RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

مرکز آمار گزارش می دهد؛ قیمت تمام شده تولید چه شرایطی دارد؟

کاهش تورم نقطه به نقطه تولید

۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۹/۱۴کد خبر: 329893
ایستانیوز:داده‌های جدید مرکز آمار ایران نشان می‌‌دهد شاخص قیمت تولید کننده در فصل تابستان امسال به ۵۸.۹درصد رسیده که نسبت به تابستان سال گذشته به میزان ۷۳درصد، کاهش ۱۴.۱ درصدی را نشان می‌دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مرکز آمار ایران از کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه بخش تولید ایران به میزان 14 واحد درصد در تابستان گذشته خبر داد اما در عین حال اعلام کرد: قیمت تمام‌ شده تولید در تابستان، نسبت به بهار امسال، 1.6درصد و در یک سال منتهی به پایان تابستان امسال، نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل، 4.6درصد افزایش داشته است.
بالا ‌بودن نرخ تورم تولید به ‌عنوان شاخص پیش‌ نگر، روند نرخ تورم کالاهای تولیدی در بخش مصرف را به تصویر می‌کشد، حالا باید دید آیا روند کاهش محسوس هزینه تولید در فصل تابستان در فصل‌های بعدی تکرار خواهد شد؟ و آیا تورم تولید به کانال پایین ‌تر حرکت می‌کند؟ داده‌های جدید مرکز آمار ایران نشان می‌‌دهد شاخص قیمت تولید کننده در فصل تابستان امسال به 58.9درصد رسیده که نسبت به تابستان سال گذشته به میزان 73درصد، کاهش 14.1 درصدی را نشان می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد تورم تولید در تابستان امسال نسبت به بهار امسال با رشدی 1.6درصدی به 11.7درصد رسیده که کمترین نرخ تورم مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق به میزان یک‌دهم درصد و بالاترین نرخ تورم هم مربوط به بخش کشاورزی به میزان 21.7درصد بوده است.
به گزارش مرکز آمار، بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه تولید در تابستان امسال را بازهم بخش تولید و انتقال و توزیع برق به میزان 19درصد تجربه کرده و در مقابل هزینه تولید در بخش معدن در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته 101.6درصد رشد کرده است. افزون بر این نرخ تورم سالانه در چهار فصل منتهی به تابستان امسال در بخش تولید ایران به 64.6درصد رسیده که نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل 4.6درصد قد کشیده که بازهم کمترین رشد هزینه تولید به بخش تولید، انتقال و توزیع برق به میزان 37.7درصد اختصاص داشته درحالی ‌که فعالان بخش معدن ایران شاهد رشد 116درصدی هزینه‌های خود بوده‌ اند. البته تورم تولید در شرایطی در تابستان کمی بهبود پیدا کرده که آخرین گزارش مرکز آمار از تورم آبان ماه هم نشان می دهد رشد این نرخ متوقف و شاخص قیمت مصرف کننده در این دوره کاهشی شده است. براساس این گزارش، نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه برابر ۳۵.۷ درصد بوده است که در مقایسه با آبان ماه سال گذشته ۳.۵ واحد درصد کاهش داشته است. براساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ۱۴.۱ واحد درصدی به ۴۶.۴ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٧ واحد درصدی به ٣٠.٢ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۳۵.۳ درصد بوده است که نسبت به ماه قبل ۳.۱ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳۷.۴ درصد بوده که که نسبت به ماه قبل ۶.۵ واحد درصد کاهش داشته است.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *