمت گذاری نیز کشور خودمان باشد، اما متاسفانه به شکل دیگری این موضوع رقم خورده است.
 
او گفت: فرآیندی که کشاورزان باید در این مدل بگذرانند در ابتدا باید اقدام به دریافت کد بورسی کنند کشاورز زعفران خودش را بر اساس استاندار‌های بورس کالا که مطابق با استاندار‌های جهانی است تحویل انبار می‌دهد زمانی که محصول را تحویل انبار داد یک قبض انباری صادر می‌شود و این قبض انبار بعد از یک روز به گواهی سپرده کالایی تبدیل می‌شود.
برگی بیان کرد: انبار سپاری شفاف سازی قیمت را در دنیا نشان می‌دهد چرا که موجودی محصول مشخص خواهد شد. تا زمانی که این محصول در بازار غیر رسمی به واسه دلال وجود داشته باشد بحث قیمت گذاری آن دچار مشکل است. بورس کالا همه مراحل برای شفاف سازی قیمت این محصول را فراهم کرده است.
برگی گفت: برای این که قیمت گذاری این محصول در داخل کشور اصلاح شود تنها راه حل این است که بخش عمده معاملات این محصول شفاف شود و راه این شفاف سازی تنها ورود تمام این محصول به بورس کالا است.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *