RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

روند بورس در بلندمدت صعودی خواهد بود

اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه کم رنگ شده

۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۹/۱۰کد خبر: 329821
ایستانیوز:در حال حاضر شاهدیم که شاخص بین عدد یک میلیون و ۳۵۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در نوسان است و در همین رنج چند ماهی است می چرخد اما باتوجه به کسری بودجه دولت و بحث رشد نقدینگی و تورم و همچنین نیم نگاهی به مذاکرات هسته ای به نظر می رسد که بازار سرمایه در بلند مدت روند ضعودی خواهد داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه باوجود افت شدید بورس در هفته های گذشته معتقد است؛ شاخص بورس و روند بازار سرمایه در بلندمدت صعودی خواهد بود. عباس آرگون می گوید:« یکی از مهم ترین بحث ها درباره نزول و افت بورس موضوع اعتماد سرمایه گذاران و سهامداران به بازارسرمایه است؛ بعد از رشد قابل ملاحظه ای که بورس سال گذشته داشت و با حمایت دولت هم همراه بود اقبال گسترده ای به بورس شکل گرفت و ظرفیت بسیار خوبی ایجاد شد که می شد از آن استفاده حداکثری کرد اما بهره چندانی برده نشد و شاهد بودیم که دولت بعد از اینکه بخشی از دارایی هایش را در بورس فروخت و کسری بودجه خود را جبران کرد این بازار و حمایت از آن را رها کرد.»
 
او با طرح این سوال که «خیلی ها این سوال را مطرح می کنند که چرا بورس رشد کرد؟» می گوید:« بخشی از آن به حمایت های بیرونی بر می گشت، بخش دیگری هم به اصلاح سازوکار بورس و دامنه نوسان باز می گشت و موضوع انتظارات تورمی هم بود، اینکه دلار به دلیل تحریم ها و فشار حداکثری آمریکا رشد می کند و... که همه منجر به رشد بسیار خوبی شد. البته در این بین شاهد بودیم که بخشی از بورس و سهام ها هم به صورت غیرمتعارف و حباب گونه بالا رفت، وقتی تقاضا وجود داشته باشد ولی عرضه نباشد، قیمت بالا می رود و این طبیعت بازار است. اما نباید فراموش کرد که هرچیزی هم حدی برای رشد دارد و ما دیدیم بعد از اینکه دولت بخشی از منابع لازم خود را از راه فروش سهام شرکت های دولتی در بورس تامین کرد، بورس را رها کرد و از طرف دیگر هم با کنار رفتن ترامپ انتظار تورمی هم نسبت به رشد دلار کاهش یافت و در این میان اعتماد افرادی هم وارد بورس شده بودند به خصوص با ریزش های شدید که شاهد بودیم از دست رفت و الان اعتماد چندانی به بورس وجود ندارد و بسیار کمرنگ شده است.»
 
آرگون در ادامه می گوید:« البته مردم ما هم به صورت هیجانی معمولا عمل می کنند کما اینکه در بورس هم شاهد این موضوع بودیم که بخش مهمی از سرمایه گذاران در زمان صف می خریدند و در زمان صف هم می فروختند؛ وقتی افراد بدون تحلیل سهام خریدند بدون تحلیل هم فروختند و همین صف نشینی ها هم به افت شدیدتر بازار منجر شد. بازار سرمایه بازار پرریسکی هست و ریسک جزو ذات این بازار محسوب می شود و در دوران رشد بورس شاهد بودیم افرادی وارد این بازار شدند که اصلا الفبای این موضوع را هم نمی شناختند و اصلا اهل ریسک کردن هم نبودند. البته به اعتقاد من عرضه های سهام عدالت در بورس و همچنین رفتن بخشی از منابع به سمت خرید رمزارزها هم در افت شاخص نقش مهمی داشت.»
 
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، می گوید:« یکی از مشکلات دیگری که به افت شاخص دامن می زند قیمت گذاری دستوری است مثلا می گویند تولید خودرو افزایش پیدا کرده است، به نظر شما سهامدار یک خودروساز باید خوشحال باشد یا ناراحت؟ طبیعی است که در اقتصاد درست و سلامت باید خوشحال باشد اما در واقعیت اقتصاد ایران اتفاق دیگری می افتد زیرا با تولید بیشتر و به دلیل قیمت گذاری دستوری زیان بیشتری اتفاق می افتد. این حالا در سیمان، فولاد، پتروشیمی و... وجود دارد.»
 
او با اشاره به اینکه باوجود افت در حال حاضر بازار به یک تعادلی رسیده است، ادامه می دهد:« در حال حاضر شاهدیم که شاخص بین عدد یک میلیون و 350 تا یک میلیون و 500 هزار واحد در نوسان است و در همین رنج چند ماهی است می چرخد اما باتوجه به کسری بودجه دولت و بحث رشد نقدینگی و تورم و همچنین نیم نگاهی به مذاکرات هسته ای به نظر می رسد که بازار سرمایه در بلند مدت روند ضعودی خواهد داشت، ممکن است در کوتاه مدت شاهد افت هایی باشیم اما در بلند مدت روند شاخص صعودی خواهد بود کما اینکه در سال های گذشته شاهد بودیم بازده بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر در بلند مدت هم بیشتر از بازارهای دیگر بوده است.»
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *