RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

دبیرکل اتاق تهران مطرح کرد

استاد خودتحریمی هستیم

۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۹/۱کد خبر: 329600
ایستانیوز: بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران عنوان کرد که نقش مداخلات دولتی، در حبس تنفس اقتصادی کشور پررنگ‌تر از تحریم است و این‌گونه به نظر می‌رسد که وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم ایران حماقت می‌کند؛ چرا که ضرورتی برای تحریم وجود ندارد، ما خود استاد خودتحریمی هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در آیین معرفی «سرآمدان صنعت و پیشگامان کیفیت استان تهران» که توسط اداره‌کل استاندارد استان تهران برگزار شد، از 12 واحد صنعتی تجلیل به عمل آمد.
 
دبیرکل اتاق بازرگانی تهران نیز که در این مراسم حضور یافته بود، طی سخنانی به ضرورت تغییر رویکرد دولت از یک مداخله‌گر به یک حمایت‌گر تاکید کرد و گفت: مشکلات اقتصادی فضای تنفس را برای صاحبان کسب‌وکار، تنگ کرده و در این شرایط  نیاز است که با نگاهی واقع‌بینانه، نسبت به حل این مشکلات اقدام کرد.
 
بهمن عشقی در ادامه به نقش و ماموریت اتاق تهران به عنوان  قدیمی‌ترین تشکل مدنی در تهران اشاره کرد و گفت: قدمت اتاق بازرگانی تهران به حدود 140 سال‌ می‌رسد و این نهاد در عصری به وجود آمده که قانونی وجود نداشته است.
 
عشقی با بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران در امتداد سه مسئولیت خود شامل وکالت اعضا برای تعامل با  حاکمیت، یکپارچه‌‌سازی اعضا و ارتقای توانمندی آنها حرکت می‌کند، ادامه داد: اتاق‌های بازرگانی در طول این سال‌ها  تلاش کرده‌اند که با برقراری یک تعامل اساسی با دولت، خواسته‌های بخش خصوصی را با آنها در میان بگذارند.
 
دبیرکل اتاق تهران در ادامه، مهمترین خواسته بخش خصوصی را حمایت به جای مداخله‌گری عنوان کرد و گفت: از حدود 7 الی 8 سال گذشته، سال‌ها با شعارهای اقتصادی نامگذاری و آغاز می‌شود و حدود 4 الی 5 سال است که این شعارها به حوزه صنعت و تولید معطوف شده است. تولید در کارخانه‌ها اتفاق می‌افتد و مقام معظم رهبری فارغ از جایگاه دینی و مذهبی‌شان، نخستین مرجعی هستند که به تولید و صنعت تاکید مضاعفی دارند.
 
او در ادامه از ضرورت تعیین مصادیق حمایت از صنعت سخن گفت و افزود: مساله این است که در این سال‌ها، دولت‌ها تلاش کرده‌اند که رفتارهای مداخله‌گر را جایگزین حمایت کنند.
 
 عشقی با اشاره به اینکه در شرایط تحریمی، دولت‌ها ظرفیت‌های طبیعی خود را از دست می‌دهند، افزود: در این شرایط، این بخش خصوصی است که می‌تواند کسری ظرفیت‌های از دست رفته دولت به دلیل اعمال تحریم‌ها را جبران کند و در کشوری در حال توسعه مانند ایران، صنعت و تولید بیش از سایر بخش‌‌ها می‌تواند این کسری را پوشش دهد.
 
او در ادامه با بیان اینکه «خواسته روشن بخش خصوصی از دولت، اعتماد به بخش خصوصی است» توضیح داد: ظرفیت اقتصادی کشور بسیار متکثر است و ایران حتی در شرایط تحریمی نیز امکان بقای اقتصادی را داراست، مشروط بر آنکه، حاکمیت مطابق آنچه که شعار می‌دهد به بخش خصوصی اعتماد کند؛ چرا که این بخش خصوصی است که می‌تواند اسباب رستگاری کشور را فراهم کند. این مایه تاسف است که بخشی از سرمایه انسانی کشور در حال مهاجرت بوده یا فکر مهاجرت در سر دارند اما در این شرایط، بخش ‌خصوصی می‌تواند شیب زمین را  با حمایت دولت تغییر دهد.
 
عشقی با تاکید بر اینکه دولت مراخله‌گر هم کارایی بخش خصوصی و هم کارآمدی خودش را مخدوش می‌کند، ادامه داد: دولت مداخله‌گر دولت حجیمی است و همه درآمدها را صرف بودجه جاری خود می‌کند. در واقع، دولتی که در تمام شئون اجتماعی و اقتصادی دخالت می‌کند، کارآمدی خود را از دست خواهد داد.
 
او با بیان اینکه اداره کل استاندارد تهران تلاش می‌کند که تعریف جدیدی از حاکمیت به عنوان یک حمایت‌گر و نه مداخله‌گر ارائه کند، افزود: این رویکرد باید به عنوان یک مدل جامع در رفتار مدیران کشور حاکم شود و از  لایه های بالای مدیریتی در تراز ملی به لایه‌های میانی رسوخ کند و به یک هنجار تبدیل شود.
 
دبیرکل اتاق تهران با اشاره به اینکه نقش مداخلات دولتی، در حبس تنفس اقتصادی کشور پررنگ‌تر از تحریم است، افزود: گاهی فکر می‌کنم که وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم ایران حماقت می‌کند؛ چرا که ضرورتی برای تحریم وجود ندارد، ما خود استاد خودتحریمی هستیم.
 
او ادامه داد: به نظر می‌رسد که برگزاری این گردهمایی، دارای دو وجه است؛ نخست اینکه، حاکمیت می‌گوید، من به اهلیت بخش خصوصی قائل هستم و  وجه دیگر بیان متقابل دیدگاه‌هاست.  بخش خصوصی، چاره‌ای جز این ندارد که از طریق گفت‌وگو با حاکمیت مسایل خود را حل کند.
 
عشقی تاکید کرد: پشت تریبون محل مذاکره با دولت نیست و ما طی مکاتبه‌ای از دولتمردان، درخواست کرده‌ایم که با حضور در پارلمان بخش خصوصی، مشکلات بخش خصوصی و تشکل‌ها را از نزدیک بشنوند. از این طریق باید دو موضوع را به حاکمیت توضیح دهیم، نخست اینکه بخش خصوصی کار خود را بلد است و دیگر اینکه،‌ درد ملی دارد. درد بخش خصوصی، گرفتن ارز 4200 تومانی، رانت‌جویی و ایجاد ثروت غیرمولد نیست.  درد ما حفظ ایران است. امروز ایران در موقعیت خطیری قرار دارد. یادمان باشد که در مقطعی،‌ شمار بسیاری از جوانان،‌ در عنفوان جوانی برای حفظ کیان ایران جان خود را تقدیم کردند. ما امروز مسئولیم که از کیان ایران و از قدمت، قوام و شوکت چند هزار ساله کشور دفاع کنیم. بنابراین باید ثابت کنیم که بخش‌خصوصی عافیت‌طلب و منفعت‌طلب نیست.
 
در ادامه و پس از مراسم افتتاحیه از شرکت‌های اورند پیشرو، تولیدی بشکه و قیر صنعتی و آسفالت راه دژپا، شرکت تولیدی پیشتاز بتن روز، تولیدی صنعتی صفا شیر پارس، رادیاتور ایران، صنایع توسعه ساختمان آروشا، شرکت فرآورده‌های لبنی تین (دامداران)، شرکت قیران پخش ستاره ایرانیان، لوله‌گستر خادمی، ماتریس، شرکت نفت پاسارگاد و شرکت ساختمانی فهاب که از پیشگامان کیفیت در استان تهران هستند، تجلیل شد.
 
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *