RSS
امروز سه شنبه ، ۳ خرداد ۱۴۰۱
آخرین اخبار

بیمه سامان، حامی نمایشگاه صنعت نساجی یزد

آینده نئوبانک ها، ارائه سرویس در شبکه های اجتماعی است

۶۲ شرکت مادرتخصصی دولتی زیان‌ده هستند

امنیت غذایی ایران از لوکزامبوگ بیشتر است

عقب نشینی از اوج

سودآوری خوب در انتظار شرکت‌های فعال در بازارهای جهانی

قیمت نهایی عرضه بلوکی ایران خودرو و سایپا: بسیار بالاتر از قیمت تابلو

۱۹ پذیرش جدید در بورس کالا

مدل خصوصی سازی باید اصلاح شود

چشم انداز طلای جهانی در میانه نگرانی‌های رکودی و تورم بی‌سابقه

پرپتانسیل ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشور

آمادگی بانک توسعه صادرات برای اعطای تسهیلات به صنایع پلیمری دانش بنیان

آنلاین حساب باز کنید و وام بگیرید

منتظر بیت کوین ۹ هزار دلاری باشید

تکرار سرنوشت تلخ لونا برای ارز کاردانو

آماده باش برای تغییرات در بانکداری مرکزی

مجوز افزایش سرمایه ۳۹ درصدی بیمه فرابورسی صادر شد

تعاملات صنعت بیمه با نهادهای مرتبط افزایش می یابد

بیمه دی برنده مناقصه درمان تکمیلی جامعه ایثارگری بنیاد شهید شد

راهکارهای توسعه همکاری های بانکی ایران و قزاقستان

ابلاغیه جدید بورس کالا درخصوص ثبت سفارش

سازمان بورس اجازه بستن کد بورسی سهامداران را ندارد

مدیر امورحوزه مدیرعامل و روابط عمومی بانک سینا منصوب شد

یکی از مطالبات کلان بانک سامان تعیین تکلیف شد

اعتبار کارت‌های نقدی بانک‌پاسارگاد (با تاریخ انقضای خرداد ماه۱۴۰۱) تمدید شد

شیوه قیمت‌گذاری و عرضه خودرو در بورس کالا همچنان در ابهام است

عرضه کالاهای نهایی معمولا در بورس شکست می خورد

۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۹/۲۴کد خبر: 330140
ایستانیوز:عرضه خودرو در بورس کالا در وهله نخست به معنای خداحافظی با قیمت کارخانه است و افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. از طرفی، با عنایت به اینکه تحویل خودرو در سررسیدهای مختلف خواهد بود، بازار جدید برای خریدوفروش اوراق خودرو شکل خواهد گرفت. بنابراین، دوگانه «قیمت کارخانه-قیمت بازار» به دوگانه «قیمت بورسی-قیمت بازار» تبدیل خواهد شد. از این منظر امکان نظارت بر قیمت‌های جدید هم کمتر خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،طرح ساماندهی بازار خودرو که از سال گذشته در مجلس مطرح شده است همچنان یکی از موضوعات داغ در محافل سیاستگذاری در حوزه خودرو است. هرچند اصلاحاتی در ارتباط با ایرادات شورای نگهبان بر مفاد این طرح (لزوم شفافیت بیشتر در ارتباط با موضوع واردات خودرو و مغایرت برخی از مواد طرح با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین سیاست‌های حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی) از سوی نمایندگان مجلس انجام شده است، هنوز به سرانجام نهایی نرسیده است. موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی به واکاوی عرضه خودرو در بورس کالا پرداخته است.
 
طبق این گزارش، یکی از موضوعات کلیدی در طرح ساماندهی بازار خودرو، شیوه قیمت‌گذاری و عرضه خودرو در بورس کالا بوده است که براساس آخرین جلسات کمیسیون مذکور با متولیان و نیز جلسات سازمان بورس با خودروسازان بحث عرضه خودرو در بورس کالا به‌صورت جدی‌تر موردتوجه قرار گرفته است.
 
بررسی قیمت‌های بازاری و قیمت‌های مصوب شورای رقابت نشان می‌دهد که شکاف در برخی موارد بیش از 100 درصد است که طبیعتاً تقاضا را برای بهره‌مندی از این اختلاف تحریک و بازار را با مازاد تقاضا روبرو می‌کند که خود زمینه‌ساز افزایش قیمت‌های بعدی است. از طرفی، این اختلاف قیمت عمدتاً در اختیار دلالان قرار می‌گیرد که کمکی به رفع محدودیت مالی خودروسازان و مشکل زیان انباشته آنها نیز نخواهد کرد.
 
علاوه بر موضوع عرضه خودرو در بورس کالا یکی دیگر از موضوعات موردتوجه در چند ماه اخیر، واردات خودرو بوده است. باید توجه داشت که باتوجه‌به نیاز ارزی واردات خودرو (صرف‌نظر از منشاء ارز) تقاضای وارداتی خودرو، بازار ارز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. باتوجه‌به اینکه براساس آخرین اطلاعات، شاخص قیمت کالاهای وارداتی در بهار سال جاری رشد 533 درصدی را تجربه کرده است، هرگونه افزایش جدید نرخ در بازار ارز ضمن تشدید تورم و گرانی با رویکردهای حفظ معیشت که از سوی دولت دنبال می‌شود سازگاری ندارد.
 
طبق نکات کلیدی این گزارش، بررسی تجارب کشورها نشان می‌دهد که عمده کالاهایی که در بورس عرضه می‌شوند کالاهای پایه (کامادیتی) صنعتی، معدنی و کشاورزی هستند و عرضه کالاهای نهایی معمولا در بورس مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.
 
عرضه خودرو در بورس کالا در وهله نخست به معنای خداحافظی با قیمت کارخانه است و افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. از طرفی، با عنایت به اینکه تحویل خودرو در سررسیدهای مختلف خواهد بود، بازار جدید برای خریدوفروش اوراق خودرو شکل خواهد گرفت. بنابراین، دوگانه «قیمت کارخانه-قیمت بازار» به دوگانه «قیمت بورسی-قیمت بازار» تبدیل خواهد شد. از این منظر امکان نظارت بر قیمت‌های جدید هم کمتر خواهد شد.
 
پیش‌شرط اصلی در عرضه خودرو در بورس کالا تنوع کالا و حجم مناسب عرضه متناسب با نیازهایی است که در بازار وجود دارد، مادامی که سیاستگذار این اطمینان را از بابت کفایت تولیدات و عرضه خودرو در سررسیدهای مقرر و در حجم مکفی برای تلاقی با مجموع تقاضاها (تقاضای حقیقی و تقاضای کاذب) را نداشته باشد، عرضه در بورس کالا مخاطرات مربوط به افزایش قیمت‌ها را از ناحیه کمبود عرضه بیشتر خواهد کرد.
 
با توجه به آنکه بازار خودرو در سمت عرضه بازاری رقابتی نیست، امکان بروز رفتارهای انحصاری و شبه انحصاری پس از عرضه خودرو در بورس کاملا محتمل است. تولیدکننده و عرضه‌کننده می‌تواند با مدیریت عرضه خودرو در بازار تعادل بازار را در بورس به تعادلی غیرواقعی تبدیل کند. این امر مجدداً زمینه‌ساز مداخلات قیمتی نهادهای تصمیم‌ساز همچون ستاد تنظیم بازار کشور و شورای رقابت در بورس کالا نیز خواهد بود که با ماهیت بازاری بورس همخوانی ندارد.
 
همچنین در بازار خودرو علاوه بر موضوع نحوه عرضه خودرو شیوه قیمت‌گذاری آن، موضوعات مختلف تولیدی، تجاری، فناوری و پشتیبان‌های لازم برای تولید از اهمیت بالایی برخوردار است که به طور هم‌زمان باید موردتوجه قرار گیرد.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *