RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

بخش نفت تاثیر ماندگار بر رشد اقتصادی کشور ندارد

پیشران اقتصاد ایران کدام بخش است؟

۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۹/۳کد خبر: 329670
ایستانیوز:بخش‌های صنعت و خدمات بخش‌های پیشران کشور برای خروج از رکود فعلی محسوب می‌شوند، لذا برنامه‌ریزی برای تحریک این بخش‌ها می‌بایست در اولویت قرار گیرد، ضمن آنکه تحریک بخش مسکن نقش مؤثری به رشد صنعت دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،رشد اقتصادی تقریباً هیچ‌وقت آن‌طور که انتظار بود، پیش نرفته است. طی سال‌های رونق و لغو تحریم‌ها هم آن‌طور که بایدوشاید رشد در بخش‌های دیگر اقتصاد به‌غیر نفت جاری نشد. حالا مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی در گزارشی به بررسی بخش صنعت پیشران رشد اقتصادی ایران پرداخته است.
 
طبق این گزارش، باتوجه‌به رشد کند اقتصاد ایران طی دهه‌های اخیر و در راستای افزایش رشد اقتصادی، برخی سؤالات جدی بدین شرح قابل طرح است: «کدام‌یک از زیربخش‌های اقتصادی پیشران رشد اقتصادی ایران است؟ 2.بخش صنعت دارای بیشترین پیوندها و ارتباطات با کدام‌یک از بخش‌های اقتصادی است؟ 3.باتوجه‌به شرایط کنونی اقتصاد ایران، تحرک بخش صنعت نیازمند تحرک کدام بخش‌ها (و چه پیش‌نیازهایی) است؟»
 
این گزارش در پاسخ به این سوالات به یکسری اعداد و ارقام استناد کرده است. متوسط رشد ارزش افزوده بخش صنعت طی دوره مورد بررسی، بالاتر از رشد سایر بخش‌های اقتصادی است؛ اگرچه سهم این بخش در مقایسه با سهم برخی بخش‌ها از جمله خدمات و نفت، پایین‌تر است (تحلیل حسابداری). برای تحلیل دقیق‌تر باید ارتباطات و تاثیرات متقابل بخش‌ها روی یکدیگر را نیز لحاظ کرد.
 
براساس یافته‌های این گزارش، بخش نفت (OIL) دارای بیشترین تأثیر اولیه بر رشد اقتصادی است، اما تأثیر آن ماندگار نیست بلکه گذرا و میرا است. آنطور که مشخص است تأثیر بخش نفت بر رشد اقتصادی پس از دو دوره به سمت صفر میل می‌کند.
 
علاوه بر این، بخش صنعت (INDU) و خدمات (SER) به ترتیب تأثیر بالا و ماندگاری بر رشد اقتصادی کشور دارند. گفتنی است رشد بخش خدمات به‌شدت وابسته به حجم فعالیت‌های اقتصادی بخش‌های مولد نظیر رشد بخش صنعت است. بنابراین رشد بخش صنعت بخش خدمات را نیز با سهم بیش از 50 درصد از اقتصاد ایران تحت تأثیر قرار می‌دهد. بخش ساختمان (HOUS) و کشاورزی (AGR) نیز در رتبه‌های بعدی تأثیرگذاری بر رشد اقتصادی کشور است.
 
نکات کلیدی این گزارش هم حاکی از این است که بخش نفت تأثیرگذاری اولیه بالا اما با ماندگاری پایین بر رشد اقتصادی کشور دارد که دلیل این امر پیوندهای محدود با سایر بخش‌ها و شیوه استفاده از درآمدهای نفتی است که حتی در مواردی تأثیرگذاری منفی بر بخش تولید داشته است. بخش‌های صنعت و خدمات به دلیل پیوند با یکدیگر دارای تأثیر و ماندگاری بالا بر رشد اقتصادی کشور هستند، دلیل این امر پیوندها و ارتباطات وسیع این بخش‌ها با سایر بخش‌های اقتصادی است. با رشد بخش صنعت، خدمات متصل به صنعت توسعه می‌یابند و از سویی بخشی از رشد صنعت، مرهون رشد بخش مسکن است.
 
بخش‌های صنعت و خدمات بخش‌های پیشران کشور برای خروج از رکود فعلی محسوب می‌شوند، لذا برنامه‌ریزی برای تحریک این بخش‌ها می‌بایست در اولویت قرار گیرد، ضمن آنکه تحریک بخش مسکن نقش مؤثری به رشد صنعت دارد.
 
باتوجه‌به شرایط کرونا، واکسیناسیون و کنترل بیماری می‌تواند تأثیر مثبت و قابل‌توجهی بر بخش خدمات بگذارد که در این صورت می‌تواند پیشران رشد اقتصادی برای سایر بخش‌های کشور نیز باشد.
 
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *