RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

آینده قیمت دلار

۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۹/۵کد خبر: 329686
ایستانیوز: از نظر تکنیکی چنانچه قیمت هر دلار آمریکا با همین سرعت رشد کند و از مرز ۳۰هزارتومان عبور کند سرعت رشد قیمت دلار بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه نمودار‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار یک کف تکنیکی پرقدرت در محدوده ۲۷هزار تومان ساخته است؛ یعنی از این پس، این احتمال که قیمت دلار به کمتر از ۲۷هزار تومان نزول کند، بسیار کم است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، تحلیلگران می‌گویند حتی با فرض احیای برجام این امکان وجود ندارد که قیمت دلار با نزول مواجه شود زیرا هم میزان عرضه و تقاضا در بازار ارز متعادل نیست و هم چشم‌انداز چندان پایداری برای افت قابل توجه تورم دیده نمی‌شود.
 
وحید مسعودی، کارشناس بازارهای مالی در این‌باره می‌گوید: چه توافق حاصل شود و چه نشود، قیمت دلار در بازه ‌زمانی 2ساله روندی صعودی دارد و در درازمدت به محدوده 40 تا 42هزار تومان خواهد رسید. به‌گفته او اگر مذاکرات هسته‌ای فرسایشی باشد، قیمت دلار تا قبل از تابستان ۱۴۰۱، می‌تواند به ۳۲ یا ۳۳ هزار تومان نیز برسد.
 
پوریا پرور، کارشناس اقتصادی هم معتقد است: اگر بخواهیم از سمت عرضه، بازار ارز را تحلیل کنیم، وضع صادرات مساعد است، اما زمانی که طرف تقاضا را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم حجم نقدینگی در حال افزایش است و کسری بودجه همچنان وجود دارد.
 
به‌گفته او اگر از سمت تقاضا نتوانیم بحث انتظارات تورمی و هجوم ریال به بازار ارز را کنترل کنیم طبیعتا چشم‌انداز افزایش قیمت ارز تا پایان سال را شاهد خواهیم بود. علی اصغر سمیعی، رئیس سابق کانون صرافان هم با بیان اینکه دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها ازجمله قیمت ارز، در واقع کاهش ارزش پول ملی است که در اثر رشد تورم و نرخ بهره اتفاق می‌افتد، می‌گوید: تا زمانی که نرخ تورم در ایران، با کشورهای حوزه دلار، تفاوت جدی دارد، چاره‌ای نیست جز اینکه تفاضل 2 نرخ تورم، بر نرخ ارز افزوده شود.
 
او ادامه داد: ممکن است ظرف چند روز یا حتی چند ماه، به ضرب تزریق ارز، بیش از تقاضا، قیمت‌ها ثابت نگه داشته شود، اما این کار اولا برای همیشه عملی نیست، ثانیا منطقی و درست هم نیست، زیرا باعث جمع شدن فنر قیمت شده و انرژی آن ذخیره می‌شود. به‌گفته او، ثبات مصنوعی قیمت‌ها موجب می‌شود فنر قیمت ارز با اندک بهانه‌ای رها شود و قیمت دلار جهش کند؛ همانطور که در سال97 موجب شد قیمت دلار تا 5برابر افزایش یابد.
 
ورود نیروی انتظامی به بازار ارز
 
به‌دنبال رشد پرسرعت قیمت دلار ظرف 2روز گذشته، دیروز نیروی انتظامی مطابق رویه‌ سابق وارد بازار شد و حتی مطابق گزارش خبرگزاری مهر برخی معامله گران بازار ارز دیروز دستگیر شدند.
 
این موضوع موجب شد اغلب صرافی‌های میدان فردوسی و چهار راه استانبول فعالیت خود را متوقف و تعطیل کنند و یا پشت شیشه صرافی خود اطلاعیه توقف خرید و فروش ارز را درج کنند. این موضوع خود جو بازار را ملتهب‌تر کرد و با کاهش عرضه ارز در بعدازظهر عملا به رشد دوباره قیمت دلار منجر شد.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *