RSS
امروز پنج شنبه ، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
آخرین اخبار

پانصد و نود و دومین شرکت وارد بورس تهران شد

آینده ارزهای دیجیتال در ایران

اولین رمزارز بانکی ایران معرفی شد

ارائه چک موردی در بانک‌ها آغاز شد

رشد۷۳ درصدی وام ودیعه مسکن در موسسه ملل

چند سال طول می‌کشد یک ایرانی خانه‌دار شود؟

اکتشاف موتور محرک طرح های توسعه چادرملو

 داود قاسم‌پور دیزجی مدیرعامل جدید بیمه ملت شد

نخستین گام بانک ملی برای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه

فدرال رزرو بازارهای جهانی را به لرزه در آورد

سقوط طلا؛ صعود دلار و کاهش قیمت در تمام فلزات گرانبها

نفت در برابر جنگ

چالش تامین گندم در ماه های آینده

تغییر نگاه سنتی، پیش شرط جهش صنعت بیمه

بیشتر شرکت های بیمه ای آیین نامه حاکمیت شرکتی را اجرایی کرده اند

ترجیح بیمه مرکزی بر برگزاری مصاحبه متقاضیان کارگزاری بصورت آنلاین است

قدردانی مدیرعامل بیمه سامان از فعالیت های «پمپیران»

رویکردهای ارتباطی جدید ، پایه و اساس روابط عمومی در عصر دیجیتال است

پیام تبریک سرپرست بانک سینا به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

پیام تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی

انتقال آنی وجه به شبا در بانک مشترک ایران و ونزوئلا

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک منصوب شد

مزایای طرح "اوج" بانک رفاه کارگران افزایش یافت

شستا، سیمان آبیک را در بورس عرضه می‌کند

معامله غیرمجاز ارز مشمول مالیات شد

۵راهی که تجارت می تواند از برابری جنسیتی حمایت کند

زنان، شکل تجارت در آینده را تغییر می‌دهند

۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۹/۱۷کد خبر: 329965
ایستانیوز:همه گیری کووید ۱۹ ارتباط مدل های تجاری با مکان های فیزیکی را به چالش کشیده است. این وضعیت، نیاز به دیجیتالی شدن کسب و کارها برای بقا و مقاوم بودن در برابر شوک های اقتصادی را تسریع کرده است. در واقع براساس برخی برآوردها، ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی تا سال ۲۰۲۲ دیجیتالی خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،پیش از برگزاری دوازدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی (WTO) که اکنون به تعویق افتاده، کشورهای عضو در حال بررسی چگونگی پیشبرد دستور کار ناقص درمورد جنسیت و تجارت هستند. شواهد کاملا واضح است، در حالی که تجارت بین المللی با اصل عدم تبعیض بنیان گذاشته شده، اما مزایای تجارت به طور مساوی بین جنسیت ها توزیع نمی شود. مذاکره کنندگان سازمان تجارت جهانی باید گام های مشخصی بردارند تا اطمینان حاصل شود که سیاست های تجاری تاثیر مثبتی بر زنان به عنوان مصرف کننده، کارآفرین، تولیدکننده، تامین کننده و کارگر دارد. مجمع جهانی اقتصاد 5 دلیل را معرفی کرده که الان زمان اقدام در مورد جنسیت و تجارت فرا رسیده است.
 
 
1.بهبودی از کووید 19 به زنان بستگی دارد
 
برای اینکه جوامع بتوانند از اثرات اقتصادی کووید 19 بهبود یابند، باید همه مشاغل و کارگران را درگیر کنیم تا اقتصاد خود را از سر بگیرند. زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند اما تنها 39 درصد از نیروی کار در سال 2019 را شامل می شدند. زنان همچنین از نظر بیکاری و تعطیلی مشاغل به طور نامتناسبی تحت تاثیر این بیماری همه گیر و بحران های متعاقب آن قرار گرفته اند. با بهبود اقتصادها، دولت ها نباید هنگام ارائه مشوق های مالی و سایر ابزارها برای راه اندازی مجدد کسب و کارها، تمرکز خود را بر نیازهای خاص کارآفرین، تولیدکنندگان و کارگران زنان از دست بدهند.
 
 
2.زنجیره تامین انعطاف پذیر نیاز به تامین کنندگان متنوع دارد
 
همه گیری کووید 19 شکنندگی زنجیره های تامین را آشکار کرد و نشان داد دولت ها و شرکت ها به تنوع بخشیدن به تامین کنندگان خود نیاز دارند. بازار تدارکات دولتی یا عمومی (public procurement)، نشان دهنده فرصتی عظیم برای دولت ها برای ایجاد انعطاف پذیری در زنجیره تامین و در عین حال حمایت از زنان کارآفرین و تولیدکننده است. البته خطر و ریسک هم بالاست. دولت ها 11 تریلیون دلار یا 12 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را برای کالاها و خدمات در سال 2018 هزینه کرده اند، این رقم در برخی از کشورهای کمتر توسعه یافته تا 30-40 درصد بوده است. در حال حاضر زنان سهم اندکی از فرصت های تدارکات عمومی در سطح جهان را در اختیار دارند. تخمین زده شده است که کسب و کارهای متعلق به زنان یک درصد از بازار تدارکات عمومی را تشکیل می دهد. این اغلب به دلیل موانع مربوط به دسترسی به اطلاعات، پیش صلاحیت ها، مناقصه، مدیریت قراردادها و مدیریت روابط است.
 
تقویت مشارکت زنان در فرصت های تدارکاتی، اقتصاد هوشمند است که فرصت هایی را برای رقابت متنوع تر ایجاد می کند. سازمان هایی مانند مرکز تجارت بین المللی (ITC) از زنان در این زمینه با ابزارهای آنلاین، آموزش الکترونیکی، نشریات و راهنمای گام به گام برای سیاستگذاران و سایر ذی نفعان حمایت می کند. این زمینه برای سازمان تجارت جهانی فراهم شده تا فرصت های بیشتری را برای تشویق زنان کارآفرین و تولیدکننده در این فضا فراهم کند. علاوه بر این اعضای سازمان تجارت جهانی می توانند از بخش خصوصی بیاموزند، جایی که بسیاری از شرکت های چند ملیتی بزرگ برنامه های متنوعی برای تامین کنندگان موفق دارند که به آنها کمک کرده تا به بازارهای جدید برسند و در عین حال ارزش را به سهامداران برگردانند.
 
 
3.تجارت دیجیتال فرصت جدیدی را برای زنان فراهم می کند
 
همه گیری کووید 19 ارتباط مدل های تجاری با مکان های فیزیکی را به چالش کشیده است. این وضعیت، نیاز به دیجیتالی شدن کسب و کارها برای بقا و مقاوم بودن در برابر شوک های اقتصادی را تسریع کرده است. در واقع براساس برخی برآوردها، 60 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی تا سال 2022 دیجیتالی خواهد شد.
 
دیجیتالی شدن می تواند فرصت های عظیمی را برای زنان کارآفرین از طریق دسترسی یکپارچه به بازارهای جدید و کارایی بیشتر برای کسب و کارشان باز کند، اما این مزایا فقط نصیب کسانی می شود که به صورت دیجیتالی فعال هستند. قوانین تجارت در این فضا قدیمی است و کشورها در حال مذاکره درباره قوانین جدید تحت ابتکار بیانیه مشترک تجارت الکترونیک هستند. ظرفیت سازی برای زنان کارآفرین، تشخیص اینکه زنان و مردان ممکن است نیازهای دیجیتال متفاوتی داشته باشند، بسیار مهم است، به ویژه در کشورهای در حال توسعه که شکاف دیجیتال زیاد است.
 
برنامه  ITC’s SheTrades یک مثال عالی در این زمینه است. SheTrades بیش از 40 هزار زن کارآفرین را از طریق یک پلت فرم رایگان و منحصر به فرد برای اتصال، یادگیری و انجام تجارت آموزش داده است.
 
از طریق فضای یادگیری مجازی SheTrades، کاربران می توانند به بیش از 120 ماژول از جمله دوره هایی که توسط کارشناسان صنعت، بخش خصوصی و انجمن های تجاری و حرفه ای برگزار می شود، دسترسی داشته باشند. به طور مثال UPS از طریق مشارکت خود با SheTrades هزاران زن را در مورد چگونگی توسعه صادرات خود آموزش داده است. سازمان تجارت جهانی و کشورهای عضو آن باید به حمایت از این تلاش ها برای ظرفیت سازی که می تواند فرصت های زنان را در تجارت دیجیال افزایش دهد،‌ادامه دهند.
 
 
4.داده های تفکیک شده براساس جنسیت برای درک الگوهای معاملاتی حیاتی است
 
ما همچنان شکاف دانشی در مورد جنسیت و تجارت داریم زیرا داده های تجارت به ندرت براساس جنسیت تفکیک می شوند. ما باید بهتر عمل کنیم تا بتوانیم وضعیت فعلی مشاغل و کارگران تحت مالکیت زنان را که در تجارت جهانی مشارکت می کنند، به درستی ارزیابی کنیم.
 
پیشرفت های اخیر در جمع آوری داده های تفکیک شده براساس جنسیت، برای پیشبرد یک سیاست تجاری بی طرفانه تر از لحاظ جنسیتی حیاتی بوده است. برای مثال، مطالعه اخیر دانشگاه کمبریج نشان داد که تعرفه های متفاوت روی لباس زنانه و پوشاک مردانه منجر به جریمه برای مصرف کنندگان زن می شود. پیشرفت سریع تر در جمع آوری داده ها به ما کمک می کند تا راه حل های هدفمندتری برای مشکلاتی که زنان تجربه می کنند، ‌شناسایی و توسعه دهیم. تا امروز 47 کشور به SheTrades Outlook ملحق شده اند تا شکاف موجود در سیاست گذاری های فراگیر را تشخیص داده و برطرف کنند.
 
 
5.اصلاحات کاربردی می تواند دسترسی زنان را بهبود بخشد
 
حتی در  جایی که دولت‌ها تعهدات بین المللی را انجام نداده اند، پیشرفت ملموسی را می توان مشاهده کرد. به عنوان مثال، هند رسما اعلامیه بوینس آیرس در مورد تجارت و توانمندسازی اقتصادی زنان را تایید نکرده است. اما این کشور در حال برداشتن گام هایی برای تثبیت جنسیت در طرح تسهیل تجارت خود است و هدفی را تعیین کرده که بنادر زمینی را در عرض سه سال برای زنان مکان بهتری برای کار کند. زیرساخت های تجاری حساس به جنسیت که بر بهبود هایی مانند امنیت تمرکز دارد، نشان داده است که زنان را به تجارت فرامرزی از طریق کانال های رسمی، کمک به جلوگیری از آزاد و اذیت و کاهش فرصت های فساد تشویق می کند.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *